Σχετικά με την Σχολή της Θεσσαλονίκης
ή
ένα Πειραϊκό ονοματολογικό ιστόγραμμα
Τον καταξιωμένο ποιητή από την
Θεσσαλονίκη Γιάννη Καρατζόγλου (Θεσσαλονίκη 1946-) τον είχα ακουστά από τον
ποιητή Ντίνο Χριστιανόπουλο και τις εκδόσεις της «Διαγωνίου» που είχαν εκδοθεί
συλλογές του και είχε επιμεληθεί ο έμπειρος Ν. Χριστιανόπουλος. Είχα διαβάσει
συνεργασίες του σε διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά δίχως να έχω στην κατοχή
μου-μέχρι πριν έναν μήνα- ποιητικές του συλλογές που προμηθεύτηκα και τις επτά από
αθηναϊκό παλαιοπωλείο, αναζητώντας μεταφράσεις Σαιξπηρικών έργων και μελέτες
για τον Ελισαβετιανό δραματουργό και τον αγαπητό αυστριακό συγγραφέα Στέφαν Τσβάϊχ.
Το όνομά του Γιάννη Καρατζόγλου το συναντούσα- συναντούσαμε όσοι ασχολούνται με
την Ελληνική Ποίηση σε αναφορές ποιητών και ποιητριών από την Θεσσαλονίκη, την
Βόρειο Ελλάδα. Έτσι ανέτρεξα για άλλη μία φορά στις μελέτες και τα βιβλία που
γνώριζα για την «Σχολή της Θεσσαλονίκης». Για την πολύ καλή ποιητική παρουσία
του Γιάννη Καρατζόγλου, αυτού του εξαιρετικού ποιητή θα μιλήσουμε σε επόμενο
σημείωμά μας. Στο διαδίχτυο έχουν αναρτηθεί αρκετά ποιήματά του από θαυμαστές
και θαυμάστριες του ποιητικού του λόγου.
Η ποιητική και πεζογραφική παρουσία ο
δοκιμιακός λόγος, το έργο αρκετών μελών της Λογοτεχνικής Σχολής της
Θεσσαλονίκης είχαν μονοπωλήσει το αναγνωστικό ενδιαφέρον μας. Γνωρίζαμε και είχαμε αναρτήσει στα
Λογοτεχνικά Πάρεργα Αφιερώματα Λογοτεχνικών Περιοδικών για την Θεσσαλονίκη
βλέπε ενδεικτικά: «Νέα Εστία», «Αντί», «Οδός Πανός» «Εντευκτήριο», αρκετά τεύχη
του περιοδικού «Διαβάζω», του περιοδικού «Βιβλιοθήκη» της εφημερίδας
«Ελευθεροτυπία», τους τευχότομους «Θεσσαλονικέων Πόλις» κλπ., σχετικές εκδόσεις
βιβλίων, μελετήματα για την πνευματική κίνηση και παραγωγή της συμπρωτεύουσας,
όπως του ιστορικού της ελληνικής λογοτεχνίας Δημήτριου Γρ. Τσάκωνα, «Η Σχολή
της Θεσσαλονίκης» εκδ.Liquid Letter, Αθήνα 1990, επίσης, τα γενικά διαγράμματα
και οι αναφορές για την ποιητική και πεζογραφική της διαδρομή πρόσωπα που την
στελεχώνουν, είχαμε και έχουμε διαβάσει σε διάφορα έντυπα και εφημερίδες,
κείμενα και δημοσιεύματα του ποιητή και συγγραφέα Κωστή Μοσκώφ, του ιστορικού
της ελληνικής γραμματείας Αλέξανδρου Αργυρίου, του ποιητή, εκδότη, ερευνητή και
βιβλιογράφου της Θεσσαλονίκης Ντίνου Χριστιανόπουλου, του συγγραφέα Ε. Α.
