ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΞΕΝΩΝ GAY
ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΩΝ
Σαρακοστιανά αντρικά κορμιά,
βακχικές αντρικές ερωτικές επιθυμίες
Ο Έρωτας προς τον Έρωτα κοιτά και αρχίζει η συνομιλία, η γραφή προς
την γραφή και ξεδιπλώνει το όνειρο της ερωτικής ευαισθησίας. Μια αμφίσημη συνομιλία
μεταξύ του λόγου και του έρωτα είναι τα μυθιστορήματα αυτά που αναφέρονται στον
παρακάτω κατάλογο, μια συνομιλία μεταξύ του αναγνώστη και του συγγραφέα που
φωτογραφίζει τις πολύ προσωπικές του στιγμές, τις πολύ ιδιωτικές του επιθυμίες,
ξεδιπλώνει την ερωτική του φαντασία για να δημιουργήσει το κλίμα εκείνο της
ερωτικής ευδαιμονίας που ακόμα και αν δεν συμφωνείς ακόμα και αν δεν αποδέχεσαι
την ερωτική αυτή επιλογή, μένεις σιωπηλός και μαγεμένος από τις αφηγήσεις που
προϋποθέτουν τον ομοφυλόφιλο έρωτα, την σωματική αυτή ερωτική επιλογή, την
φαντασιακή πραγματικότητα του άλλου που είναι όμοιος στο φύλο με σένα.
Έρωτας, με την λαχτάρα της
πρώτης επαφής. Έρωτας, με την θέρμη της λαγνείας. Έρωτας, με την επιθυμία της
αγάπης χωρίς ενοχές. Έρωτας, Ίμερος και ανήμερος. Έρωτας, ομοφυλόφιλος, σαν δυό
ενοχές μέσα στο σκοτάδι που παλεύουν να επαληθεύσουν τον πόθο τους που δεν
ερμηνεύεται. Έρωτας, φωνές ηρώων χωρίς κοινωνικά παράσημα αποδοχής, που
χουχουλιάζουν στις σελίδες εκατοντάδων βιβλίων. Έρωτας, η πρώτη και η στερνή
ματιά της αίσθησης της απώλειας. Έρωτας, μια μυθοπλασία του λυγρού σώματος του
άλλου, που ολοκληρώνει την δική σου σωματική απουσία.. Έρωτας, η μνήμη του
σώματος καθώς στροβιλίζεται από τα όμορα αισθήματα που δεν θέλουν να κοπάσουν.
Έρωτας το κοινό πεδίο αφήγησης της περιπέτειας του καθενός μας, είτε επιλέγουμε
τον ομοφυλόφιλο είτε επιλέγουμε τον ετεροφυλόφιλο σύντροφο. Έρωτας, το άλγος
του καθενός μας πέρα από φύλο και ατομική μοναξιά, μια ζηλευτή ανεξιχνίαστη
αιώνια εξάρτηση που είναι τόσο ηδονική, όσο ο ίδιος ο Θάνατος..
«…Το να μετανιώνεις για τις εμπειρίες σου είναι σαν να
παύεις να εξελίσσεσαι. Το να ξορκίζεις τις εμπειρίες σου είναι σαν να βάζεις
ένα ψέμα στα χείλη της ίδιας της ζωής σου. Κι αυτό ισοδυναμεί με το να
απαρνιέσαι στην ψυχή σου.
Το σώμα αφομοιώνει κάθε λογής πράγματα, ασήμαντα και ακάθαρτα,
αλλά και άλλα που έχουν εξαγνιστεί από
τον ιερέα ή από ένα όραμα, τα οποία και μετατρέπει σε σβελτάδα και δύναμη, σε
παιχνίδι των όμορφων μυώνων και σε πλαστικότητα της καλοφτιαγμένης σάρκας, σε
καμπύλες και χρώματα των μαλλιών, των βλεφάρων, των ματιών. Έτσι ακριβώς και η
ψυχή έχει επίσης τις θρεπτικές λειτουργίες της, μπορεί να μεταμορφώσει κάτι που
από τη φύση του είναι ποταπό, σκληρό, εξευτελιστικό σε ευγενικές μορφές σκέψης
και υψηλά αισθήματα. Ή μάλλον, μπορεί να βρει σε αυτά τις πιο σεπτές μορφές
επιβεβαίωσής της, συχνά μάλιστα, μπορεί να αποκαλύψει με ιδανικό τρόπο τον
εαυτό της μέσω εκείνων ακριβώς των καταστάσεων που αποσκοπούσαν στη βεβήλωσή
της ή στην καταστροφή της».
Όσκαρ Ουάιλντ(Oscar Wild)-De Profundis,
μτφ. Ανδρέας Παππάς
• Γαλλία, Πατρίς Σερό-Ερβέ
Γκιμπέρ,
Έρωτες Ανδρών(L’ Homme
Blesse)-Σενάριο και Σημειώσεις, μτφ. Βάσω Νικολοπούλου-Νίκη Douge, Νέα Σύνορα. Α. Λιβάνης 1985, σ. 150
• Βραζιλία, Φερνάντα Φαρίας
Τζι Αλμπουκερκι και Μαουρίτσιο Γιανέλι,
Πρινσέζα, μτφ. Κώστας
Κουρεμένος, Δελφίνι 1994, σ. 164.
(Fernanda Farias de Albuquerque, Maurizio Jannelli,
Princesa)
• Hellas , Δήμητρα Τουλάτου: επιμέλεια,
Έρωτες Γυναικών, εκδόσεις της
Γαίας, δες: (Κολέτ: Λευκές νύχτες στο Δ. Τ. και Κάθριν Μάνσφιλντ: Τρυφεροί
Έρωτες)
• Hellas, Χριστιάνα
Λαμπρινίδη: επιμέλεια,
Lesbian Blues, Γυναικείες Εκδόσεις
• Hellas, Βίκτωρ Ιβάνοβιτς: επιμέλεια και επιλογή κειμένων,
Φράουλα και Σοκολάτα, Εννέα
αφηγήματα δέκα ισπανόφωνων αφηγητών, Πανεπιστήμιο Αθηνών-Ύψιλον 2006, σ. 156
(δες Senel Paz, Ο λύκος, το δάσος και ο νέος άνθρωπος)
• Γαλλία, Ανωνύμου,
Ο Ηδονικός βίος του
Χερουβείμ, Ένα παιδί μεγαλώνει στο μπορντέλο, μτφ. Βασιλική Χασάνδρα, Δελφίνι
1994, σ. 148, (L’ Enfant du bordel).
«…του μάθαινε πως δεν μπορεί κανείς να παίρνη ηδονή
χωρίς να δίνη, κι ότι κάθε χειρονομία, κάθε χάδι, κάθε άγγιγμα , κάθε βλέμμα,
κάθε παραμικρό σημείο του σώματος έχει το μυστικό του, που ο γνώστης κερδίζει
την ευτυχία ανακαλύπτοντάς το. Του μάθαινε ότι οι εραστές δεν πρέπει να
χωρίζονται μετά την φωτιά της αγάπης, χωρίς να θαυμάσουν ο ένας τον άλλον,
χωρίς να νοιώσουν τόσο νικημένοι όσο και νικητές, για να μην νοιώση κανείς από
τους δυό χορτασμένος ή ανικανοποίητος και να μην γεννηθή σε κανένα το άσχημο
συναίσθημα πως χρησιμοποιήθηκε ή χρησιμοποίησε τον άλλον».
Έρμαν Έσσε(Herman Hesse), Σιντάρτα(Siddarta),
μτφ. Μαρία Θ. Παξινού
Α
• ΗΠΑ, Λίζα Άλθερ, Γυναίκες
άλλες, μτφ. Ρένα Χατχούτ, γράμματα 1986, σ.399
(Liza Alther, Other Women)
• ΗΠΑ, Λίζα Άλθερ, Βράχος,
μτφ. Ελισάβετ Πορπόρη, γράμματα 1996, σ. 415
(Liza Alther, Bedrock)
• Αγγλία, Γκιλμπέρτ Αντέρ,
Έρωτας και θάνατος στο Λονγκ Άιλαντ, μτφ. Αλέξης Εμμανουήλ, Μέδουσα-Σέλας 1999, σ. 173,
(Gilbert
Adair, Love and Death on Long Island )
• Κούβα, Ρεινάλντο Αρένας, Ο
Σελεστίνο πριν την Αυγή, μτφ. Χρύσα Τσαλακίδου, Εξάντας 1984, σ. 232.
(Reinaldo
Arenas, Celestino antes delalba)
• Κούβα, Ρεινάλντο Αρένας,
Πριν Πέσει η Νύχτα-Αυτοβιογραφία, μτφ. Αγγελική Βασιλάκου, Σύγχρονοι Ορίζοντες
2001, σ. 452
(Reinaldo
Arenas, Antes que anochezca)
• Ισπανία, Αγκουστίν Γκομέζ
Άρκος, Το σαρκοβόρο αρνί, μτφ. Κατερίνα Μόκκα, Οδυσσέας 1981, σ. 280
(Agustin Gomez Arcos, L’ agneau carvivore)
• Ισπανία, Αγκουστίν Γκομέζ
Άρκος, Ένα πουλί που κάηκε ζωντανό, μτφ. Λήδα Παλλαντίου, Ωκεανίδα 1987, σ. 256
(Agustin
Gomez Arcos, Un oiseau brule vif)
• Ισπανία, Αγκουστίν Γκομέζ
Άρκος, Το παιδί και το καρβέλι, μτφ. Κώστας Ασημακόπουλος-Ντίνα Σιδέρη, Σ. Ι.
Ζαχαρόπουλος 1985, σ.304
(Agustin
Gomez Arcos, L’ Enfant Pain)
• Ισπανία, Αγκουστίν Γκομέζ
Άρκος, Το τυφλοπούλι, μτφ. Πόλυ Μηλιώρη, επιμέλεια: Όλγα Μπαρμάζη, Οδυσσέας
1991, σ. 275
(Agustin
Gomez Arcos, L’ Aveuglon)
• Ισπανία, Αγκουστίν Γκομέζ
Άρκος, Άνα Νον, μτφ. Ντίνα Σιδέρη, Δωρικός 1988, σ. 207 (Agustin Gomez
Arcos, Ana Non)
• Βέλγιο, Ζακλίν Αρπμάν,
Ορλάντα, μτφ. Κώστας Κουρεμένος, Αλεξάνδρεια 2000, σ. 285
(Jacqueline Harpman, Orlanda)
• Τουρκία, Ασένα Ντουιγκού,
Σμπαράλια, μτφ. Νίκη Σταυρίδη, Πολύχρωμος Πλανήτης 2007, σ. 186 (Paramparca)
• Αίγυπτος, Αλάα Αλ-Ασουάνι, Το
Μέγαρο Γιακουμπιάν, μτφ. Αχιλλέας Κυριακίδης, Πόλις 2007 σ. 316
(Alaa Al Aswany, Imarat Ya qubyan)
«…Ανανέωση της συνείδησης όχι μέσα από δόγματα αλλά
μέσα από μια ανάλυση της ίδιας της συνείδησης, είτε αυτή είναι θρησκευτική,
είτε πολιτική. Θα φανεί τότε πως ο Κόσμος εδώ και πολύ καιρό έχει το όνειρο
ενός πράγματος…»
Κάρλ Μαρξ
Β
• Αγγλία, Μπάρμπαρα Βαιν, Η
Νύχτα δεν είναι αρκετά μεγάλη, μτφ. Τόνιας Κοβαλένκο, Ιωάννα Χατζηνικολή 1998, σ. 375 (No Night is too Long)
• Γαλλία, Κατρίν
Ερμαρύ-Βιέιγ, Ο Μεγάλος Βεζύρης της Νύχτας, μτφ. Λήδα Παλλαντίου, Ι. Χατζηνικολή 1985, σ. 208
(Catherine
Hermary-Vieilie, Le grand Vizir de la nuit)
• ΗΠΑ, Γκορ Βιντάλ, Μάιρα
Μπρεκινριτζ, μτφ. Αλίνα Πασχαλίδου, Νέα Σύνορα 1986, σ. 209, σ. 209
(Gore Vidal, Myra Brekinridge)
• ΗΠΑ, Γκιρ Βιντάλ, Το αγόρι
πλάι στο ποτάμι, μτφ. Γιάννης Ευαγγελίδης, γράμματα 1983, σ. 222
(Gore Vidal, The city and the pillar)
• ΗΠΑ, Augusten Burroughs,
Οικογένεια της συμφοράς, μφ. Έλενα Τσουκαλά, Intro Books 2007,
σ. 340 (Running with Scissors)
• Αγγλία, Έβελιν Βω, Επιστροφή
στο Μπράιντσχεντ, μτφ. Μ. Τόλη, Κάκτος 1983,
σ. 334
(Evelyn
Waugh, Brideshead)
• Ιταλία, Βοκάκιος,(Vocacios) Δεκαήμερο, τόμοι 2, μτφ. Κοσμάς Πολίτης, γράμματα
1993 και εφημερίδα Η Βιβλιοθήκη της
Ελευθεροτυπίας, σ. 846.
Γ
• Γαλλία, Τριστάν Γκαρσία, Η
καλύτερη πλευρά των ανθρώπων, μτφ. Μαρία Γαβαλά, Πόλις 2011, σ. 356
(Tristan
Garcia, La Meilleure
part des homes)
• Γαλλία, Ερβέ Γκίμπερ, Το
Πρωτόκολλο της θλίψης, μτφ. Βάσω Νικολοπούλου- Νίκη Douge, Νέα Σύνορα 1993, σ. 221
(Herve Guibert, Le Protogole Compassionnel)
• Γαλλία. Ερβέ Γκίμπερ, Ο Υπηρέτης μου κι εγώ, μτφ. Βάσω
Νικολοπούλου-Νίκη Douge, Νέα Σύνορα 2000, σ. 174
(Hervet
Guibert, Mon Valet et Moi cytomegalovirus)
• Αγγλία, Λέσλι Γκλάιστερ,
Ένοχα παιχνίδια, μτφ. Τερέζα Βεκιαρέλλη, Μεταίχμιο 2000, σ. 344
(Lesley Glaister, Easy Peasy)
• ΗΠΑ, Γουϊλλιαμ Γκογιέν, Ο
Ερμαφρόδιτος, μτφ. Άρης Σφακιανάκης, Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος 1992, σ. 167
(William Goyen, Arcadio)
• Αυστραλία, Κέιτ Γκρένβιλ,
Το μυστικό ποτάμι, μτφ. Μιχάλης Μακρόπουλος, Καστανιώτη 2008, σ. 373
(Kate Grenville, The Secret
River )
• Αυστραλία, Πάτρικ Γουάιτ,
Ψεγάδια στον καθρέπτη-Μια αυτοπροσωπογραφία, εισαγωγή-μτφ. σημειώσεις Γιάννης
Βασιλακάκος, Τυπωθήτω 2008, σ. 460
(Patrick White, Flaws in the Glass)
• Αυστραλία, Πάτρικ Γουάιτ, Η
Υπόθεση του Αίμπορν, μτφ. Σεραφείμ Βελέντζας, Εστία 1999, σ. 562 (The Twyborn
Affair)
• Αγγλία, Τζάνετ Γουϊντερσον,
Πες μου μια Ιστορία, μτφ. Αργυρώ Μαντόγλου, Μελάνι 2006, σ. 228
(Jeanette Winterson, Lighthouse Keeping)
• Αγγλία, Βιρτζίνια Γουλφ,
Ορλάντο, μτφ. Αναστασία Λιναρδάκη, θεώρηση μτφ.- εισαγωγικό σημείωμα: Αλέξανδρος
Φοίβος, Αστάρτη 1984, σ. 242
(Virginia Woolf, Orlando)
• Αγγλία, Πολ Γουότερς, Ήρωες
και Εραστές, μτφ. Λύο Κολοβυρνάς, Μεταίχμιο 2008, σ. 401
(Paul Waters, Of merchants and heroes)
• Έβελυν Γουώ, Πρόστυχα
κορμιά, μτφ. Τζίνα Κορδάκη, επιμέλεια: Μιχάλης Κοκολάκης, Αλεξάνδρεια 1997, σ.