Χεκίμογλου, του ποιητή και δοκιμιογράφου Αναστάση Βιστωνίτη, του Σόλωνα Μακρή,
του Θ. Τερζόπουλου, του πεζογράφου Στέλιου Ξεφλούδα, του κριτικού Βαγγέλη
Χατζηβασιλείου, του Θανάση Γεωργιάδη, του Νίκου Καρατζά, του καθηγητή και
συγγραφέα Ξενοφών Κοκόλη, του Ηλία Πετρόπουλου και πολλών άλλων. Ονόματα
Θεσσαλονικιών δημιουργών που κράτησαν ανοιχτούς τους διαύλους επικοινωνίας του
πνευματικού δυναμικού της συμπρωτεύουσας, την συγγραφική διαχρονικά παραγωγή
τους με τους λογοτέχνες και αναγνώστες των υπόλοιπων γεωγραφικών διαμερισμάτων
της χώρας. Διατήρησαν αναμμένη την φλόγα της ψυχής της μέσα μας όπως θα μας
είπε η αξέχαστη λαογράφος Άλκη Κυριακίδου-Νέστορος στο περιοδικό «Νέα Πορεία».
Η «Σχολή της Θεσσαλονίκης» στην ιστορική
της διαδρομή, κόμβους και εξέλιξη από την ίδρυσή της έως στις μέρες μας όπως
μας είναι γνωστό, έχει προσφέρει εξαιρετικές αντρικές και γυναικείες
συγγραφικές φωνές, ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών, καλλιεργημένες
προσωπικότητες, προοδευτικούς, φωτισμένους συγγραφείς οι οποίοι κόσμησαν και
εξακολουθούν να κοσμούν την Ελληνική Ποίηση, Πεζογραφία, το Δοκίμιο και άλλους
τομείς των Γραμμάτων και των Τεχνών. Είναι σημαντική η Πολιτιστική Πινακοθήκη
του πνευματικού δυναμικού της, η συμβολή της είναι μεγάλη και άξια προσοχής
όπως έχει επισημανθεί από τους ιστορικούς και μελετητές της Ιστορίας της
Ελληνικής Λογοτεχνίας. Τα πεδία και οι χώροι της εμπεριέχουν καλλιτεχνικές
δημιουργίες και εκφράσεις, λογοτεχνικές παραγωγές που υπερβαίνουν τα όρια της
συμπρωτεύουσας. Ας μνημονεύσουμε ενδεικτικά γνωστά μας καταξιωμένα ονόματα
Θεσσαλονικέων δίχως να περιοριζόμαστε μόνο σε αυτά ή να αγνοούμε άλλα. Γιώργος
Βαφόπουλος, Ρούλα Αλαβέρα, Τηλέμαχος Αλαβέρας, Γιώργος Ιωάννου, Μαρία
Κέντρου-Αγαθοπούλου, Ντίνος Χριστιανόπουλος, Πέτρος Ωρολογάς, Νίκος Μπακόλας,
Πέτρος Σπανδωνίδης, Κάρολος Τσίζεκ, Νίκος Γαβριήλ- Πεντζίκης, Ζωή Καρέλλη,
Τάκης Βαρβιτσιώτης, Ηλίας Πετρόπουλος, Κλείτος Κύρου, Περικλής Σφυρίδης, Χαρά
Χρηστάρα, Γιώργος Δέλιος, Κωστής Μοσκώφ, Τόλης Καζαντζής, Γιώργος Κιτσόπουλος,
Μανώλης Ξεξάκης, Τριαντάφυλλος Πίττας, Γιώργος Θέμελης, Στέλιος Ξεφλούδας,
Ανέστης Ευαγγέλου, Νόρα Αναγνωστάκη, Μανόλης Αναγνωστάκης, Αναστάσης
Βιστωνίτης, Νίκος Αλέξης- Ασλάνογλου, Αλέξης Τραϊανός, Έλενα Χουζούρη, Διονύσης
Σαββόπουλος και μια πλειάδα άλλων αξιοσημείωτων δημιουργών και καλλιτεχνών. Η
προσφυγομάνα όπως θα μας υπενθύμιζε ο πεζογράφος και ποιητής Γιώργος Ιωάννου
για την γενέθλια πόλη του, με έντονη την ιστορική παρουσία του Εβραϊκού
ανθρωπογενούς στοιχείου, την Βυζαντινή Αυτοκρατορική ατμόσφαιρα και χρώμα της, η πολυπολιτισμική συμπρωτεύουσα