270
(Evelyn Waugh, Vile Bodies)
• Γαλλία, Ραούλ Νταμόντε
Ταμπόρντα-Copi, Ο χορός με τις τρελές, μτφ.
Γιούλη Αναστασοπούλου, Παρά Πέντε 1998, σ. 136
(Copi, Le Bal Des Folles)
Ε
• ΗΠΑ, Πέρσιβαλ Έβερετ,
Πληγωμένοι, μτφ. Λύο Καλοβορνάς, Πόλις 2008, σ. 280
(Percival Everett, Wounded)
• ΗΠΑ, Πέρσιβαλ Έβερετ, Το
σβήσιμο, μτφ. Χίλντα Παπαδημητρίου, Πόλις 2008,
σ. 341 (Percival Everett, Erasure)
• ΗΠΑ, Μπρέτ Ήστον Έλλις,
Λιγότερο από το μηδέν, μτφ. ; Σέλας 1987, σ. 206
(δεν αναγράφεται ο μεταφραστής)
• ΗΠΑ, Μπρέτ Ήστον Έλλις, Οι
νόμοι της έξης, μτφ. Ιουλία Ραλλίδη, Σέλας 1989,
σ. 284
(Bret
Easton Ellis, The Rules of
Attraction)
• ΗΠΑ, Μπρέτ Ήστον Έλλις, Αμερικανική
Ψύχωση, μτφ. Χρίστος Τόμπρας, Σέλλας 1992, σ. 416,
(Bret
Easton Ellis, American Psycho)
Ζ
• Ελβετία, Αλέν Κλον
Ζουλτσέρ, Ένας τέλειος σερβιτόρος, μτφ. Γιώργος Δεπάστας, Μεταίχμιο 2009, σ.
220
(Alain
Claudie Sulzer, Ein Perfekter Kellner)
• Γαλλία, Ερίκ Ζουρντάν,
Έλεος, μτφ. Ν. Κ. Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος 1995, σ. 303
(Eric Jourdan, Charite)
• Γαλλία, Ερίκ Ζουρντάν,
Εξέγερση, μτφ. Ν. Κ. Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος 1996, σ. 312
(Eric Jourdan, Revolte)
• Γαλλία, Ερίκ Ζουρντάν,
Αίμα, μτφ. Ρεγγίνα Ζερβού, Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος 1997,
σ. 314 (Eric Jourdan, Sang)
• Γαλλία, Ζαν Ζενέ, Το
Ημερολόγιο ενός κλέφτη, μτφ. Δημήτρης Δημητριάδης, Εξάντας 1975, σ. 281
(Jean Genet, Journal du Voleur)
• Γαλλία, Ζαν Ζενέ, Η Παναγία
των Λουλουδιών, μτφ. Δημήτρης Δημητριάδης, Εξάντας 1976, σ. 298
(Jean
Genet, Notre- Dame des Fleurs)
• Γαλλία, Ζαν Ζενέ, Ο
Καβγατζής της Βρέστης, μτφ. Μαργαρίτα Μαντά, Εξάντας 1982, σ. 321
(Jean Genet, Querelle)
• Γαλλία, Αντρέ Ζιντ, Οι Κιβδηλοποιοί
και το Ημερολόγιο των Κιβδηλοποιών, μτφ. Ανδρέας Παππάς, εισαγωγή: Αλεξάνδρα
Σαμουήλ, Πόλις 2014, σ. 522
(Andre Gide, Les Faux-Monnayeurs)
Θ
• Ισπανία, Λουίς Θερνούδα,
Παραλλαγές πάνω σε Μεξικάνικο Θέμα, μτφ. Αντώνης Κουτσουράδης, Ίκαρος 1994, σ.
150
(Luis Cernuda, Variaciones Sobre Tema Mexicano)
• Ισπανία, Λουίς Θερνούδα,
Οκνός, μτφ. Αντώνης Κουτσουράδης, Ίκαρος 2001, σ. 230
(Luis Cernuda, Ocnos)
«…Γυρεύεις ευτυχία στη ζωή, αλλά η ασφάλεια έχει
περισσότερη σπουδαιότητα σε σε΄να, έστω κι αν σου κοστίζει το κύρτωμα της
σπονδυλικής σου στήλης ή την ίδια σου την ζωή. Μια που ποτέ σου δεν έμαθες να
δημιουργείς ευτυχία, να την απολαμβάνεις και να την προστατεύεις, δεν γνωρίζεις
και το θάρρος του ατόμου που περπατάει ορθό…»
Βίλχελμ Ράιχ,
Άκου Ανθρωπάκο! μτφ. Μαρία Νεοφωτίστου-Ζήκα
I
• Αγγλία, Κρίστοφερ
Ίσεργουντ, Ο κύριος Νόρις αλλάζει τρένα, μτφ.
Αστάρτη 1984
• Αγγλία Κρίστοφερ Ίσεργουντ,
Ένας άνδρας μόνος, μτφ. Λουκάς Θεοδωρακόπουλος, Αλεξάνδρεια 1993, σ. 192
(Christopher
Isherwood, A Single Man)
• Αγγλία, Κρίστοφερ
Ίσεργουντ, Αντίο Βερολίνο, μτφ. Ανδρέας Αποστολίδης, Μέδουσα 1987, σ. 218
(Christopher
Isherwood, The Berlin
Stories)
Κ
• ΗΠΑ, Κάρσον Μακ Κάλερς,
Ανταύγειες σε χρυσά μάτια, μτφ. Κωνσταντίνα Τριανταφυλλόπουλου, επίμετρο:
Τένεσι Ουίλιαμς, Μεταίχμιο 2009, σ. 180
(Carson
Mac Cullers, Reflections in a Golden Ey)
• Ισπανία/Γαλλία, Μισέλ Ντε
Καστίγιο, Ερωτευμένα Αγόρια, μτφ. Τασσώ Καββαδία, Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος 1994, σ.
180
(Michel Del Castillo, Gerardo Lain)
• Αγγλία, Τζάκι Κέί,
Τρομπέτα, μτφ. Κωνσταντίνος Ματσούκας, Μελάνι 2007,
σ. 324
(Jackie Kay, Trumpet)
• Αγγλία, Χανίφ Κιουρέισι, Black Album, μτφ. Μιχάλης Μακρόπουλος, επιμέλεια: Βασίλης Τσιμπούκης,
Οδυσσέας 1997, σ. 312
(Hanif Kioureisi, The Black Album)
• Γαλλία, Συρίλ Κολλάρ,
Άγριες Νύχτες, μτφ. Ντορέτα Πέππα, σημείωμα: Μπάμπης Ακτσόγλου, Σ. Πατάκης
1993, σ. 254 (Les Nuits Fauves)
• Βέλγιο, Ούγκο Κλάους, Ο
Πειρασμός-3 νουβέλες, μτφ. Γιάννης Ιωαννίδης, Καστανιώτη 2004, σ. 180
(Hugo Claus, De Verzoeking en andere novellen)
• Γαλλία, Πασκάλ Κλάρκ, Όλος
ο κόσμος ερωτεύεται, μτφ. Ρένα Λεκκού-Δάντου, Α. Λιβάνης 2001, σ. 228
(Pascale Clark, Tout Le Monde Fait L’ Amour)
• Γαλλία, Κατρίν Κλεμάν, Χιουρρέμ,
μτφ. Έφη Κορομηλά, Νεφέλη 1985, σ. 254
(Catherine
Clement)
• Γαλλία, Κατρίν Κλεμάν, Ο
Μαυριτανός της Βενετίας, μτφ. Έφη Κορομηλά, Νεφέλη 1987, σ. 255
(Catherine
Clement, Le Maure de Venise)
• Γαλλία, Ζαν Κοκτώ, Το Λευκό
Βιβλίο ή Έρωτες Αγοριών, σχέδια Ζαν Κοκτώ, μτφ. Νίκος Παπαδογιάννης, Δαναός
1982, σ. 88
(Jean Cocteau, Le Livre Blanc)
• Αγγλία, Τζόναθαν Κόου, Σαν
τη βροχή πριν πέσει, μτφ. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, Πόλις 2007, σ. 280
(Jonathan
Coe, The Rain Before it Falls)
• Αγγλία, Τόμας Ντε Κουίνσι,
Εξομολογήσεις ενός Άγγλου Οπιοφάγου, μτφ. Α. Π. και Σ. Α., επιμέλεια
μετάφρασης, εισαγωγή και σχόλια Άρτεμη Πολυχρόνη, Εκάβη 1985(;), σ. 142
(Thomas
De Quincey, Confessions of an English opium eater)
• Αγγλία, Κουέντιν Κρισπ, Ο
Γυμνός Δημόσιος Υπάλληλος, μτφ. Παύλος Μάτεσις,, Κάκτος 1985, σ. 244
(Quentin
Crisp, The Naked Civil Servant)
• ΗΠΑ, Ντέιβις Κρίστοφερ,
Φιλαδέλφεια, μτφ. Στέφανος Κόκκαλης, βασισμένο στο σενάριο του Ron Nyswaner,
Νέα Σύνορα-Το Κλειδί 1994, σ. 265
(Davis Christopher, Philadelphia )
• Πολωνία, Α. Τζ. Κρόνιν, Ο
Ισπανός Κηπουρός, μτφ. Κοσμάς Πολίτης, Κ. Κακουλίδη χ.χ., σ. 190
(A. J. Cronin, The Spanish Man
Garden )
Λ
• ΗΠΑ, Άλισον Λάρι, Η αλήθεια
για τη Λορίν Τζόουνς, μτφ. Ξένη Λεκατσά- Τσομπανάκη, Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος 1989,
σ. 432
(Alison Lurie, The Truth about Lorin Jones)
• Γαλλία, Βιολέτ Λεντύκ,
Τερέζα και Ισαβέλλα, μτφ. Βασίλης Καλλιπολίτης, Εξάντας 1979, σ. 83
(Violette
Leduc, Therese et Isabelle)
• Κούβα, Χοσέ Λεσάμα Λίμα,
Paradiso, μτφ., μελέτημα-κριτική παρουσίαση Μανώλης Παπαδολαμπάκης, Ίνδικτος
2002, σ. 724
(Jose Lezama
Lima, Paradiso)
• ΗΠΑ, Ντέιβιντ Λίβιτ,
Ερωτικός Χορός, μτφ. Βασίλης Δέρμων, Οδυσσέας 1988,
σ. 256
(David Leavitt, Family Dancing)
• ΗΠΑ, Ντέιβιντ Λίβιτ, Η
χαμένη γλώσσα των Γερανών, μτφ. Γιάννης Τζώρτζης, επιμέλεια: Κλαίρη Παπαμιχαήλ,
Aquarius 1988
(David Leavitt, The Lost Language of Cranes)
• Κίνα, Λίλιαν Λη, Αντίο
Παλλακίδα μου, μτφ. Λεωνίδας Γ. Αντωνόπουλος, επιμέλεια: Πόπη Κοντού, Νέα
Σύνορα-Λιβάνη 1993, σ.
(Lilian
Lee, Li-Pik Wah(Λυ-Πικ-Γουά), Farewell to my Concubine)
• ΕΣΣΔ(Ρωσία), Έντουαρντ
Λιμόνοφ, Ένας ρώσος ποιητής προτιμά τους μεγάλους νέγρους, fuck off, America, μτφ.
Ευδοκία Παπαγκίκα, Aquarius 1986, σ. 265
(Edward
Limonov, Le poete Russe Prefere Les Grands Negres)
«Μην πουν η αγάπη μου πως είναι σαν ειδώλου
κι αυτός που αγάπησα ομοίωμα κενό,
για έναν μόνο τραγουδώ κι ολωσδιόλου
έναν, τον ίδιον έναν πάντα επαινώ.
Είναι καλός και αγαθός και υπερέχει,
σήμερα κι αύριο, λαμπρός και γαληνός,
κι ο στίχος στρέφοντας ασάλευτος, δεν έχει
άλλο να πει κι όλα τα σβήνει πλην ενός.
Καλός, ωραίος και πιστός: κρατώ τον αίνο,
καλός, ωραίος και πιστός, και τον ποικίλλω,
το ίδιο πλάθοντας λαμπρά παραλλαγμένο,
καλώ τον έναν τρισυπόστατό μου φίλο…»
Σαίξπηρ, 25
Σονέτα, μτφ. Διονύσης Καψάλης
M
• Λίβανος, Αμίν Μααλούφ,
Κήποι από Φως, μτφ. Έρη Κανδρή, Ωκεανίδα 1991,
σ. 320
(Amin Maalouf, Les Jardins de Lumiere)
• Γερμανία, Λεοπόλδος φον
Σάσερ Μαζόχ, Σκληροί Έρωτες, μτφ. Κώστας Τρικογλίδης, Ηριδανός χ.χ., σ. 365
• Γερμανία, Τόμας Μαν, Ο Θάνατος
στην Βενετία, μτφ. Άρης Δικταίος, Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος, 1976, σ. 272
(Thomas Mann, Der Tod in Venedig)
• Γερμανία, Κλάους Μαν, Ο
Ευλαβικός χορός-Οι περιπέτειες μιας νεότητας, μτφ. Γιώργος Δεπάστας, Ολκός
1992, σ. 290
(Klaus Mann, Der fromme Tanz)
• Γερμανία, Κλάους Μαν,
Μεφίστο, μτφ. Δημήτρης Α. Ηλιόπουλος, Ευρωεκδοτική 1982, σ.394
(Klaus Mann, Mefisto)
• Γερμανία, Κλάους Μαν,
Λούντβιχ. Σιδερόφραχτο Παράθυρο, εισαγωγή-μετάφραση Αλέξανδρος Ίσαρης, Άγρα
1996, σ. 150
(Klaus Mann, Vergittertes Fenster)
• Σικελία, Άννα Μεσσίνα, Η
Φοινικιά του Ρουσαφά, μτφ. Σταύρος Παπασταύρου, γνώση 1991, σ. 369
(Annie Messina, La palma di Rusafu)
• Ολλανδία, Άνζα Μεϋλεμπελτ,
Το Τέλος της Ντροπής-μια προσωπική αφήγηση, μτφ. Αγγέλα Βερυκοκάκη-Άρτεμη, Νέα
Σύνορα 1980, σ. 296
(Anza Meulenbelt)
• Γαλλία, Κατρίν Μιγιέ, Η
σεξουαλική ζωή της Κατρίν Μ., μτφ. Αλίκη Καρυώτη, Κέδρος 2002, σ. 255
(Catherine Millet, La Vie Sexuelle
de Catherine M.)