της Ελλάδος ευτύχησε πέρα από την Εταιρεία Λογοτεχνών Θεσσαλονίκης (της οποίας
μέλος αποτελεί ο ποιητής και δοκιμιογράφος Γιάννης Καρατζόγλου) και τα άλλα
Πνευματικά της Ιδρύματα και Φορείς να κυοφορήσει στα ιστορικά σπλάχνα της και
το δημοκρατικό, προοδευτικό Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιό της. Το Πανεπιστήμιο
Θεσσαλονίκης με το πανεπιστημιακό, καθηγητικό και στελεχιακό ερευνητικό
δυναμικό του είναι κατά γενική ομολογία διαχρονικά στην ιστορία της Δημόσιας
Εκπαίδευσης φυτώριο πνευματικού πολιτισμού, καλλιέργειας και ανάπτυξης των
Γραμμάτων, της Επιστήμης, της Έρευνας. Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο εδώ και
χρόνια χαίρει της φήμης, αναγνωρίζεται-ως Ανώτατο Πνευματικό Ίδρυμα ως
προοδευτικότερο σε σχέση με άλλα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας στον
χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης, η εξέταση όμως μιάς τέτοιας κατηγορίας ζητήματος
αποτελεί έναν άλλο ερευνητικό κύκλο συζητήσεων και όχι του παρόντος μικρού
σημειώματος. Να υπενθυμίσουμε μόνο ότι η σταθερή επίσημη δυναμική υποστήριξη
του ΑΠΘ από της ιδρύσεώς του στον αγώνα των ελλήνων λογίων, διανοουμένων,
συγγραφέων, ανθρώπων της τέχνης, καθηγητών, επιστημόνων, πολιτικών αντρών και
παραγόντων του δημόσιου βίου στην επικράτηση της Δημοτικής Γλώσσας και
καθιέρωσή της στην Εκπαίδευση, η έκδοση-πριν μερικές δεκαετίες- του Λεξικού Νεοελληνικής
Γλώσσας του καθηγητή και γλωσσολόγου Μανόλη Τριανταφυλλίδη, εδραίωσαν την φήμη
του ας το επαναλάβουμε, ως ένα από τα προοδευτικότερα πνευματικά μας ιδρύματα.
Σιμά με το έμψυχο πνευματικό, συγγραφικό
δυναμικό της Θεσσαλονίκης χρήσιμο ενδιαφέρον αποτελούν για την κατανόηση της
Λογοτεχνικής της Σχολής οι διάφορες εκδόσεις της Πόλης οι οποίες καταγράφουν
την Ιστορία και την παράδοσή της, ακτινογραφούν το κοινωνικό της πρόσωπο σε
όλες του τις στρωματογραφήσεις και περιπέτειες, ακόμα, απαραίτητο εξίσου
πολύτιμο υλικό παρουσιάζουν οι σελίδες των Εφημερίδων της και των Λογοτεχνικών
Περιοδικών της που έκαναν την εμφάνισή τους από τις πρώτες δεκαετίες του
προηγούμενου αιώνα, ισχυρών πολεμικών συγκρούσεων και συχνών ιστορικών αλλαγών
στον Βαλκανικό χώρο, στην διαμόρφωση των νεότερων ελληνικών συνόρων της
πατρίδας μας μετά την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Έντυπα και Περιοδικά
τα οποία βοήθησαν στην ανάπτυξη του πνευματικού ψηφιδωτού του προσώπου της,
στέριωσαν την ιδιαίτερη ξεχωριστή παράδοσή της στις συνειδήσεις των ελλήνων και
ελληνίδων πανελλαδικώς, γνώρισαν και ανέδειξαν τις νέες συγγραφικές φωνές της.