• Αυστρία, Ρόμπερτ Μιούζιλ, Ο
νεαρός Τέρλες, μτφ.-εισαγωγή Αλέξανδρος Ίσαρης, Εκδόσεις της Βιβλιοθήκης,
Θεσσαλονίκη 1977, σ. 270
(Robert
Musil, Die Verwirrungen des Zoglings Torless)
• Ιαπωνία, Γιούκιο Μισίμα, Οι
εξομολογήσεις Μιας Μάσκας, μτφ. Λουκάς Θεοδωρακόπουλος, Οδυσσέας 1979, σ. 216
(Yukio
Mishima, Confessions of a Mask)
• Ισπανία, Μανουέλ Βάθκεθ
Μονταλμπαν, Τα χαρούμενα αγόρια της Ατζαβάρα, μτφ. Τάσος Ψαρρής, Καστανιώτη 2010, σ. 316
(Manuel
Vazquez Montalban, Los alegres muchachos de Atzavara)
• Ιταλία, Αλμπέρτο Μοράβια,
Αγκοστίνο, μτφ. Μάρθα Σαλάκου, Οδυσσέας 1981,
σ. 113
(Alberto Moravia, Agostino)
• Περού, Χάιμε Μπάιλι, Μην το
πεις Σε κανέναν, μτφ. Αγγελική Βασιλάκου, Ψυχογιός 1997, σ. 431
(Jaime Bayly, No se lo Digas A Nadie)
• ΗΠΑ, Τζούνα Μπάρνς, Το
δάσος της νύχτας, μτφ.-επίμετρο: Παναγιώτης Ι.Χατζηδάκης, πρόλογος Τόμας Στερν
Έλιοτ, επιμέλεια: Μιχάλης Κοκολάκης, Αλεξάνδρεια 1993, σ. 214
(Djuna Barnes, Nightwood)
• ΗΠΑ, Ουίλλιαμ Μπάροουζ,
Αδερφή, μτφ. Αννίτα Μιχάλη, Πλέθρον 1988, σ.118
(William S. Burroughs, Queer)
• ΗΠΑ, Ουίλλιαμ Μπάροουζ, Τα
Άγρια Αγόρια-Μια Βίβλος των Νεκρών, μτφ. Βασίλης Κιζήλος, Απόπειρα 1987/1995, σ. 222
(William
Burroughs, The Wild Boys. A Book of the Dead)
• ΗΠΑ, Ρόμπερτ Όλεν Μπάτλερ, Ερωτικοί
ψίθυροι, μτφ. Άρης Σφακιανάκης, Σ. Πατάκης 1995, σ. 341
(Robert Olen Butler, The Whisper)
• Αγγλία, Γουίλλιαμ
Μπέκφορντ, Η Ιστορία του Χαλίφη Βατέκ, μτφ. Ρένα Χάτχουτ, γράμματα 1980, σ. 127
(William, Vathek, 1782)
• Γαλλία, Φιλίπ Μπεσόν, Όταν
έφυγαν οι άντρες, μτφ. Σοφία Διονυσοπούλου, Καστανιώτη 2002, σ. 169
(Philippe Besson, En l’
absence des homes)
• Γαλλία, Φιλίπ Μπεσόν, Ο
αδελφός του, μτφ.-εισαγωγή: Σοφία Διονυσοπούλου, Καστανιώτη 2004, σ.147
(Philippe Besson, Sonfrere)
• Γαλλία, Κορίν Μπλου, Το
Ελεύθερο πουλί,(αφήγημα), μτφ. Σοφία Σκουλικάρη, Σ. Πατάκη 1997, σ. 159
(Corin
Blue, L’ Oiseau libre)
• ΗΠΑ, Τζέιμς Μπόλντουιν, Το
δωμάτιο του Τζιοβάνι, μτφ. Καίτη Οικονόμου, Οδυσσέας 1985, σ. 227
(James Baldwing, Giovanni’s Room)
(James Baldwin,
• ΗΠΑ, Τζέιμς Μπόλντουιν, Μια
άλλη χώρα, μτφ. Έφη
Φρυδά, Οδυσσέας 1982,
σ. 392
(James
Baldwin, Another Country)
• ΗΠΑ, Τζέιμς Μπόλντουιν, Φώναξέ
το στα βουνά, μτφ. Μαρία Κονδύλη, Μεταίχμιο 2005, σ. 342
(James Baldwin, Cotell it on the mountain, Laurel )
• Αγγλία, Ρόμπιν Μώγχαμ, Ο
Υπηρέτης, μτφ. Αναστασία Παπασταθοπούλου, Μέδουσα 1990, σ. 87
(Robert
Cecil Romer Mungham, The Servant)
• ΗΠΑ, Στάφφελ Μέγκαν, Το
σημειωματάριο των χαμένων πραγμάτων, μτφ. Νεκτάριος Καλαϊτζής, Αστάρτη 2007, σ. 255
(Staffel
Megan, The Notebook of Lost Things and She Wanted Something Else)
N
• Γαλλία, Υβ Ναβάρ, Μυστικός
Γάμος, μτφ. Ντίνος Σ. Κουμπάτης, Λητώ 1981,
σ. 203
(Yves
Navarre ,
Le Petit Galopin de nos Corps)
• Γαλλία, Υβ Ναβάρ, Τα
λουκούμια, μτφ. Φίλιππος Δραγούμης, Νέα Σύνορα 1984,
σ. 197
(Yves Navarre, Le LouKoums)
• Γερμανία, Άλφρεντ Ντέμπλιν,
Μπερλίν Αλεξάντερπλατς, μτφ. Μηνάς Παράσχης, επιμέλεια: Τούλα Σιέτη, Οδυσσέας
1982, σ. 470
(Alfred Doeblin, Berlin
Alexanderplatz)
• Γαλλία, Μπενουά Ντυτέρτρ,
Το ταξίδι στη Γαλλία, μτφ. Μαρίνα Μέντζου, Εστία 2003, σ. 241
(Benoit
Duteurtre, Le Voyage en France )
• Γαλλία, Σατλέ Νοέλ, Με σκυμμένο
κεφάλι, μτφ. Εύη Βαγγελάτου, Ελληνικά Γράμματα 2002, σ. 131
(Chatelet Noelle)
Ο
• Αγγλία, Ζανέτ Ουίντερσον,
Το Πάθος, μτφ. Κώστας Κουντούρης, Μέδουσα 1989, σ. 191
(Jeanette
Winterson, The Passion)
• Αγγλία, Σάρα Ουότερς, Ξαγρυπνώντας,
μτφ. Αύγουστος Κορτώ, Καστανιώτη 2006, σ. 510
(Sarah Waters, The Night Watch)
• Αγγλία, Οράτιος Ουόλπολ, Το
Κάστρο του Οτράντο, μτφ. Μάκης Πανώριος- Παναγιώτης Σκάγιαννης, πρόλογος: Μάκης
Πανώριος
(Horace Walpole, The Castle
of Otranto )
• ΗΠΑ, Έντμουντ Ουάιτ, Παρίσι,
Ένας περίπατος στα Παράδοξά του, μτφ. Αλεξάνδρα Κονταξάκη, Μεταίχμιο 2002, σ.
256
(Edmund
White, The Flaneur)
• ΗΠΑ, Έντμουντ Ουάιτ, Hotel de Dream, μτφ. Αχιλλέας Κυριακίδης, Σ. Πατάκη 2010
(Edmud White, Hotel de Dream)
• Αγγλία, Όσκαρ Ουάιλντ, Εκ
Βαθέων, μτφ. Ανδρέας Παππάς, Σμίλη 2012, σ.220
(Oscar
Wild, De Profundis)
• Αγγλία, Όσκαρ Ουάιλντ, Το
πορτραίτο του Ντόριαν Γκραίυ, μτφ. Δημήτρης Γ. Κίκιζας, Σμίλη 2000, σ. 429
Και με κείμενα:
Ουώλτερ Παίητερ,
«Συμπέρασμα»(της Αναγέννησης)
Τζόυς Κάρολ Όουτς, Η ουαλδική
παραβολή της πτώσεως
Σώτη Τριανταφύλλου, Ο Ντόριαν
Γκραίυ είναι εκατόν δέκα ετών.
(Oscar Wild, The Picture of Dorian Gray)
Π
• Ιταλία, Πιέρ Πάολο
Παζολίνι, Τα παιδιά της ζωής, μτφ. Βαγγέλης Ηλιόπουλος, Οδυσσέας 1979, σ. 283
(Pier Paolo Pasolini, Ragazzi di Vita)
• Ιταλία, Πιέρ Πάολο
Παζολίνι, Θεώρημα, μτφ. Γιάννης Λαμπιδώνης, Θεωρία 1986, σ. 235
(Pier Paolo Pasolini, Theorima)
• Ιταλία, Πιέρ Πάολο
Παζολίνι, Ένα Όνειρο, μτφ. Γιάννης Λαμπιδώνης, Θεωρία 1985, σ. 229
(Pier Paolo Pasolini a dream)
• Ιταλία, Πιέρ Πάολο
Παζολίνι, Μια Βίαιη Ζωή, μτφ. Βαγγέλης Ηλιόπουλος, επιμέλεια: Ντάνυ Πιέρρου,
Οδυσσέας 1982, σ. 362
(Pier Paolo Pasolini, Una Vita Violenta)
• ΗΠΑ, Ντέιλ Πεκ, Μάρτιν και
Τζων, μτφ. Λένα Ταχματζίδου, επιμέλεια: Βασίλης Τσιμπούκης, Οδυσσέας 1995, σ.
216
(Dale Peck, Martin and John)
• Ιταλία, Σάντρο Πέννα, Λίγος
Πυρετός, μτφ. Άλκηστις Παλάσκα, Οδός Πανός 1986, σ. 166
(Sandro Penna, Ligos pyretos)
• ΗΠΑ, Φελίτσε Πικάνο, Ένα
σπίτι στον ωκεανό. Ένα σπίτι στην παραλία, μτφ. Λουκάς Θεοδωρακόπουλος, επιμέλεια
μετάφρασης: Λύο Καλοβυρνάς, Πολύχρωμος Πλανήτης 2007, σ. 395
(Felice Picano, A house on
the ocean, a house on the bay)
• Αργετινή, Ρικάρντο Πίλια,
Καμένα λεφτά, μτφ. Έφη Γιαννοπούλου, Καστανιώτη 2006, σ. 210
(Ricardo Piglia, Plata
quemada)
• Αργετινή, Ρικάρντο Πίλια,
Τεχνητή αναπνοή, μτφ. Έφη Γιαννοπούλου, Καστανιώτη 2004, σ. 254
(Ricardo Piglia, Respiracion artificial)
• ΗΠΑ, Ντέιβιντ Πλαντ, Ο
Αγνός Εραστής. Μια Εξομολόγηση, μτφ.-σημειώσεις- επίμετρο: Ηλίας Μαγκλίνης, Εστία
2014, σ. 158
(David
Plante, The Pure Lover, A Memoir of Grief)
• Αργετινή, Μανουέλ Πουίγκ,
Το φιλί της γυναίκας αράχνης, μτφ. Ιάκωβος Κοπέρτι, Οδυσσέας 1984, σ. 272
(Manuel Puig, El Beso de la mujer Arana)
• ΗΠΑ, Άννυ Ε. Πρου, Το
Μυστικό του Brokeback Mountain, μτφ. Αύγουστος Κορτώ, Καστανιώτη 2006, σ. 268
(Annie Proulx, Close Range)
«Η αντικατάσταση της αρχής της ηδονής απ’ την αρχή της
πραγματικότητας αποτελεί το μεγάλο τραυματικό γεγονός μέσα στην ανάπτυξη του
ανθρώπου- την ανάπτυξη του γένους(φυλογένεση) καθώς και του ατόμου
(οντογένεση). Κατά τον Φρόυντ, το γεγονός αυτό δεν συμβαίνει μία μόνο φορά αλλά
επαναλαμβάνεται σ’ όλη την ιστορία της ανθρωπότητας και του κάθε ατόμου…»
Herbert Marcuse, Έρως και
Πολιτισμός, μτφ. Ιορδάνης Αρζόγλου
Ρ
• Αυστρία, Κρίστοφ Ρανσμάγερ,
Ο Έσχατος Κόσμος, μτφ. Τούλα Σιετή, Οδυσσέας 1990, σ. 272
(Christoph
Ransmayr, Die Letzte Welt)
• Αγγλία, Μαρύ Ρενό,
Παράξενες φιλίες, μτφ. Μαρίνα Λώμη, Αστάρτη 1990, σ.273
(Mary
Renault, The Friendly Young Ladies)
•ΗΠΑ, Τζον Ρέτσι, Η Πόλη της
νύχτας, μτφ. Χρύσα
Τσαλικίδου, Εξάντας 1986, σ.384
(John Rechy, City of Night )
• Περού, Σαντιάγο Ρονκαλιόλο,
Ο Ουρουγουανός Εραστής. Μια αληθινή ιστορία, μτφ. Κώστας Αθανασίου, Καστανιώτη
2013, σ. 2013
(Santiago Roncagliolo, El amante Uruguayo)
Σ
• ΗΠΑ, Τόμας Σάβατζ, Η Εξουσία
του σκύλου, μτφ. Κώστια Κοντολέων, Άγκυρα 2007, σ. 392
(Thomas Savage, The Power of the Dog)
• Ιταλία, Ουμπέρτο Σάμπα,
Ερνέστο, μτφ. Σοφία Ψαρρού, επιμέλεια: Φοίβος Γκικόπουλος, Παρατηρητής 1992, σ.
133
(Uberto Saba, Ernesto- Einaudi)
• Κούβα, Σεβέρο Σαρδουί, Κόμπρα,
μτφ. Μαριάννα Τυρέα-Χριστοδουλίδου, Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος 1992, σ. 218
(Severo Sarduy, Cobra)
• ΗΠΑ, Ντέιβιντ Σεντάρις, Μια
σχεδόν φυσιολογική οικογένεια, μτφ. Μυρσίνη Γκανά, Μελάνι 2006, σ. 296
(David
Sadaris, Dress Your Family in Corduroy and Denins)
• ΗΠΑ, Ντέιβιντ Σεντάρις,
Γυμνός, μτφ. Μυρσίνη Γκανά, Μελάνι 2007, σ. 408
(David Sedaris, Naked)
• ΗΠΑ, Ντέιβιντ Σεντάρις, Ας
συζητήσουμε για το διαβήτη με κουκουβάγιες, μτφ. Μυρσίνη Γκανά, Μελάνι 2014, σ. 300
(David
Sedaris, Let’s Explore diabetes with Owls)
• ΗΠΑ, Ντέιβιντ Σεντάρις,
Εγκώ μιλήσει καλά κάποια μέρα, μτφ. Μυρσίνη Γκανά, Μελάνι 2004, σ. 316
(David Sadaris, Me Talkpretty one day)
• Χιλή, Πάμπλο Σιμονέττι, Η
λογική των Εραστών, μτφ. Τιτίνα Σπερελάκη, Σ. Πατάκη 2010, σ. 318
(Pablo Simonetti, La razon de los amantes)
• Τουρκία, Μεχμέτ Μουράτ
Σομέρ, Το φονικό φιλί, μτφ. Ιώ Τσοκώνα, Σ. Πατάκη 2007, σ. 334
(Mehmet
Masat Somer, Buse Cinayeti)
• Γαλλία, Φρεντερίκ Σουρακί,
Αυτά τα άδεια κορμιά, μτφ. Νεκτάριος Καλαϊτζής, Αστάρτη 2002, σ. 219
(Frederic Chouraki, Ces corps vides)
• ΗΠΑ, Λώρενς Σίμελ, Δύο
αγόρια ερωτευμένα, μτφ. Μαρία Παπαγιάννη, Πολύχρωμος Πλανήτης 2006, σ. 172
(Lawrence
Schimel, Dos chicos enamo rados)
• ΗΠΑ, Λώρενς Σίμελ, Σε χρόνο
αόριστο, μτφ. Μαρία Παπαγιάννη, Πολύχρωμος Πλανήτης 2006, σ. 146
(Lawrencw Schimel, His Tongue)
• ΗΠΑ, Σαράχ Σουλμάν, Χωρίς
την Ντολόρες, μτφ. Κατερίνα Ρεμούνδου, Aquarius 1990, σ. 173
(Sarah
Schulman, After Dolores)
• ΗΠΑ, Ντινίσια Σμιθ, Ο
Θαυματοποιός, μτφ. Αφροδίτη Κοσμά, επιμέλεια: Αλέξης Εμμανουήλ, Σέλας 2000, σ.
302
(Dinitia Smith, The Illusionist)
• ΗΠΑ, Γερτρούδη Στάιν, Μελάγχθα,
μτφ. Γιώργος Λευκόπουλος, γράμματα 1983, σ. 174
(Gertrude Stein, Melanctha)
• Κίνα, Τζιν Σινγκ, Το τανγκό
της Σαγκάης, μτφ. Μαρία Βλάχου, Εμπειρία Εκδοτική 2007, σ. 221
(Jin Hing, (Aisin Gioro)
T
• Ιρλανδία, Κολμ Τοιμπιν, Λίγο
πριν την Αυγή, μτφ. Βερίνα Χωρεάνθη, Φυτράκη 1998, σ. 445
(Colm Toibin, The Story of the Night)
• Γαλλία, Ανρί Τρουαγιά, Η
Οικογένεια Ηνγκλετιέρ, μτφ. Ειρήνη Μπουζάλη, Γαλαξίας 1965. σ. 341
(Henri Troyat, Les Eygletiere),
(Οι Πεινασμένοι Σκύμνοι-La, aim de Lionceaux/ 1969) και (Το Σαράκι-La
Malandre/1971).