Τίτλοι όπως: οι «Μακεδονικές Ημέρες», οι «Μορφές», ο «Κοχλίας», το «Ξεκίνημα»,
«Η Κριτική», η «Νέα Πορεία», η «Διαγώνιος», τα «Μακεδονικά Γράμματα», στα
νεότερα χρόνια το «Τραμ», το «Εντευκτήριο», «Ο Παρατηρητής», ο τευχότομος
«Θεσσαλονικέων Πόλις» και μια σειρά άλλων μακρόβιων ή ολιγόζωων παλαιότερων και
σύγχρονων εντύπων τα οποία κυκλοφόρησαν που είχαν σε κέντρο αναφοράς τους την
Θεσσαλονίκη και τους εκπροσώπους της. Περιοδικά και έντυπα με ποικιλία θεμάτων
και λογοτεχνικής ύλης, περιεχόμενα ακόμα και πέρα από τους χώρους της καθαρής
ποίησης και πεζογραφίας. Οι σταθεροί σημαντικοί συνεργάτες τους με τα κείμενά
τους, τα δημοσιεύματά τους διαμόρφωσαν, σχημάτισαν το Πολιτιστικό Ψηφιδωτό
Πρόσωπο της Πόλης, κατέγραψαν και αποδελτίωσαν, μας αφηγήθηκαν, μας εξιστόρησαν
την Ιστορία και την παράδοσή της, την αρχαία και βυζαντινή αρχαιολογία και
λαογραφία της, έφεραν στο φως την Ναοδομία της, τα Τείχη και τις περιοχές της,
μας μίλησαν για τα μουσικά της ακούσματα (την ρεμπέτικη φωνή του Βασίλη
Τσιτσάνη) τα ήθη και έθιμα των δημοτών της- προσφύγων κατοίκων που
εγκαταστάθηκαν στα χώματά της μετά την απελευθέρωσή της, ως η δεύτερη και
ένδοξη Πόλη της πατρίδας μας. Τα Βυζαντινά της κτηριακά κληροδοτήματα, τα ίχνη
του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά, τα βαδίσματα του τότε έλληνα Βασιλιά, η
παρουσία του Εθνάρχη έλληνα πολιτικού Ελευθερίου Βενιζέλου, η ηρωική μνήμη του
Παύλου Μελά, η σκιά του αρχαίου ιστορικού νεαρού στρατηλάτη των Μακεδόνων, το
κλέος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, οι τάφοι της Βεργίνας του Βασιλιά Φιλίππου, όπως
τους έφερε στην επιφάνεια του σύγχρονου χρόνου, τον 20ο αιώνα, μας τους
παρέδωσε η ανασκαφική σκαπάνη του Μανόλη Ανδρόνικου, τέλος, η πάντα παρούσα
ερευνητική, εκδοτική και συγγραφική παρουσία του ποιητή Ντίνου Χριστιανόπουλου
και άλλων, συνεχίζουν με υπερηφάνεια να φωτίζουν την πόλη της Θεσσαλονίκης και
να κρατούν ζωντανές, να τροφοδοτούν τις μνήμες της. Από τα ενδεικτικά αυτά
πολιτιστικά και ιστορικά πεπραγμένα της Πόλης δεν θα μπορούσαμε να παραλείψουμε
το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης το οποίο πραγματοποιείται
εδώ και χρόνια και είναι ένας ακόμα ισχυρός καλλιτεχνικός θεσμός και πόλος
έλξης της Πόλης που γειτνιάζει με το Περιβόλι της Παναγίας. Το Τελλόγλειο
Ίδρυμα Τεχνών και άλλοι Πολιτιστικοί φορείς, όπως το Ίδρυμα Βαφόπουλου έχουν
προσθέσει στην Πόλη μια άλλη πινελιά ευρωπαϊκής αίγλης που υπερβαίνει την
Βαλκάνια εικόνα της δίχως να την απαρνείται.
Είναι γνωστό ότι η «Λογοτεχνική Σχολή της
Θεσσαλονίκης» με το εύρωστο συγγραφικό δυναμικό της έχει αφήσει το αποτύπωμά
της και εκτός των γεωγραφικών πνευματικών ορίων της συμπρωτεύουσας, πλείστοι
από τους πάσης φύσεως άντρες και γυναίκες δημιουργούς, ανθρώπους των Γραμμάτων
και των Τεχνών σταδιοδρόμησαν τόσο στην Αθήνα όσο και σε άλλες περιοχές της
Ελλάδας μεταφέροντας το δικό τους άρωμα και χρώματα ζωής, εμπειρίες και
βιώματα. Το προσωπικό ύφος, η χροιά της θρησκευτικότητας που υφέρπει στα έργα
τους, η χρήση της γλώσσας με τους ευδιάκριτους βορειοελλαδίτικους ιδιωματισμούς
της, η γλωσσική ηχητική της απόδοση, η άλλη αισθητική που κομίζουν οι
Θεσσαλονικείς, η ιστορική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης με αυτό το φανερό ή κλίμα
υφέρπουσας βυζαντινής «αριστοκρατικότητας» που κουβαλούν μέσα τους, ένα πνεύμα
«αναρχικής» ατμόσφαιρας συνδυασμένο με το πνεύμα της προσφυγιάς μετά την
Μικρασιατική Καταστροφή και τον εξανδραποδισμό του ελληνικού στοιχείου από τα
ελληνικά χώματα της Ιωνίας, όλα όσα αποτελούν με δυό λόγια την ιστορική και
πολιτιστική παράδοσή της είναι χαραγμένα ανεξίτηλα στις συνειδήσεις, τις
μνήμες, τις αναμνήσεις, τις ημερολογιακές εξιστορήσεις, τα έργα των
Θεσσαλονικέων ποιητών, πεζογράφων, διηγηματογράφων, εκδοτών βιβλίων και
περιοδικών, λογίων και καλλιτεχνών, αποτελούν και συνεχίζουν να ζυμώνουν την
ζώσα ύλη παρουσίας των δημιουργημάτων τους. Η Θεσσαλονίκη σαν κεντρικό ιστορικό
και πολιτιστικό τοπόσημο ελληνικής μνήμης, αναμνήσεων και αφηγήσεων, συγγραφών
και εικονογραφήσεων με ότι αυτό ως πόνος, πίκρα και θλίψη, φτώχεια και βάσανα,
κατατρεγμούς, αίσθηση απώλειας και θανάτου, εξορίας, συνεπάγεται, είναι τα
ενεργά στοιχεία και ιστορικά δεδομένα της παράδοσης των παλαιότερων και
σύγχρονων δημοτών της. Από την άλλη, οι μετεγκαταστάσεις Θεσσαλονικιών
συγγραφέων σε άλλες μεγαλουπόλεις έφερε και την μετεγκατάσταση των έργων τους
και την κάποια «αλλοίωση» της συγγραφικής τους παραγωγής καθώς απλώθηκε
θεματικά το εύρος των ενδιαφερόντων τους. Εμπλουτίστηκε με νέες εμπειρίες η
θεματογραφία τους δίχως να κόψουν εντελώς τους δεσμούς τους με την γενέθλια
πόλη τους. Οι Αθηναίοι συγγραφείς και οι πνευματικοί τους κύκλοι-και άλλων
γεωγραφικών διαμερισμάτων της χώρας- υποδέχτηκαν θετικά και θερμά, επαίνεσαν
τις συγγραφικές παρουσίες και τα έργα των Θεσσαλονικέων ποιητών, πεζογράφων,
διηγηματογράφων, δοκιμιογράφων, δέχτηκαν με εγκαρδιότητα το σύνολό του
στελεχιακού πνευματικού δυναμικού της Λογοτεχνικής Σχολής της Θεσσαλονίκης,
επιβράβευσαν μέλη της, επικοινώνησαν και συνομίλησαν μαζί τους, έστησαν γέφυρες
επαφής και ανταλλαγής απόψεων, ιδεών, σκέψεων για κοινά τους θέματα και
προβληματισμούς που τους απασχόλησαν. Μετά την παλαιότερη χρονικά Επτανησιακή
Λογοτεχνική Σχολή και τους «πατριάρχες» εκπροσώπους της που στερέωσαν το
ξεκίνημα, την αρχή της σύγχρονης ελληνικής γραμματείας και φιλολογία, η
«Λογοτεχνική Σχολή της Θεσσαλονίκης» μας είναι όπως φαίνεται η γνωστότερη και
οι εκπρόσωποί της ίσως να είναι και οι πιο «προβεβλημένοι» αν δεν λαθεύω. Η
αποδοχή της είναι διαχρονικά σταθερή, παρά τους κατά διαστήματα πικρούς
σχολιασμούς και απόψεις εις βάρος Θεσσαλονικέων συγγραφέων αλλά και ορισμένες
μονομερείς θέσεις Θεσσαλονικέων ποιητών σε βάρος των Πρωτευουσιάνων. Αλλά
παντού τα πάντα. Ενώ διακρίνουμε σε έργα τους και μία τάση, μία μορφή
υπερβολικού γενέθλιου τοπικισμού.
Πάντως οι
Θεσσαλονικείς ποιητές και πεζογράφοι, διηγηματογράφοι, δοκιμιογράφοι, εκδότες
βιβλίων και περιοδικών, μεταφραστές έχουν κατακτήσει πανελλαδικά το αναγνωστικό
και φιλότεχνο κοινό, είναι αγαπητοί στις φιλότεχνες ομάδες της πρωτεύουσας, οι
αίθουσες ομιλιών είναι γεμάτες όταν μιλούν ή παρουσιάζονται ποιητές ή
πεζογράφοι από την Θεσσαλονίκη. Συμπληρώνοντας εν συντομία το ονομαστικό αυτό
ιστόγραμμα της πνευματικής παράδοσης της Θεσσαλονίκης να αναφέρουμε ότι από την
Πόλη του Πειραιά και του Πνευματικού της δυναμικού, ας μην λησμονούμε ονόματα καθηγητών
και συγγραφέων που διέπρεψαν και σταδιοδρόμησαν στην συμπρωτεύουσα όπως πχ. ο
καθηγητής Βασίλειος Λαόύρδας και η εργασιακή του σταδιοδρομία στο «Ίδρυμα Χερσονήσου
του Αίμου», ο ηλικιακά νεότερος πανεπιστημιακός και συγγραφέας Δημήτρης Κόκορης
ο οποίος σταδιοδρόμησε στο ΑΠΘ ενδέχεται και άλλοι. Συναντάμε ακόμα τις
περιπτώσεις Πειραιωτών καθηγητών πανεπιστημίου, λογοτεχνών που ασχολήθηκαν ή
έγραψαν, βιβλιόκριναν, μίλησαν, εξέδωσαν βιβλία για ποιητές από την
Θεσσαλονίκη, ας μνημονεύσουμε ενδεικτικά από μνήμης ονόματα όπως του
πανεπιστημιακού και ακαδημαϊκού Βρασίδα Καραλή και το βιβλίο του για τον ποιητή
Ντίνο Χριστιανόπουλο, την πεζογράφο και θεατρική συγγραφέα Τούλα Σουβαλιώτου-
Μπούτου και το βιβλίο της για την ποιήτρια Ρωξάνη Παυλέα, τον μελετητή της
ελληνικής λογοτεχνίας Γιώργο Χ. Μπαλούρδο τα κείμενα και τις μελέτες που έχει
γράψει για αρκετούς Θεσσαλονικιούς συγγραφείς, τον ποιητή και κριτικό Στέλιο Γεράνη,
τον ερευνητή και συγγραφέα Μιχάλη Γ. Μπακογιάννη ο οποίος ευρετηρίασε το
περιοδικό του Μανόλη Αναγνωστάκη, «Κριτική», τον ποιητή και εκδότη Γιώργο Χρονά
και του περιοδικού του «Οδός Πανός» που καλλιέργησε στενούς πνευματικούς
δεσμούς με πρόσωπα της συμπρωτεύουσας και άλλοι που ενδεχομένως να μου
διαφεύγουν. Στην εξέταση της διαδρομής των Πειραιώτικων Λογοτεχνικών Περιοδικών
και εντύπων θα συναντήσουμε Πειραιώτες κριτικούς να σχολιάζουν και να
παρουσιάζουν εκδόσεις προερχόμενες από την Θεσσαλονίκη, να αφιερώνουν σελίδες
τους στην συμπρωτεύουσα από τις προηγούμενες δεκαετίες. Οι σχέσεις
Πειραιά-Θεσσαλονίκης σαν δύο από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας ήταν πάντα
άρρηκτα συνδεδεμένες.
Γιώργος Χ. Μπαλούρδος
Πειραιάς 18 Ιουνίου
2025.
ΥΓ. Άξια μνημόνευσης η ενέργεια του ηλεκτρονικού
λογοτεχνικού περιοδικού «Ο Αναγνώστης» και του διευθυντή του να δώσει το μεγάλο
βραβείο, να τιμήσει για την σύνολη μέχρι σήμερα συγγραφική, μεταφραστική και
πανεπιστημιακή του ευδόκιμη παρουσία στον διαμένοντα με την οικογένειά του κύριο
Βρασίδα Καραλή στην πόλη του Πειραιά.
Ο κύριος Βρασίδας Καραλής γεννήθηκε στην Κρέστενα και μεγάλωσε στην πόλη μας τον
Πειραιά. Διακόνησε ανελλιπώς με ευσυνειδησία και αναγνωστικό «πάθος» τα ελληνικά
γράμματα και τον ελληνικό πολιτισμό για πάνω από 30 χρόνια ως πανεπιστημιακός δάσκαλος
στην Ολλανδία και στο Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ στην μακρινή Αυστραλία. Μεταλαμπάδευσε
το ελληνικό πνεύμα και τα γράμματα, τον κόσμο και την περιπέτεια των ιδεών τόσο
στον Ελληνισμό και τους μαθητές, φοιτητές της μεγάλης αυτής Ηπείρου όσο και σε άλλες
Ηπείρους που εργάστηκε σε ελληνικό και ξένο ακροατήριο σπουδαστών. Κόμισε έναν άλλον
αέρα στον σύγχρονο ελληνικό στοχασμό και φιλοσοφικό λόγο, οι εργασίες και τα
βιβλία που συνέγραψε (είτε στα ελληνικά είτε στα αγγλικά) για τον έλληνα φιλόσοφο
Κορνήλιο Καστοριάδη, για τον σκηνοθέτη και την κινηματογραφική παρουσία του Θεόδωρου
Αγγελόπουλου, για την Ιστορική διαδρομή του Ελληνικού Κινηματογράφου και άλλες του
μελέτες πχ. για την πολιτειολόγο Χάννα Άρρεντ, τον Ελληνισμό της διασποράς στην
αχανή Ωκεανία, οι μελέτες του για τον Νίκο Καζαντζάκη, το έργο του αυστραλού
συγγραφέα Πάτρικ Ουάϊτ και άλλα, σημείωσαν επιτυχία, προσέχθηκαν από τους ειδικούς
και πανεπιστημιακούς κύκλους, μεταφράστηκαν στο εξωτερικό ή αντίστοιχα στα
ελληνικά. Τελευταία, δύο πρόσφατα βιβλία του είναι «Ο Αποχαιρετισμός στον Ρόμπερτ»
και «Σφερδούκλια στο κεφάλι». Ας ευχηθούμε ο Δήμος του Πειραιά και οι αρμόδιοι
του Πολιτισμού να προσέξουν την παρουσία του και να τον τιμήσουν με την σειρά τους,
σαν έναν ακόμα πνευματικό κρίκο της Πειραϊκής Λογοτεχνικής Σχολής.
Έφυγε πλήρης ημερών ο Πετρολούκας Χαλκιάς.