Σημείωση: στο τρίτο μέρος «Το
Σαράκι», υπάρχει η σχέση και το τραγικό τέλος των δύο αγοριών.
• Αυστρία, Στέφαν Τσβάιχ,
Σύγχυση Αισθημάτων. Από το ημερολόγιο του καθηγητή Ρ. Ντ., μτφ. Άλεξ Καρρέρ,
Γκοβόστη χ.χ. σ. 82
(Stefan Zweig, Verwirrung der Gefuhle)
Φ
• Γαλλία, Ντομινίκ Φερναντέζ,
Η δόξα του παρία, μτφ. Λοϊσκα Αβαγιάνου, Αστάρτη 1987, σ. 216
(Dominique
Fernandez, La gloire dup paria)
• Γαλλία, Ντομινίκ Φερναντέζ,
Ένα μπουκέτο γιασεμί στ’ αυτί, μτφ. Κατερίνα Δεντάκη, Aquarius 1988, σ. 156
(Dominique
Fernandez, Une Fleur de Jasmin A L’ Oreille)
• Γαλλία, Ντομινίκ Φερναντέζ,
Εγώ ο Πιέρ Πάολο στα χέρια του αγγέλου, μτφ. Λουκάς Θεοδωρακόπουλος, Αστάρτη 1985, σ. 558
(Dominique Fernandez, Dans la main de l’ ange)
• Αγγλία, Ε. Μ. Φόρστερ, Μωρίς, μτφ. Νίκος Βουδούρης, Καστανιώτη 1988, σ.292
(E. M. Forster, Maurice)
• Αγγλία, Έλεν Φήλντινγκ, Μπρος
Γκρεμός και πίσω… ράφι, μτφ. Έφη Καλλιφατίδη, Ωκεανίδα 1997, σ. 310
(Helene
Fielding, Bridget Jones’ s Diary)
• ΗΠΑ, Φάνι Φλάγκ, Πράσινες
τηγανιτές ντομάτες στο Χουίστλ Στοπ Καφέ, Καστανιώτης 1992
(Patricia Neal(Fannie Flagg), Fried Green Tomatoes at the Whistie
Stop Café)
Η
• Αγγλία, Άντριου Ο Χάγκαν,
Να ‘σαι κοντά μου, μτφ. Μαργαρίτα Ζαχαριάδου, Πόλις 2007, σ. 360
(Andrew O’ Hagan, Be Near Me)
• ΗΠΑ, Λίλιαν Χέλμαν,
Τζούλια, μτφ. Ροζίνα Μπέργκνερ, Νεφέλη 1996, σ. 62
(Lillian Helman, Julia)
• Ισραήλ, Αλόν Χίλου, Ο
θάνατος του μοναχού, μτφ. Χρυσούλα Κ. Παπαδοπούλου, Μεταίχμιο 2005, σ. 389
(Alon
Hilu, Mot Ha-Nazir)
• Αγγλία, Άντριου Χόντγκες,
Άλαν Μάθισον Τιούρινγκ-Το αίνιγμα, μτφ. Αθανάσιος Κυριαζόπουλος, πρόλογος:
Douglas Hofstadter, Τραυλός 2004, σ. 798
(Andrew Hodges, Alan Turing: The Enigma)
• Αγγλία, Άλαν Χόλινγκχερστ,
Τα σκοτεινά μονοπάτια του έρωτα, μτφ. Γιάννης Ν. Γαλάτης, Σ. Ι. Ζαχαρόπουλος,
1997, σ. 607
(Alan
Hollinghurst, The Folding Star)
• Αγγλία, Άλαν Χόλινγκχερστ,
Η Έλξη, μτφ. Αντώνης Καλοκύρης, Μέδουσα/Σέλας 2001, σ. 361
(Alan Hollinghurst, The Spell)
• Αγγλία, Άλαν Χόλινγκχερστ,
Η γραμμή της Ομορφιάς, μτφ. Ιλάειρα Διονυσοπούλου, Καστανιώτη 2005, σ. 502
(Alan Hollinghurst, The line of beauty)
• Αγγλία, Άλαν Χόλινγκχερστ,
Η Βιβλιοθήκη της πισίνας, μτφ. Γιάννης Στεφάνου, Καστανιώτη 2008, σ. 452
(Alan Hollinghurst, The Swimming Pool Library)
• Αγγλία, Άλαν Χόλινγκχερστ,
Το παιδί του ξένου, μτφ. Αντώνης Καλοκύρης, Καλοκύρης, Καστανιώτη 2013, σ. 558
(Alan
Hollinghurst, The Stranger’ s Child)
W
• Αγγλία, Αλεξάνδρεια, Λουίζ
Γουέλς, Το τελευταίο καρέ, μτφ. Χίλντα Παπαδημητρίου, Αλεξάνδρεια 2006, σ. 351
(Louise
Welsh, The Cutting Room)
Y
• Γαλλία, Μαργαρίτα
Γιουρσενάρ, Ο Οβολός του Ονείρου, μτφ. Τερέζα Στ. Παναγιώτου, Ιωάννα
Χατζηνικολή 2002, σ. 202
(Marguerite Yourcenar, Denier
du Reve)
• Γαλλία, Μαργαρίτα Γιουρσενάρ,
Αδριανού Απομνημονεύματα, μτφ. Ιωάννα Δ. Χατζηνικολή, Ι. Χατζηνικολή 1976, σ.
224
(Marguerite Yourcenar, Memoires D’ Hadrien)
Σημείωση:
Κλείνοντας αυτόν τον προσωπικό κατάλογο Gay Novel,
μυθιστορημάτων δηλαδή που είτε έχουν αμιγώς Ομοφυλόφιλο περιεχόμενο,-η
πλειονότητα των μυθιστορημάτων- ή διαπραγματεύονται το θέμα της εφηβικής
Ομορφιάς,-βλέπε την περίπτωση του Γερμανού Συγγραφέα Τόμας Μαν,-είτε οι
συγγραφείς τους είναι Ομοφυλόφιλοι, όπως η ιστορία της Διεθνούς Λογοτεχνίας μας
έχει ιστορίσει και καταγράψει,-δες τον Αμερικανό συγγραφέα Τρούμαν Καπότε, τον
θεατρικό συγγραφέα Τέννεσυ Ουίλλιαμς, τον Άγγλο θεατρικό συγγραφέα Κρίστοφερ
Μάρλοου, τον επίσης Άγγλο Θεατρικό δημιουργό Τζων Όρτον, τον ποιητή πρωτίστως
και θεατρικό συγγραφέα Ισπανό Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, τον Γάλλο ερωτικό
δημιουργό Ζαν Ζενέ, τον Μαρκήσιο Ντε Σαντ, είτε ακόμα υπάρχει αυτή η τρυφερή
ερωτική αντρική ατμόσφαιρα προς το ίδιο φύλο σε δεκάδες έργα Ευρωπαίων δημιουργών,
είτε μας αποκαλύπτεται σαν εμπειρία των παιδικών ή εφηβικών χρόνων,-δες τον
Αμερικανό Γκορ Βιντάλ, τον Αυστριακό Ρόμπερτ Μιούζιλ και άλλους, είτε
κυκλοφορούν κοινωνικοί ψίθυροι όπως στην περίπτωση του Α. Τζέημς Κρόνιν, ή της
Λίλιαν Χέλμαν, είτε αναφέρονται στο θέμα της γνωστής αρρώστιας, δες τον Γάλλο
Συρίλ Κολλάρ, είτε μυθιστορηματοποιούν θανάτους συγγραφέων όπως είναι ο Γάλλος
Ντομινίκ Φερναντέζ, είτε έχουν μια επιφυλακτική στάση απέναντι στο θέμα του
αντρικού έρωτα, δες τον Γάλλο Ανρί Τρουαγιά( το τραγικό τέλος των δύο εραστών,
στο τρίτο μέρος το «Σαράκι»), τέλος με δυό λόγια, όπου η αντρική ή η γυναικεία
μυθιστορηματική γραφή αντιμετωπίζει το ερωτικό ομοφυλόφιλο συναίσθημα και την
ομοφυλόφιλη έκφραση ισότιμα με την ετεροφυλοφιλική, χωρίς διακρίσεις, χωρίς
ταμπού, χωρίς προκαταλήψεις, αλλά με μοναδικό στόχο να αναδείξει την ερωτική
αυτή επιθυμία και επιλογή σε σχέση με την πραγματικότητα και τον κοινωνικό
περίγυρο, σαν ένα ακόμα ερωτικό κόμπο στον μίτο της Αριάδνης στο μεγάλο σπήλαιο
που είναι η ίδια η ζωή σε όλη της την ποικιλία και πολυμορφία, θέλησα να το
καταγράψω και να το συστηματοποιήσω, χωρίς να το γκετοποιήσω.
Είτε είναι λευκοί οι
συγγραφείς, είτε είναι έγχρωμοι, είτε είναι άντρες είτε προέρχονται από το
γυναικείο φύλο, η βεντάλια των εμπειριών και των εικόνων είναι τεράστια και από
όλες τις Ηπείρους, πράγμα που μας αποδείχνει το πόσο το ερωτικό συναίσθημα, η
ερωτική έκφραση, αυτό καθ’ αυτό το ερωτικό συμβάν έχει επηρεάσει τον πολιτισμό
μας. Μπορεί λόγω ιστορικών και πολιτικών συνθηκών οι συγγραφείς του Δυτικού
Κόσμου να έχουν την ευχέρεια να
κρυσταλλώσουν ευκολότερα και χωρίς νομικούς ή άλλους απαγορευτικούς
κινδύνους τις εμπειρίες και επιθυμίες τους, όμως δεν παύουν και οι συγγραφείς
και άλλων μη δυτικών κρατών να αφηγούνται τις επιθυμίες και τις θέσεις τους.
Γιαυτό θέλησα πριν το λήμμα να αναφέρω την χώρα του συγγραφέα-σαν μια
ενδεικτική στατιστική απεικόνιση-όπως και η γυναικεία Λεσβιακή γραφή επίσης
καταλαμβάνει τον δικό της χώρο μέσα σε αυτόν τον γενικό κατάλογο των
Ομοφυλόφιλων ή γενικά των Ερωτικών με την ευρύτερη έννοια του όρου
συναισθημάτων και εμπειριών. Όσον αφορά τους μεταφραστές των έργων, κυρίως
προέρχονται από το γυναικείο φύλο, χωρίς να υστερεί το αντρικό. Πολλά από τα
μυθιστορήματα αυτά, ανήκουν παραδείγματος χάριν στα ιστορικά μυθιστορήματα δες
τα έργα της Μαργαρίτας Γιουρσενάρ, της Κατερίν Κλεμάν κ.λ.π. ή ανήκουν στην
κατηγορία του Γοτθικού μυθιστορήματος όπως του Ουόλπολ, δεν φιλοδόξησα να τα
ξεκαντράρω από εκεί που δικαίως τα έχει εντάξει η κριτική και η ιστορία της
Παγκόσμιας Λογοτεχνίας, απλά όπου κατά την προσωπική μου γνώμη εύρισκα τα στοιχεία
εκείνα που θεωρούσα ότι θα μου
προσέφεραν την δυνατότητα να τα εντάξω σε αυτόν τον γενικό κατάλογο τα
χρησιμοποιούσα χωρίς να τα αποκαθηλώνω
από την καταξιωμένη θέση τους που έχουν μέχρι σήμερα.
Ο κατάλογος αυτός ενέχει
περισσότερο μια οφειλή στα προσωπικά μου διαβάσματα και τις ατομικές μου
επιλογές χωρίς άλλες αξιώσεις, ή επιθυμία παραπλάνησης από τον ουσιαστικό σκοπό
ενός έργου, εδώ ενός μυθιστορήματος, που είναι η τέρψη και η ευχαρίστηση, η
συγκίνηση και η ονειροπόληση, η δημιουργία μιας εξαγνιστικής των βασάνων της
ζωής του αναγνώστη ή των όποιων αναγνωστών.
Η Τέχνη της γραφής, από την
εποχή του παππού μας Ομήρου και την συγκινητική Πατρόκλεια Ραψωδία του έως τις
προσωπικές εξομολογήσεις του ιερού Αυγουστίνου, από τον θείο Πλάτωνα και το
Συμπόσιό του, ως τον θείο Δάντη και τους Κύκλους της Κολάσεως που τοποθετεί
τους έχοντας ομοφυλόφιλες επιλογές, από τα καταπληκτικής τελειότητας Σονέτα του
μάγου Ουίλλιαμ Σαίξπηρ έως τον δικό μας Κωνσταντίνο Καβάφη και τα Σαπφείρινα
μαβιά νεανικά μάτια, από την Βιρτζίνια
Γουλφ ως την Μαργαρίτα Γιουρσενάρ, και από τον Μαρσέλ Προύστ ως τον Γιώργο
Ιωάννου, και από τον Ισιντόρ Ντυκάς έως τον Κώστα Ταχτσή και μια πλειάδα άλλων
φωνών, που ξεκινούν από την γιαγιά μας την Σαπφώ και φτάνουν μέχρι των ημερών
μας, σκοπό έχει να γαληνέψει και ανακουφίσει με τον τρόπο της την ταλαιπωρημένη
και βασανισμένη ούτως η άλλως πρόσκαιρη και τυχαία ζωή μας. Τα άλλα, είναι
τεχνικές σχηματοποιήσεις για να μπορούμε με σχετική ευκολία να μελετήσουμε τα
κείμενα.
Η ζωή του καθενός μας ή της κάθε μίας
ανήκει αποκλειστικά και μόνο στο ίδιο το άτομο. Οι ερωτικοί ψίθυροι καρδιάς(τι πρέπει τι δεν
πρέπει στιγμή δεν σκέφτηκα, εγώ μέχρι θανάτου σε ερωτεύτηκα…) δεν επιδέχονται
αποκλεισμούς, απαγορεύσεις και τα διάφορα θρησκευτικά ή ιδεολογικά
προσχώματα, αυτό το Σώμα που είναι πλασμένο από πηλό και σκόνη κάνει ότι
θέλει το μυαλό.
Ας κλείσω την εργασία αυτή με
τους στίχους του Μπέρτολτ Μπρεχτ από
το θεατρικό του έργο «Αντιγόνη», σε μετάφραση Αλέξη
Σολομού, δες Δωδώνη 1995, σ. 65-66.
Μιλάν οι Γέροντες:
Δαίμονα της σάρκας, δαίμονα ανίκητε!
Συ, που χωρίζεις τα σπίτια, συ που κανένας
να σ’ αρνηθεί δεν μπόρεσε, συ που εξοντώνεις
όποιονε πάει μαζί σου να τα βάλει.
Όποιον αγγίξεις, σαλεύει ο λογισμός του,
χτυπιέται κάτω από το ζυγό της εξουσίας σου.
Κι αυτός ακόμα π’ αψηφάει τα μαύρα κύματα
στο σαπιοκάραβό του, κι αυτός που αντέχει
στις καυτερές αλμύρες της αλατοπηγής,
σε σένα σκύβει το κεφάλι ανήμπορος.
Δαίμονα της σάκας, δαίμονα ανίκητε!
Μπορείς και σμίγεις όλες τις φυλές
κάτω από τον ίδιο νόμο. Κι όμως το χέρι σου
δεν σπέρνει την καταστροφή. Κι όμως τη γη
δεν την ορίζεις με τη βία.
Είσαι φίλος της ειρήνης, κι ειρηνικά σε συντροφεύει
η θεία ομορφιά.
Γιώργος Χ. Μπαλούρδος
Πρώτη καταγραφή, σήμερα,
Καθαρά Δευτέρα, 23 Φεβρουαρίου 2015
Πειραιάς 23 Φεβρουαρίου
2015.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου