ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ
Δεκαπενθήμερη Λογοτεχνική Έκδοση
Διευθυντής: Νίκος Σ. Μοναχός
Οδός Καποδιστρίου 39, τηλ. 55-536
Γράμματα, βιβλία, συνεργασίες, εμβάσματα
κλπ. «Φιλολογικά Χρονικά» Γ’ Σεπτεμβρίου 28 Αθήνα
Τα χειρόγραφα δεν επιστρέφονται
Πολύ πριν η καθηγήτρια και ερευνήτρια
Αλεξάνδρα Κ. Μπουφέα εκδώσει την
σημαντική και χρήσιμη μελέτη της «ΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ»
εκδόσεις Σοκόλη, Αθήνα, Οκτώβριος 2006, σελ. 608, την φιλολογική και τυπογραφική
επιμέλεια έκανε η Αθηνά Σοκόλη, είχα αγοράσει από το υπόγειο παλαιοπωλείο και
εκδόσεις του συγχωρεμένου κ. Παύλου, στο στενό δίπλα από το κεντρικό
βιβλιοπωλείο των εκδόσεων της «ΕΣΤΙΑΣ» στην Σόλωνος στην Αθήνα, τους 3 τόμους
με τα τεύχη του λογοτεχνικού περιοδικού «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ» του φιλότεχνου
έμπορου αλεύρων Νίκου Σ. Μοναχού. Κάποιος άλλος σύγχρονος φιλομαθής είχε
αποβιώσει και οι δικοί του-όπως συνηθίζεται, μια και τα βιβλία πιάνουν χώρο και
τραβούν την σκόνη της ατμόσφαιρας- έσπευσαν να τα ξεφορτωθούν, να τα πουλήσουν,
να απαλλαγούν από αυτά. Έτσι, η Βιβλιοθήκη του άγνωστου μου παλαιού αγοραστή,
βρέθηκε στα χέρια του έξυπνου έμπορου παλαιοβιβλιοπώλη. Θυμάμαι τις ντάνες με
τα παλαιά βιβλία-πολλά της νομικής επιστήμης και ξενόγλωσσα, παλαιά βιβλία από
τα υπόγεια της Ακαδημίας- που ανέμεναν τον καινούργιο αγοραστή τους στην
υπόγεια αίθουσα του παλαιοβιβλιοπωλείου. Ο Παύλος γνωρίζοντας ότι δεν είμαι
συλλέκτης αλλά αναγνώστης και μελετητής της νεοελληνικής φιλολογίας και
ερευνητής της πολιτιστικής ιστορίας του Πειραιά, με προμήθευε με παλαιά τεύχη
λογοτεχνικών περιοδικών, είτε δεμένα είτε άδετα, μονά σκόρπια τεύχη και φυσικά
πειραϊκές εκδόσεις. Έτσι, σαν σταθερός πελάτης του, προμηθεύτηκα εκείνη την
περίοδο πάμπολλα τεύχη της «Νέας Εστίας», της «Αγγλοελληνικής Επιθεώρησης» των
δεκαετιών του 1950, δεμένα τα τεύχη του πειραιώτικου περιοδικού «Το Περιοδικόν
μας» της δεκαετίας του 1960 που είχε επανεκδοθεί, τα «Φιλολογικά Χρονικά» σε
τρείς τόμους και άλλους σκόρπιους τίτλους. Οι 3 τόμοι των «Φιλολογικών
Χρονικών» που είχα τότε αγοράσει, δεν ακολουθούσαν την ορθή διάταξη του παλαιού
περιοδικού, ούτε το σχεδιάγραμμα που μας δίνει η συγγραφέας Αλεξάνδρα Κ.
Μπουφέα, σελ.233-275 της μελέτης της. Ο πρώτος τόμος που κατέχω, περιλαμβάνει
τα εξής τεύχη της πρώτης χρονιάς του 1944, τόμοι Α και Β. Τόμος Α τεύχος
1/1-3-1944 έως το πενταπλό τεύχος 8-12/30-6-1944. Και, τόμος Β τα τεύχη από
13-14/31-7-1944 έως 20-24/11,12, 1944. Τα περισσότερα οπισθόφυλλα έχουν
αφαιρεθεί κατά το δέσιμό τους από τον πρώτο αγοραστή τους, πράγμα που στην
αρίθμηση των σελίδων δεν προστίθενται ούτε γνωρίζουμε τις διαφημίσεις που
ενδέχεται να δημοσιεύονται. Πηγή για αυτά είναι η μελέτη της Μπουφέα. Η
Σελιδαρίθμηση των τευχών είναι ενιαία ανάλογα με τον τόμο τον οποίο μας δηλώνει
ο διευθυντής και εκδότης Ν. Σ. Μοναχός και την συμπλήρωση του ετήσιου κύκλου.
Έχουμε δηλαδή 460 σελίδες (πρώτου τόμου) και 320 σελίδες των τευχών του
(δεύτερου). Ο δεύτερος τόμος περιλαμβάνει τον Γ τόμο, χρόνος Β και τα τεύχη
25/15-4-1944 έως το διπλό35-36/ Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1945, σελίδες 540. Τέλος ο
τρίτος τόμος περιλαμβάνει τα τεύχη 37/1, 1946 έως το τελευταίο του τεύχος 44/
Χριστούγεννα 1946. Χρονιά τρίτη τόμος Δ.
σελίδες 344. Η σελιδαρίθμηση είναι ενιαία και πάλι μόνο που στα τεύχη 37/1,1946
και 38-40/2,3,1946 η αρίθμηση αναγράφεται στο πάνω μέρος της σελίδας ενώ στα
υπόλοιπα στο κάτω μέρος. Στο τεύχος 38-40, στην δεμένη έκδοση διατηρείται το οπισθόφυλλο
στο οποίο αναφέρονται τα βιβλία που εξέδωσαν τα «Φιλολογικά Χρονικά». Πράγμα το
οποίο δηλώνει ότι εκτός από την έκδοση των Φ.Χ. το περιοδικό δραστηριοποιήθηκε
και στον χώρο των εκδόσεων σε δικό του τυπογραφείο όπως αναγράφεται στο τέλος
του τελευταίου του τεύχους, μετά το τυπογραφικό πέρασμά του από το τυπογραφείο
του Α. Μαυρίδη.. Σύμφωνα με τον Τιμοκατάλογο πχ. έχουμε την έκδοση δύο τίτλων
του πεζογράφου Άλκη Αγγελόγλου, βιβλίο του Α. Κοββατζή, (συνεργατών και μελών
της συντακτικής επιτροπής) την ποιητική συλλογή του Νικηφόρου Βρεττάκου,
«Ηρωική Συμφωνία», δύο βιβλία του πεζογράφου Απόστολου Μαγγανάρη, την ποιητική
συλλογή του Νίκου Παππά, «Το αίμα των αθώων», την μελέτη του Παναγή Λεκατσά,
«Ιδεοκρατία και Ιστορική αιτιοκρατία». Το βιβλίο του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη, «Ο
πεθαμένος και η ανάσταση», του Γιάγκου Πιερίδη, «Ο Καβάφης» συνομιλίες,
χαρακτηρισμοί, ανέκδοτα», τον «Αντίχριστο» του Φρειδερίκου Νίτσε και άλλα. Και
ασφαλώς, τίτλοι βιβλίων των Α. Αγγελόγλου και Α. Κοβατζή, συγγραφείς οι οποίοι
μαζί με τον διευθυντή του περιοδικού αποτελούν τα δύο από τα τρία μέλη της
συντακτικής του επιτροπής στα πρώτα του τεύχη και στα τελευταία του, οι οποίοι
δημοσιεύουν με ψευδώνυμο. Στα ενδιάμεσα έχουμε την αποχώρησή τους από την
συντακτική επιτροπή και την ευθύνη αναλαμβάνει μόνος του ο Ν. Σ. Μοναχός. Ο
συγγραφέας Άλκης Αγγελόγλου δημοσιεύει κείμενά του στο περιοδικό με το
ψευδώνυμο Α. Σπύρης, ενώ ο Αστέρης Κοββατζής με το ψευδώνυμο Α. Σγουρός. Ο
ίδιος ο ευκατάστατος έμπορος εκδότης Νίκος Σ. Μοναχός, δεν είναι συγγραφέας,
υπογράφει όμως επώνυμα ή ανώνυμα τα Σημειώματα και τους τσουχτερούς σχολιασμούς
του, κυρίως ενάντια στον εκπρόσωπο της Γενιάς του 1930 μυθιστοριογράφο και
θεατρικό συγγραφέα Γιώργο Θεοτοκά, ο οποίος εξαπολύει τα βέλη του από την «Νέα
Εστία». Ο Νίκος Σ. Μοναχός δημοσιεύει επίσης το «Επεισόδιο», απόσπασμα από
νουβέλα του, σ. 489-493, στο διπλό τεύχος 35-36/11, 12,1945, μεταφράζει τις
«ΩΔΗ ΡΚΘ΄» και «ΩΔΗ ΡΛ΄» του προφητάνακτα ΔΑΥΙΔ, βλέπε σ.141,
τχ.15-16/31-8-1944, και μας μιλά επώνυμα στα «Λίγα Λόγια…» τεύχος 17-19/
15-10-1944 για την φιλοσοφία των κειμένων του περιοδικού και την συμπλήρωση της
θεματολογίας και των ενδιαφερόντων των συνεργατών του. Αναφέρει σχετικά: «Σε μια
χώρα σαν την Ελλάδα, που διαδοχικοί πολιτισμοί αναπτύχθηκαν και θαυματούργησαν,
λαχταρούμε και πιστεύουμε στη δημιουργία ενός καινούργιου πολιτισμού.
Πολιτισμού, πάνω στα καινούργια πεπρωμένα της ανθρωπότητας» σ. 169. Το σύνολο
των δεμένων τευχών που έχουμε μπροστά μας, μας φανερώνουν ότι τα «Φιλολογικά
Χρονικά» δεν τήρησαν αυστηρά τον χρόνο κυκλοφορίας τους, δηλαδή δεν ήταν πάντα
Δεκαπενθήμερο, ο χρόνος έκδοσης τροποποιούνταν, είναι λίγο άτακτος. Ο κεντρικός
τίτλος διατηρείται, ενώ αλλάζει ο υπότιτλος του περιοδικού. Από «Δεκαπενθήμερη Λογοτεχνική Έκδοση» ,
γίνεται «Δεκαπενθήμερη Έκδοση Τέχνης και Σκέψης». Και «Δεκαπενθήμερη Έκδοση
Τέχνης». Αλλαγές επέρχονται και στην εικόνα του εξωφύλλου καθώς και στο χρώμα,
όπως καταγράφω παρακάτω. Τώρα, σύμφωνα με τα στοιχεία που μας παράσχουν οι
σελίδες του περιοδικού και γνωρίζουμε πλέον, οι ακριβείς χρονικές περίοδοι, 3
χρονιές, οι τόμοι που κυκλοφόρησαν είναι τέσσερεις και το σύνολο των μονών,
διπλών, πολλαπλών τευχών είναι 44. Και όπως πολύ σωστά μας λέει η Αλεξάνδρα Κ.
Μπουφέα στην μελέτη της, το μαχητικό, υπερκομματικό και αντικειμενικό στις
θέσεις του αυτό περιοδικό είναι το μακροβιότερο λογοτεχνικό περιοδικό το οποίο
εκδίδεται στην Αθήνα, (ανάμεσα σε 17 άλλους τίτλους) την περίοδο της Κατοχής
και της Απελευθέρωσης. Θα προσθέταμε και από τα λογοτεχνικά περιοδικά του
Πειραιά.
Ας μου επιτραπεί να δώσω το
γενικό σχεδιάγραμμα των «Φιλολογικών Χρονικών» ως μοντέλο, όπως το παραθέτει η
Αλεξάνδρα Κ. Μπουφέα στην δική της εργασία στις σελίδες 233-275.
-ΦΙΛΟΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ,
233-234
1. ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ,
234-241
2. ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ, 241-242
3. ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ, 242-249
4. ΠΕΖΑ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ,
4.1 ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ, 249-253
4.2. ΛΥΡΙΚΕΣ ΠΡΟΖΕΣ, 253
5. ΜΕΛΕΤΕΣ- ΔΟΚΙΜΙΑ, 253-261
6. ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ, 262-269
7. ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ, 269
8. ΜΟΥΣΙΚΗ, 269
9. ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, 270
10. ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ, 270
11. Η ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΗΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΣ, 270-271
11.1. ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ
ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ, 271-272
11.2, ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΑΛΛΑ
ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ, 272-273
11.3. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ,
273-274
11.4. ΔΙΑΦΟΡΑ, 274
11.4.1. ΠΡΟΚΗΡΥΞΗ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΎ, 274
11.4.2. ΝΕΚΡΟΛΟΓΙΕΣ, 274
11.4.3. ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ,
275
12. ΠΟΙΚΙΛΙΑ, 275
Συμπερασματικά λοιπόν έχουμε,
τρείς χρονικές περιόδους, συνολικά 44 μονά, διπλά και πολλαπλά τεύχη, τέσσερεις
επίσημους τόμους οι οποίοι συμπεριλαμβάνονται στους τρείς τόμους που είχα
προμηθευτεί από το παλαιοβιβλιοπωλείο.
Χρόνος Α/ Τόμος Α, τεύχη 1-12. 1-3-1944 έως 30-6-1944
Χρόνος Α/ Τόμος Β, τεύχη 13-24. 31-7-1944 έως
Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1944
Χρόνος Β/ Τόμος Γ, τεύχη 25-36. 15-4-1945 έως
Νοέμβριος-Δεκέμβριος 1945
Χρόνος Γ/ Τόμος Δ, τεύχη 37-44. 1-1-1946 έως
Χριστούγεννα 1946
Οι σελίδες, όπως προαναφέραμε και η τιμή του
περιοδικού αλλάζουν ανάλογα αν το τεύχος είναι μονό, διπλό ή πολλαπλό και ανά
έτος. Οι διαστάσεις του είναι 13 Χ21, η σελιδαρίθμηση είναι ενιαία σε κάθε τόμο
ξεχωριστά, αλλάζει και στις τρείς χρονιές κυκλοφορίας του. Στα εξώφυλλα ο
τίτλος παραμένει ο ίδιος, ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ, ενώ έχουμε διαφοροποιήσεις στον
υπότιτλο. Σταθερό παραμένει και το όνομα του Διευθυντή: Ν. Σ. ΜΟΝΑΧΟΣ. Ο
αριθμός κάθε τεύχους έχει κόκκινο χρώμα ή μπλε ανάλογα το τεύχος. Η φόρμα του
εξώφυλλου περιλαμβάνει επίσης τον χρόνο έκδοσης, πχ. (Α΄) τον τόμο (Α΄), και τον τόπο έκδοσης
ΑΘΗΝΑ, η ημερομηνία και ο χρόνος κυκλοφορίας του στην αρχή είναι με μαύρα
χρώματα. πχ. (1 Μαρτίου 1944).Το εξώφυλλο δέχεται αυξομειωμένες πληροφοριακές τροποποιήσεις με την πάροδο του
χρόνου. Διαβάζουμε την ύλη του τεύχους και τις κατηγορίες του. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ,
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ Σημειώματα. ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ. Η
διάταξη όπως προαναφέραμε αλλάζει σε τεύχη του. Στην μέσα σελίδα του εξωφύλλου,
αναγράφεται «Τα χειρόγραφα δεν επιστρέφονται» -ΣΤΟ ΠΡΟΣΕΧΕΣ ΤΕΥΧΟΣ ΜΑΣ.- ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ ΠΟΥ ΛΑΒΑΜΕ. Η διεύθυνση του διευθυντή και του
περιοδικού. Διευκρινίζεται προς τους αναγνώστες του περιοδικού: «Κριτική
γράφεται για τα βιβλία που μας στέλνονται σε δύο αντίτυπα. Όσα στέλνονται σε
ένα αντίτυπο μόνο αναγγέλλονται.». Από το διπλό τεύχος έχουμε και την
ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ, από διάφορα μέρη της Ελλάδας και όχι μόνο από την πρωτεύουσα,
πράγμα που σημαίνει την ευρεία αναγνωστική απήχηση του δημοκρατικού αυτού
περιοδικού. Οι συνεργάτες του είναι σταθεροί. Όπως μας λέει η Αλεξάνδρα Κ.
Μπουφέα, σ.241, «Στα Φ.Χ. συνεργάζονται 124 πνευματικοί άνθρωποι της εποχής, οι
περισσότεροι από οποιοδήποτε άλλο περιοδικό. Απ’ όλους αυτούς σήμερα ελάχιστοι
είναι άγνωστοι στην πνευματική ζωή, γεγονός που εν μέρει πιστοποιεί τα αυστηρά
ποιοτικά κριτήρια της συντακτικής επιτροπής, Χαρακτηριστικό είναι ότι σχεδόν
όλοι όσοι είχαν πρωτοεμφανιστεί και διακριθεί σε προγενέστερα περιοδικά της
Κατοχής επανεμφανίζονται εδώ.». Σταθερές σελίδες κρατούν ο ποιητής,
μεταφραστής, ανθολόγος και υπεύθυνος των εκδόσεων του Γεωργίου Φέξη, Άρης
Δικταίος όπως και ο Μικρασιάτης πεζογράφος και τεχνοκριτικός Στρατής Δούκας.
Ανάμεσα στους σταθερούς συνεργάτες έχουμε και σημαντικά πρόσωπα τα οποία
συνδέονται με τον Πειραιά, ή γεννήθηκα εδώ. Τον Πειραιώτη καθηγητή και
συγγραφέα Βασίλη Λαούρδα ο οποίος δραστηριοποιήθηκε στην συμπρωτεύουσα, (αρνητή
της «Οδύσσειας» του Νίκου Καζαντζάκη) τον πολυτάλαντο Μάριο Πλωρίτη, εκδότη και
συνιδρυτή του «Ίκαρου», περιοδικών και αρθρογράφο, ο οποίος δημοσίευε
κινηματογραφικές κριτικές και παρουσιάσεις των νέων ταινιών στην εφημερίδα
«Ελευθερία» και σε άλλα έντυπα, ενώ έγραφε και θεατρικές κριτικές και μετέφραζε
θεατρικά έργα. Μικρή είναι η παρουσία του ποιητή Λάμπρου Πορφύρα,- θα
σημειώναμε από σπόντα- στο ποίημα του Θέμου Αμούργη, ο οποίος δίνει σε ποίημα
του το όνομα «ΛΑΜΠΡΟΣ ΠΟΡΦΥΡΑ», «Δός του, Θεέ, τη χαρά/ Σε γαλάζια νερά/ Γλυκοχάραμα
τέτοιο να νοιώσει/ Που η ψυχή του απαλά/ Στον αφρό να κυλά/ Την Αννούλα του
εκεί ν’ ανταμώσει.» σ. 288, τχ. 30-31/1-15/7/ 1945. Σταθερή η παρουσία του
Πάνου Σπάλα που συνδέθηκε με τον Πειραιά βλέπε το ποίημα «Ο ΘΕΟΣ ΜΟΥ ΚΑΙ ΕΓΩ»,
σ. 36, τχ. 25/15-4-1945, το ποίημά του «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ» σ.295, τχ. 30-31.
Σταθερή και η παρουσία του ποιητή του Ταϋγέτου σε αρκετά τεύχη ο οποίος διετέλεσε
δημοτικός σύμβουλος στην Πόλη μας, και διέμενε στην οδό Καραϊσκου, του
Νικηφόρου Βρεττάκου. Όπως και του φιλόσοφου και πολιτικού Ευάγγελου Παπανούτσου
, ο οποίος συνέβαλε σαν σύμβουλος στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην χώρα μας
την περίοδο του Γέρου της Δημοκρατίας, βλέπε τχ. 37/1, 1946. Ενώ η γεννημένη
στον Πειραιά Γαλαξιδιώτισσα πεζογράφος Εύα Βλάμη μεταφράζει σε συνέχειες το βιβλίο του Marcel Brion, «ΜΙΧΑΗΛ
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΙ ΒΙΤΤΟΡΙΑ ΚΟΛΟΝΝΑ». Ανάμεσα στα ονόματα συνεργατών του περιοδικού
αναγνωρίζουμε τον ποιητή Τάκη Παπατζώνη, (καλογραμμένο το δοκίμιό του «Ο
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ ΚΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ», τον Ζήσιμο Οικονόμου, τον μετά Σεφερικό
Τάκη Σινόπουλο, τον δοκιμιογράφο και βιβλιοκριτικό Κλέων Παράσχο, τον πεζογράφο
Στέλιο Ξεφλούδα, τον ποιητή και κριτικό Τέλλο Άγρα, τον αριστερό Μενέλαο
Λουντέμη, τον διηγηματογράφο και ποιητή, σατιρολόγο Γιάννη Σκαρίμπα, τον Γιάννη
Σφακιανάκη, τον Επαμεινώνδα Μεταξά ο οποίος παίρνει και συνέντευξη από τον Νίκο
Καζαντζάκη, τον Δημήτρη Νικολαϊδη, την δεύτερη σύζυγο του Νίκου Καζαντζάκη την
Ελένη Σαμίου η οποία μεταφράζει ποιήματα των Ερυθρόδερμων της Αμερικής. Σε επτά
συνολικά τεύχη έχουμε την παρουσία του Νίκου Καζαντζάκη προσμετρώντας και την
κριτική του Άρη Δικταίου για το Ταξιδεύοντας στην Αγγλία του Καζαντζάκη. Δεν
απουσιάζει η ποιήτρια Ζωή Καρέλλη, ο Βάσος Βασιλείου, ο στοχαστής Ντίμης
Αποστολόπουλος, ο Μανόλης Αναγνωστάκης, ο Άγγελος Σικελιανός, ο Γιάννης Ζερβός
με το ενδιαφέρον τριμερές δράμα του «Ο ΝΕΚΡΟΣ ΑΔΕΡΦΟΣ», οι ποιητές Γιώργος Κιτσόπουλος
με το πεζό «Το Κρόσσι» του και Γιώργος Θέμελης με το ποίημα «ΑΙΏΝΙΟΝ ΕΑΡ», ο
κριτικός Πάνος Καραβίας ο οποίος γράφει την μελέτη «Η Γυναίκα της Ζάκυνθος» Ο
Σολωμός κι εμείς, μελέτη αφιερωμένη «στον ζωγράφο Γιώργο Μπουζιάνη». Ο
αναστηλωτής του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη Γιώργος Βαλέτας. Ο Νίκος Γκάτσος μεταφράζει τον ισπανό ποιητή
Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, αποδίδει στα ελληνικά τον Stephen Spender.
Μεταφράζονται ακόμα ποιήματα του αμερικανού Όυώλτ Ουίτμαν, του Έζρα Πάουντ, του
γάλλου Αρθούρου Ρεμπώ, του Ράινερ Μαρία Ρίλκε, του καταραμένου Λωτρεαμόν
(σύμφωνα με τον Αντρέ Μπρετόν, πρόδρομο του κινήματος του Σουρρεαλισμού), και
άλλων. Ενώ δημοσιεύονται κριτικές και μελέτες για το Εθνικό Θέατρο, το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου
Κουν, κρίνονται παραστάσεις του ιταλού Λουϊτζι
Πιραντέλλο κλπ. Οι θεατρικές κριτικές που υπογράφει με το ψευδώνυμο W., γράφει η Μπουφέα: «Τα εννέα από τα δώδεκα σχετικά
κείμενα υπογράφονται από τον W. (τχ. 1-19)
τον οποίο θα διαδεχθεί ο Στρατής Δούκας (τχ.20/24 και 25).Υφολογικές ενδείξεις
αλλά και κοινά αισθητικά κριτήρια μας επιτρέπουν να εικάσουμε ότι ο W. Είναι ο Στρατής Δούκας, τακτικός συνεργάτης των Φ.Χ.
Ο Νίκος Αθανασιάδης υπογράφει την τελευταία θεατρική κριτική (37, 55-59).».
σελ. 269. Και μία αναγνωστική προσωπική
απορία ενός σημερινού αναγνώστη της ποίησης, απουσιάζει η ποιητική, κριτική,
μεταφραστική και δοκιμιακή φωνή του δασκάλου και εθνικού ποιητή Κωστή Παλαμά
που είχε κοιμηθεί μέσα στην Κατοχή. (Το όνομά του αναφέρεται σε ένα σύντομο
σχόλιο που καταγράφω στην αποδελτίωση του Α΄ τόμου, και σε ένα άλλο σε επόμενο.
Τεύχη:
1/ 1 Μαρτίου 1944. Χρόνος
Α’ Τόμος Α΄ Σελίδες 72, δραχμές
40.000. (1-72)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ-
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ-ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ- ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ
Το πρώτο τεύχος περιέχει:
-ΠΕΤΡΟΣ ΩΡΟΛΟΓΑΣ, Η Λυρική Πεζογραφία. (μελέτη), σ.
1-14. [Η ΓΕΝΕΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ/ ΑΛΚΗΣ ΑΓΓΕΛΟΓΛΟΥ/ ΑΣΤΕΡΗΣ ΚΟΒΒΑΤΖΗΣ/ ΤΑΣΣΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗΣ/ Β.Α. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ]
-Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ, Χρονικό ΙΗ΄
αιώνα π.Χ., σ.15-25. (διήγημα)
-ΚΛΕΩΝ ΠΑΡΑΣΧΟΣ, ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
ΔΙΧΩΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ, σ.26-32
-ΑΛΚΙΒΙΑΔΗΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ, Ο
ΡΗΓΑΣ ΠΙΚΑ, σ.33-39 (επεισόδιο δεύτερο από Μυθιστόρημά του).
-ΤΕΛΛΟΣ ΑΓΡΑΣ, ΔΙΟΝΥΣΙΑΣΜΟΣ
ΚΑΙ ΟΝΕΙΡΟ, σ.40-47 (μελέτη)
-ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΕΦΛΟΥΔΑΣ, ΚΟΛΑΣΗ, σ.48-50, (πρόζα)
-ΑΛΕΞΗΣ ΣΟΛΟΜΟΣ,
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΜΙΑΣ ΑΝΩΡΙΜΗΣ ΤΕΧΝΗΣ, σ.51-54
-ΣΤΡΑΤΗΣ ΔΟΥΚΑΣ, ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΤΟ ΚΟΜΜΕΝΟ ΠΟΔΙ (ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ),
σ.55-56, (πρόζα).
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ (1 Μαρτίου
1944)
- ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ σ.57-60
ΧΩΡΙΣ ΦΟΒΟ ΚΑΙ ΧΩΡΙΣ ΠΑΘΟΣ
Τα «Φιλολογικά Χρονικά» αισθάνονται την
υποχρέωση να δηλώσουν από την πρώτη στιγμή ότι θα είναι περιοδικό μαχητικό, και
ότι θα στηλιτεύουν με τον πιο αμείλικτο τρόπο όλα αυτά τα πολύ γνωστά σε όλους
μας που ρυπαίνουν τη φιλολογική μας ζωή και που την κατεβάζουν στο επίπεδο της
αγοράς.
Θα πρέπει όλοι μας, να συνηθίσουμε ν’ ακούμε την
καλοπροαίρετη αλήθεια χωρίς να εξοργιζόμαστε, να γίνουμε αυστηρότεροι με τους
εαυτούς μας και με τους άλλους, και προς θεού να πάψει αυτό το αηδέστατο
κουτσομπολιό των βιβλιοπωλείων από τη μία, και η ψεύτικη και υποκριτική
δουλοφροσύνη από την άλλη.
Θα πρέπει να φυσήξει στη λογοτεχνία μας
νέος αγέρας!
-ΠΡΩΤΕΙΑ
Πριν από λίγον καιρό είχαν δημοσιευτεί
στο ίδιο τεύχος της «Νέας Εστίας» δύο επιστολές, η μία του τραπεζικού κ. Θανάση
Πετσάλη, και η άλλη του γιατρού κ. Άγγελου Δόξα και ο καθένας απ’ τους δύο
αυτούς κυρίους διεκδικούσε για τον εαυτό του τη συγγραφή του πρώτου
κοσμοπολίτικου διηγήματος στην Ελλάδα………
-ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΙΗΣΗ
Σχολιάζεται αρνητικά ένα δημοσιευμένο
ποίημα του Νίκου Προεστόπουλου
-Η ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ
Σχολιάζονται οι παραλείψεις της μελέτης
για τη Νεοελληνική Πεζογραφία του Μεσοπολέμου που έγραψε ο Ι. Μ.
Παναγιωτόπουλος
-ΕΠΑΙΤΕΙΑ
-ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΛΑΠΑΘΙΩΤΗΣ
Με την αυτοκτονία του Ναπολέοντα
Λαπαθιώτη τα Ελληνικά Γράμματα χάνουν μιάν εξαιρετική φυσιογνωμία, και η λυρική
ποίηση έναν από τους τελευταίους βάρδους της.
Ο Λαπαθιώτης ήταν τρυφερός και
μουσικώτατος ποιητής, είχε ευγένεια και ήθος, και ήταν εντελώς ξένος προς όλην
αυτή την φιλολογία των αμοιβαίων ψευτοφιλοφρονήσεων πού τόσην πέραση έχει στον
τόπο μας.
Και είχε ακόμα την υπομονή και το θάρρος
να στηλιτεύσει δημόσια κάθε τόσο όλες τις αχρειότητες, τους συμβιβασμούς, και
τις υποχωρήσεις, που έχουν γίνει πιά σχεδόν καθεστώς για την Ελληνική
Φιλολογία.
Κι’ αυτή η θεληματική του φυγή, θα πρέπει
να εξηγηθεί σαν μία τελευταία
διαμαρτυρία πού την υπογράμμισε ο ποιητής με το αίμα του.
-ΠΕΡΙΤΤΟ
Σχόλιο για την αρνητική κρίση της Άλκης
Θρύλου στην εφημερίδα «Πρωϊα» για το τελευταίο βιβλίο του Παύλου Φλώρου
-ΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΗΘΕΙ
Σχόλιο για το όνομα του πειραϊκού
περιοδικού «Πειραϊκά Γράμματα» του Κ. Σ. Μιμίκου.
-ΠΑΡΑΛΕΙΨΗ
Σχολιασμός των παραλείψεων του άρθρου του
Ν. Δ. Παππά, για την «συνοπτική λογοτεχνική κίνηση του 1943, στο περιοδικό
«Καλλιτεχνικά Νέα».
-ΕΠΙ ΤΕΛΟΥΣ
Σχετικά με την νέα συλλογή του Κωστή
Κοκόροβιτς
ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
-Α. ΣΓΟΥΡΟΣ: Ι. Μ.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΌΠΟΥΛΟΣ: Χειρόγραφα της Μοναξιάς, σ.61-66 (β/κη)
-ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΣΑΧΙΝΗΣ:
ΕΙΡΗΝΗ ΓΑΛΑΝΟΥ, «Κόντρα στον άνεμο» 1948
(μυθιστόρημα) σ. 67 (β/κη)
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ
-W., ΚΟΝΤΓΟΥΕΛ: «Για ένα κομμάτι γης», σ.68-72. Στο
Θέατρο Τέχνης
--
2/15-Μαρτίου 1944. Χρόνος
Α΄ Τόμος Α Σελίδες 76, δραχμές 40.000. (73-148)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
-ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΑΟΥΡΔΑΣ,
Η «ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ», σ.73-87, (μελέτη). [Α. ΠΝΕΥΜΑ ΚΑΙ ΗΘΟΣ/ Β. ΜΟΡΦΗ Ι.
ΣΥΝΘΕΣΗ-ΙΙ ΓΛΩΣΣΑ]
-ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΛΟΥΝΤΕΜΗΣ, ΚΑΤΑΠΟΝΤΙΣΜΕΝΟΙ ΚΟΣΜΟΙ, σ.88-97,
(διήγημα)
-ΚΛΕΩΝ ΠΑΡΑΣΧΟΣ, ΠΕΝΤΕ
ΔΟΚΙΜΙΑ ΤΟΥ MONTAIGNE, σ.98-102 (μελέτη). – MONTAIGNE,
ΕΣ ΑΥΡΙΟΝ ΤΑ ΣΠΟΥΔΑΙΑ! [ESSAIS, ΒΙΒΛΙΟ Β΄, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4ο ] σ.103-105
-ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ,
ΠΑΝΩ ΣΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΗΔΟΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ, σ.106-110 (πρόζα)
-ΝΙΚΟΣ Δ. ΠΑΠΠΆΣ, Η ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ
ΠΟΙΗΣΗ σ.111-116 (μελέτη)
-Μ. Β. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, Γ. ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ, σ.117-133 (Σε συνέχειες).
Διαβάζουμε στην αρχή του
Προλόγου: «Ο Γ. Λογοθέτης Λυκούργος, ο αρχηγός της Σάμου κατά την επανάσταση,
είναι μιά μορφή άγνωστη και αδικημένη…..
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ (1-15 Μαρτίου 1944)
ΔΗΛΩΣΗ
«Τα «Φιλολογικά Χρονικά» παρ’
όλο το σεβασμό που αισθάνονται για τις γνώμες των συνεργατών τους, βρίσκονται
στην ανάγκη να δηλώσουν για να αποφευχθεί κάθε είδους παρεξήγηση, ότι οι
μελέτες και ότι άλλο δημοσιεύεται στο
κύριο μέρος του περιοδικού, βαρύνει αποκλειστικά και μόνο εκείνους που
υπογράφουν τα άρθρα.
Οι αισθητικές και άλλες υπεύθυνες
αντιλήψεις του περιοδικού εκφράζονται μονάχα από το δεκαπενθήμερο.
ΟΙ
ΚΡΙΤΙΚΟΙ ΜΑΣ
Οι νέοι κριτικοί των
‘Φιλολογικών Χρονικών» κ.κ. Α. Σγουρός και Α. Σπύρης, μας παρακαλούν να
γνωρίσουμε στο αναγνωστικό κοινό του Περιοδικού, ότι τα δημοσιευόμενα άρθρα
τους είναι πρόχειρα κριτικά σχεδιάσματα ευρύτερών τους μελετών, οι οποίες
πρόκειται πολύ σύντομα να εκδοθούν σε βιβλία.
Το γνωρίζουμε λοιπόν ευχαρίστως.
ΜΩΡΑΪΤΙΚΟ
Σχετικά με το Μωραϊτικο
πνεύμα του ποιητή και μεταφραστή Νίκου
Γκάτσου.
-ΓΑΛΕΡΕΣ
- ΘΕΑΤΡΟ
Αρνητικός σχολιασμός για τον τόμο με τα
θεατρικά έργα του Γιώργου Θεοτοκά
«ΠΕΡΙΤΤΗ ΣΥΜΒΟΥΛΗ»
Σχετικά με το άρθρο του Αιμίλιου
Χουρμούζιου «περιττή συμβουλή» στη «Νέα Εστία», περί ανάγνωσης πρωτίστως των
ανθρώπων που γράφουν να διαβάζουν περισσότερο παρά να γράφουν.
ΒΙΒΛΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ
-Α. ΣΠΥΡΗΣ: ΕΛΛΗΣ ΑΛΕΞΙΟΥ, «Λούμπεν» σ.136-138 (β/κη)
-Α. ΣΓΟΥΡΟΣ, ΟΔΥΣΣΕΑΣ
ΕΛΥΤΗΣ, «Ήλιος ο πρώτο», σ.138-148 (β/κη)
--
3/1- Απριλίου 1944. Χρόνος
Α΄ Τόμος Α, δραχμές 50. 000, (149-212).
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
-ΓΙΑΝΝΗΣ Γ. ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ, Ο ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΜΥΘΟΣ,
σ.149-157 (μελέτη)
-RAINER MARIA RILKE, Ο ΝΕΚΡΟΘΑΦΤΗΣ, μτφ. ΠΕΤΡΟΣ ΔΗΜΑΣ,
σ.158-167, (διήγημα)
-MONTAIGNE, ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ (“ESSAIS” ΒΙΒΛΙΟ Β, ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5Ο), μτφ. ΚΛΕΩΝ ΠΑΡΑΣΧΟΣ,
σ.168-173
-ΔΗΜΗΣ ΠΟΥΛΑΚΟΣ, ΒΙΒΛΙΚΟ, σ.174-184 (διήγημα)
-ΡΙΤΑ ΜΠΟΥΜΗ- ΠΑΠΠΑ, ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠ’ ΤΟ ΠΕΖΟΓΡΑΦΗΜΑ «ΧΡΥΣΩ»,
σ.185-189
-Μ. Β. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, Γ.
ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ, Κεφάλαιο δεύτερο, σ. 190-194
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ (16 Μαρτίου-1 Απριλίου 1944)
-ΠΕΡΙΕΡΓΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ
Για τη γλώσσα του διηγηματογράφου Θανάση Πετσάλη για διήγημά του στη «Ν.
Εστία».
-ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΙΗΣΗ
Σχετικά με την δημοσίευση του ποιήματος
«Ομηρική πάλη» στη «Ν. Εστία»
ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΗΛΩΣΗ
Σχετικά με το ζήτημα αν ο Κωστής Παλαμάς
είναι αθάνατος.
ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ
«Η ΩΡΑΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΑΝ»
Σχετικά με την σύγκριση της «Ωραία του
Πέραν» του Τυμφρηστού με την «Αιολική Γη» του Ηλία Βενέζη
-ΦΙΛΙΚΗ ΣΥΣΤΑΣΗ
-«ΠΟΙΗΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΜΙΜΗΣΗ»
Σχόλιο σε άρθρο του Τέλλου Άγρα, για την «Ποιητική
Γλώσσα».
-ΠΡΟΩΘΗΣΕΙΣ.
Σχόλιο για το περιοδικό «Καλλιτεχνικά
Νέα»
ΚΡΙΤΙΚΗ
ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
-Α. ΣΓΟΥΡΟΣ, ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ,
σ.198-204 (άρθρο)
-Α. ΣΠΥΡΗΣ, ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΤΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ (και η «Αμοργός» του κ. Νίκου Γκάτσου, σ.205-207 (μελέτη)
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ
W., ΛΟΥΙΤΖΙ ΠΙΡΑΝΤΕΛΛΟ: «Έξη Πρόσωπα
ζητούν Συγγραφέα», σ.208-212 στο
Θέατρο Τέχνης
--
4/ 15 Απριλίου 1944.
Χρόνος Α, Τόμος Α, δραχμές 80.000. (213-276)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
-Ι. Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ,
ΑΜΑΘΙΑ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΜΟΣ, σ.213-216 (μελέτη)
-ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΛΕΤΑΣ, ΕΝΑ ΑΝΕΚΔΟΤΟ ΔΙΗΓΗΜΑ ΤΟΥ
ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ, σ.227-232 (μελέτη)
-ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗΣ, Ο ΑΛΙΒΑΝΙΣΤΟΣ (διήγημα), σ.
233-247
-ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΟΥΡΔΑΣ, ΤΟ «ΘΕΑΤΡΟ» ΤΟΥ κ. ΘΕΟΤΟΚΑ,
σ.248-264, (μελέτη)
-Μ. Β. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, Γ.
ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ, σ.265-267
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ
(1-15 Απριλίου 1944)
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ
ΠΡΩΤΑΠΡΙΛΙΑΤΙΚΟ
Σχόλιο για τα «Αθηναϊκά Νέα» της 1
Απριλίου
ΔΕΥΤΕΡΟΣ
Σχολιασμό των απόψεων του Μίμη Καραγάτση
για τον Μάριο Βαϊάνο. Και για τον Άγγελο Δόξα.
ΠΕΡΙΕΡΓΟ
Για το περιοδικό «Ορίζοντες» εκ Παρισίων
ΕΠΙΦΥΛΛΙΔΟΓΡΑΦΙΑ
ΕΚΚΛΗΣΗ
Ο κ. Παύλος Φλώρος…
ΚΟΠΥΡΑΪΤ
Σχετικά με το φυλλαδιάκι «Τρείς καλλονές της
τέχνης» του Κ. Κύρου
ΤΟ ΑΝΘΟΠΩΛΕΙΟΝ
Για την θέση του βιβλιοπωλείου «Γλάρος»
ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
Δημοσίευση μιάς αγγελίας του Πέτρου Χάρη
ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ
ΣΤΑΦΙΔΑ
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ
W., ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗ ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΜΑΣ
ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ, σ.271-276 (άρθρο της σύγχρονης θεατρικής πραγματικότητας)
--
5/ 1 Μαϊου 1944. Χρόνος
Α΄, Τόμος Α΄, δραχμές 80.000 (277-324)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
-ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΟΥΡΔΑΣ, ΤΩΝ
ΟΙΚΙΩΝ ΗΜΩΝ ΕΜΠΙΠΡΑΜΕΝΩΝ…, σ.277-283 (μελέτη) (Μ. ΚΑΡΑΓΑΤΣΗΣ).
-ΤΕΛΛΟΣ ΑΓΡΑΣ, Ποιήματα, σ.284-286. [ΛΙΜΑΝΙ ΑΧΝΟ…/
ΦΙΛΕΝΑΔΕΣ
-ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΑΡΙΜΠΑΣ, Η ΝΥΦΗ Τ’ ΑΝΤΩΝΗ, σ.287-296
(διήγημα)
-ΑΛ. ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, Η ΕΥΘΥΝΗ
ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΟΥ, σ.297-300 (μελέτη)
-ΠΕΤΡΟΣ Α. ΔΗΜΑΣ, ΣΤΑΧΤΗ, σ.301-303 (διήγημα)
-ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΒΡΕΤΤΑΚΟΣ, Η ΚΥΡΑ
ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ, σ.304-307, (ποίηση)
-Μ. Β. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, Γ.
ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ, σ.308-310
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ
(16-30 Απριλίου 1944)
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ
ΔΗΛΩΣΗ
Το περιοδικό «Φιλολογικά Χρονικά» δηλώνει ότι
από την αρχή της εκδόσεώς του υπεύθυνη συντακτική επιτροπή είναι οι Νίκος
Μοναχός, Άλκης Αγγελόγλου και Αστέρης Κοββατζής.
Η συντακτική αυτή επιτροπή του περιοδικού
είναι υπεύθυνη για τα σημειώματα, και για κάθε τι ανυπόγραφο που δημοσιεύεται
στο περιοδικό.
ΤΕΥΧΟΣ «ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ»
Εξαγγελία αφιερωματικού τεύχους των Φ.Χ.
στον Νίκο Καζαντζάκη
ΒΑΣΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ
Για την απώλεια του Βάσου Δασκαλάκη
SCRIPTA MANENT
ΓΑΛΙΛΑΙΟΣ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
-Α. ΣΓΟΥΡΟΣ, ΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ
ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ 1930 ΚΑΙ Η «ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ»
(του κ. Ηλία Βενέζη), σ.313-316
-Α, ΣΠΥΡΗΣ, ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΧΩΡΙΣ
ΤΕΛΟΣ, σ.317-318
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ
W., Η ΝΕΚΡΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ
ΚΩΜΕΙΔΥΛΛΙΟΥ, σ.319-324
--
6-7/ 1 Ιουνίου 1944.
Χρόνος Α, Τόμος Α, δραχμές 250.000. (325-404)
ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ: Α.
ΑΓΓΕΛΟΓΛΟΥ- Α. ΚΟΒΒΑΤΖΗΣ
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
-FEDERICO GARCIA LORCA, ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ (ROMANCE
SONAMBULO), σ. 325-328. Απόδοση από τα ισπανικά ΝΙΚΟΣ ΓΚΑΤΣΟΣ (ποίηση)
-ΓΙΑΝΝΗΣ Γ. ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ, Η ΝΕΑ ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ Ο ΣΥΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ, σ.329-344
(μελέτη)
-RAINER MARIA RILKE, ΤΡΙΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ. 1. ΕΝΑΣ
ΠΥΡΓΟΣ. 2. ΕΡΩΤΙΚΟ. 3. ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΣΠΕΡΑ. σ. 345-346. Ελεύθερη απόδοση ΝΙΚΟΣ Δ.
ΠΑΠΠΑΣ
-ΠΕΤΡΟΣ ΛΥΚΙΔΗΣ,
ΣΙΓΑΝΕΜΙΑ σ.347-352 (διήγημα)
-RAFAEL ALBERTI, ΤΡΕΙΣ ΜΝΗΜΕΣ Τ’ ΟΥΡΑΝΟΥ. (ΠΡΟΛΟΓΟΣ/ ΠΡΩΤΗ ΑΝΑΜΝΗΣΗ/
ΔΕΥΤΕΡΗ ΑΝΑΜΝΗΣΗ/ ΤΡΙΤΗ ΑΝΑΜΝΗΣΗ) σ. 353-355. Απόδοση ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΝΔΡΕΟΠΟΥΛΟΣ
(ποίηση)
-ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗΣ, CAPTAIN FWRY, σ.356 (ποίηση)
-MONTAIGNE, ΠΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΔΟΞΙΑΣ (“ESSAIS”,
Βιβλίο Β΄, Κεφάλαιο 10ο ), σ. 357-363. Μετάφραση Κλέων Παράσχος
-Μ. Β ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, Γ.
ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ σ.364-372
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ (1-31 Μαϊου 1944)
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ
DA CAPO
Σχετικά με το έργο του Ηλία Βενέζη, «Μανώλη Λέκα» στα «Νέα Γράμματα»
ΔΑΛΤΟΝΙΣΜΟΣ
Σχόλιο σε αρνητική κρίση του Γιώργου Θεοτοκά
ΝΟΜΙΜΩΣ
ΔΕΝ ΕΛΑΒΑΝ
ΠΩΣ ΓΡΑΦΟΥΝ
Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣ
ΤΙ ΤΟΥ ΦΤΑΙΕΙ;
ΑΠ’ ΤΗ ΜΥΤΗ
«ΝΕΟΙ»
ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΤΑ
ΓΙΑΛΕΛΗΜ!
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΙ ΑΣΤΕΡΕΣ
ΩΡΑ ΓΙΑ «ΣΑΜΠΑ»
ΜΕ ΤΟ ΜΕΡΟΚΑΜΑΤΟ
ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ
Ο κ. Δημοσθένης Βουτυράς, μας παρακαλεί να
γνωρίσουμε δια των «Φιλολογικών Χρονικών» ότι δεν ανήκει στη γενιά του τριάντα.
Το γνωρίζουμε λοιπόν ευχαρίστως.
ΧΩΡΙΣ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ
ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΟΥΡΔΑΣ, Η ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΟ ΗΘΟΣ, σ.377-385
-ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΦΑΚΙΑΝΑΚΗΣ, Γράμμα, σ.385
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ
-Α. ΣΓΟΥΡΟΣ, ΙΙ. ΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ
ΤΗΣ ΠΕΖΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ 1930 ΚΑΙ Η «ΑΙΟΛΙΚΗ ΓΗ» του κ. Ηλία Βενέζη, σ. 386-395
(μελέτη)
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ
W., ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ «ΕΛΑΦΡΟΥ» ΕΡΓΟΥ,
σ.396-399
Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
-ΑΛΕΞΗΣ ΣΟΛΟΜΟΣ,
ΧΕΙΡΟΚΡΑΤΗΜΑΤΑ (Ταινία Γ. Τζαβέλλα), σ. 400-404
--
8-12/ 30 Ιουνίου 1944,
Χρόνος Α, Τόμος Α, δραχμές 300.000, (405-460)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
-ΣΠ. Γ. ΛΟΥΛΑΚΑΚΗΣ, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ
ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, σ. 405-412, (μελέτη)
-COMPTE DE LAUTREAMONT, Ο ΥΠΝΟΣ ΤΟΥ ΕΡΜΑΦΡΟΔΙΤΟΥ, απόδοση από τα Γαλλικά
Ρίτα Μπούμη-Παππά, σ.8-12.
-ΓΙΩΡΓΟΣ ΘΕΜΕΛΗΣ, ΠΟΛΥΠΤΙΧΟ (Απόσπασμα Ι, ΙΙ), σ.417-421 (πρόζα)
-EZRA POYND, ΑΚΤΑΙΩΝ,
μτφ. Γιάννης Γ. Σφακιανάκης, σ.422
-ΒΑΣΟΣ Α. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, ΓΕΝΙΑ
ΧΩΡΙΣ ΧΑΡΑ, (ΕΠΟΧΗ ΠΡΩΤΗ), 423-430, (μυθιστόρημα).
-Σ. ΜΑΡΑΝΤΟΣ, (ποιήματα)
ΠΑΡΑΛΛΑΓΕΣ 7,12, 15 και ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ, σ.431-432.
-Μ. Β. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ, Γ. ΛΟΓΟΘΕΤΗΣ
ΛΥΚΟΥΡΓΟΣ, σ.433-437
-ΑΓΓΕΛΟΣ ΔΟΞΑΣ, ΑΙΣΤΗΣΗ,
σ.438 (ποίημα)
-ΚΛΕΩΝ ΠΑΡΑΣΧΟΣ, «ΑΧΙΛΛΕΥΣ
ΠΑΡΑΣΧΟΣ», ΤΟΥ κ. Κ. ΟΥΡΑΝΗ, σ.439- 441) (βιβλ/κη)
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ (1-30 ΙΟΥΝΙΟΥ 1944)
Ο ΠΡΩΤΟΣ ΤΟΜΟΣ
Διαβάζουμε:
«Με το τεύχος τούτο (30-6-1944) κλείνουμε
τον πρώτο τόμο των «Φιλολογικών Χρονικών». Όχι βέβαια γιατί πέρασε ένα εξάμηνο,
αλλά γιατί από αύριο αρχίζει το β΄ εξάμηνο της χρονιάς, κι’ αρχίζει έτσι κι’ ο
δεύτερος τόμος του περιοδικού μας.
Δεν υποσχόμαστε για το β΄ τόμο «λαγούς με πετραχείλια» ούτε
κι’ αναγγέλλουμε τι θα δημοσιέψουμε-που ίσως ποτέ να μη δημοσιευτεί.
Δηλώνουμε όμως πως ο β΄ τόμος θα είναι
κάτι το διαφορετικό απ’ ότι δώσαμε ίσαμε τα τώρα, κι’ αυτό θα το διαπιστώσουν
οι φίλοι μας στο προσεχές τεύχος». σ.442
ΜΑΥΡΑΓΟΡΙΤΙΣΜΟΣ
Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΑΣ
Διαβάζουμε:
Από το σημερινό μας τεύχος, την κριτική των
«Φιλολογικών Χρονικών» την αναλαμβάνει ο Βάσος Βαρίκας.
Πιστεύουμε πως εξασφαλίζουμε στην κριτική
του περιοδικού την ανεξαρτησία και την παρρησία της γνώμης, που χωρίς αυτήν η κριτική
καταντάει άχρηστη αν όχι βλαβερή.
Η ανάθεση της κριτικής του περιοδικού στον
κ. Βαρίκα, νομίζουμε πώς πετυχαίνει και τις δύο αυτές προϋποθέσεις., σ. 442-443
ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
Μικρό σημείωμα για τον Γιώργο
Θεοτοκά που από τις στήλες του περιοδικού «Νέα Εστία» κατακεραυνώνει την έκδοση
του περιοδικού., σ.443
ΣΥΝΩΝΥΜΑ
Σχόλιο σε γράμμα του Γιάννη Γ. Σφακιανάκη,
σ. 443
Ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΧΟΡΝ
Την περασμένη Τετάρτη (28.6.1944) έγινε το φιλολογικό μνημόσυνο για
τον Παντελή Χορν.
Με την ευκαιρία τούτη, εκφράζουμε κι’ εμείς το
σεβασμό μας στη θεατρική δημιουργία του, που βρίσκεται κοντύτερά μας, απ’ τα
περισσότερα άλλα ελληνικά θεατρικά έργα, γιατί ο Παντελής Χορν αγάπησε και
πρόσεξε τη νεοελληνική ζωή. Το «Ανεχτίμητο» άλλη μιά, αυτή όμως άξια παραλλαγή του
«Γεφυριού της Άρτας» και το «Φυντανάκι» του, είναι έργα που πρέπει να
προσεχτούν πολύ από τους θεατρικούς συγγραφείς μας. σ.443
ΔΗΛΩΣΗ
Διαβάζουμε:
Η Διεύθυνση των «Φιλολογικών Χρονικών» κάνει
γνωστό, ότι από το τεύχος αυτό οι κ.κ. Άλκης Αγγελόγλου και Αστέρης Κοββατζής
δεν αποτελούν πιά την συντακτική επιτροπή του περιοδικού., σ.443
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ
ΤΕΧΝΗ
-ΒΑΣΣΟΣ ΒΑΡΙΚΑΣ, ΜΕΝΕΛΑΟΣ
ΛΟΥΝΤΕΜΗΣ: Γλυκοχάραμα. Βιβλιοπωλείο «Εστίας» 1944, σ. 444-447, (β/κη)
-ΒΑΣΣΟΣ ΒΑΡΙΚΑΣ, ΤΑΣΟΥ
ΑΘΑΝΑΣΙΑΔΗ: «Ταξίδι στη Μοναξιά» εκδ. Αετός 1944, σ.448-451 (β/κη)
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ
W., Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟΥ, σ.
452-454
Ο
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ
ΜΑΡΙΟΣ ΠΛΩΡΙΤΗΣ: Λογοτέχνες
και Κινηματογράφος, σ.455-460
--
13-14/ 31 Ιουλίου 1944,
Χρόνος Α, Τόμος Β, δραχμές
2.000.000, (1-80). [η
Διεύθυνση του διευθυντή αλλάζει είναι η Γ’ Σεπτεμβρίου 28]
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ.-ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ Ιούλιος 1944. Ενοποιούνται
τα
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ-ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ.
15-16/ 31-8-1944. Χρόνος Α,
τόμος Β, δραχμές 40.000. (81-168)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ-ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ
ΧΡΟΝΙΚΑ Αύγουστος 1944. –ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ- ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ- ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ-
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ.
17-19/ 15-10-1944.
Χρόνος Α, Τόμος Β. Η ημερομηνία μεταφέρεται στην μέσα
Σελίδα του εξώφυλλου, Αθήνα, 15 Οκτωβρίου 1944, καθώς και η
τιμή, δρχ.10
Στο πάνω μέρος του εξωφύλλου αναγράφεται το του Διονυσίου
Σολωμού: «Το
Έθνος πρέπει να μάθη να θεωρή εθνικόν ότι είναι αληθές».
(169-240).
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ-ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 1 Σεπτεμβρίου-15 Οκτωβρίου
1944.- ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ- ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΣΥΖΗΤΗΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ
ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ- ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ.
20-24/ Νοέμβριος- Δεκέμβριος
1944. Χρόνος Α, Τόμος Β, σελ.80 δρχ. 125 (241-320)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ-
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ Νοέμβριος- Δεκέμβριος 1944. – ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ-
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ- ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ.
--
25/15 Απριλίου 1945. Χρόνος
Β, Τόμος Γ, δρχ. 125, (1-64).
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ- ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ 15 Απριλίου 1945. –
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ-Η ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ-ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΕΤΡΑΔΙΑ. [Το χρώμα του λογότυπου του εξωφύλλου
γίνεται
Σκούρο μπλε. Αφαιρείται η Σολωμική ρήση ενώ στο κάτω μέρος
της σελίδας
έχουμε ένα είδος σφραγιδόλιθου που απεικονίζει έναν αετό
και τα αρχικά Φ Χ.
Στην πίσω σελίδα προστίθενται και οι ΣΥΝΔΡΟΜΕΣ. Ετήσια
δρχ.3000,
Εξάμηνη δρχ. 2000].
26/ 1 Μαϊου 1945. Χρόνος Β,
Τόμος Γ, δρχ. 125, (65-128) Το χρώμα
γίνεται και
Πάλι κόκκινο της ονομασίας του περιοδικού καθώς και ο
σφραγιδόλιθος
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ- ΦΙΛΟΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ (16-30 Απριλίου 1945).
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ- ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-Ο ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-
ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΚΟΠΙΑ- Η ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ- Η ΞΕΝΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ
ΚΙΝΗΣΗ.
27/ 15 Μαϊου 1945. Χρόνος Β,
Τόμος Γ, δρχ. 125, (129-184). ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΑ
ΘΕΜΑΤΑ- ΕΛΕΥΘΕΡΕΣ ΓΝΩΜΕΣ- ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΚΟΠΙΑ- Η ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ.
28-29/ 1-15 Ιουνίου 1945.
Χρόνος Β, Τόμος Γ, δρχ.125 (185-247)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ- ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ (1-15 Ιουνίου 1945) –
ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ- ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ- ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΚΟΠΙΑ-
Η ΞΕΝΗ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ.
30-31/ 1-15 Ιουλίου 1945.
Χρόνος Β, Τόμος Γ, δρχ. 125, (249-312).
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ-ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ-
ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ-ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΚΟΠΙΑ-Η ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ. [ Το χρώμα γίνεται και
πάλι σκούρο μπλε ενώ αναγράφεται λανθασμένα ο μήνας έκδοσης. Ιούνιος αντί
Ιούλιος, στο εσωτερικό της σελίδας]
32/ 1 Σεπτεμβρίου 1945.
Χρόνος Β, Τόμος Γ, δρχ. 125, (313-360).
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ- ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ- ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ-ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-Η ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ. [Το χρώμα
γίνεται και πάλι κόκκινο]
33/ 15 Σεπτεμβρίου 1945.
Χρόνος Β, Τόμος Γ, δρχ.150, (361-408).
Το εξώφυλλο αλλάζει σύνθεση. Παραμένει ο κεντρικός τίτλος,
αλλάζει
Ο συμπληρωματικός γίνεται ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΕΧΝΗΣ
ΚΑΙ ΣΚΕΨΗΣ. ΔΕΝ ΑΝΑΓΡΆΦΕΤΑΙ Η ΛΕΞΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ. Αλλά
Η ΕΡΕΥΝΑ ΜΑΣ: ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΡΩΣΙΑ. ΟΙ ΔΥΟ ΜΕΓΆΛΟΙ
ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ ΚΟΣΜΟΙ. Ακολουθεί μετά από μία διαχωριστική
κόκκινη
Γραμμή η παρουσίαση OSWALD SPENGLER
Η
ΡΩΣΙΚΗ ΨΥΧΗ
ΑΝΤΙΚΡΥ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ. Ακολουθούν τα κείμενα των
περιεχομένων.
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ (15 Σεπτεμβρίου 1945)- ΕΛΕΥΘΕΡΗ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ. [Ενώ στην μέσα σελίδα
δημοσιεύεται
ΜΙΑ ΔΙΟΡΘΩΣΗ στη «Τζοκόντα» του Νίκου Καζαντζάκη]
34/ 15 Οκτωβρίου 1945. Χρόνος
Β, Τόμος Γ, δρχ. 200 (409-472).
Ακολουθείται η αλλαγή της διάταξης στο εξώφυλλο.
Αναγράφονται τα ονόματα
Και τα Κείμενα των συνεργατών. Συνεχίζεται η έρευνα του
περιοδικού
ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΡΩΣΙΑ ΟΙ ΔΥΟ ΜΕΓΑΛΟΙ ΑΝΤΙΠΑΛΟΙ.- JEAN WAHL
«ΤΟ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΠΝΕΥΜΑ».- ANDRE SIEGFRIED: «ΤΙ
ΕΙΝΑΙ Η
ΑΜΕΡΙΚΗ;».- ΧΡΟΝΙΚΑ (15 Οκτωβρίου 1945).- ΕΛΕΥΘΕΡΗ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ-
ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ-ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ- Ο ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ. [Η
Ετήσια συνδρομή αυξάνει γίνεται 4.000 δρχ. και η Εξάμηνη
2.500 δρχ.]
35-36/ Νοέμβριος-Δεκέμβριος
1945. Χρόνος Β, Τόμος Γ, δρχ. 400. (473-540)
Η διάταξη της ύλης
του εξωφύλλου παραμένει η ίδια. Στην Έρευνα απαντούν
«Οι κ.κ. ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΡΔΑΤΟΣ και Κ. Ι. Δεσποτόπουλος, Ακόμα H. DE
KEYSERLING: Πρώτες εντυπώσεις από την Αμερική.- ΧΡΟΝΙΚΑ
(Νοέμβριος –Δεκέμβριος 1945).- ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ
ΚΑΙ
ΤΕΧΝΗ.- ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΡΙΤΙΚΗ- Ο ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ. [Η Ετήσια
Συνδρομή γίνεται 8.000 και η Εξαμηνιαία 5.000 δραχμές.
--
37/ Ιανουάριος 1946. Χρόνος
Γ. Τόμος Δ. δρχ. 1250 (1-64). Ακολουθείται η ίδια
Διάταξη του εξωφύλλου. Τα ονόματα και τα κείμενα των
συνεργατών που
Δημοσιεύουν.- Συνεχίζεται η ΈΡΕΥΝΑ ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΡΩΣΙΑ.
Γράφουν:
PIERRE VELLAS: Η Αμερικανική Ηθική, μετάφραση Ε. Φ.- ARNOLD J.
TOYNBEE: Ο Ρόλος της Ρωσίας στην Ευρώπη, μετάφραση ΚΡΙΤΩΝΟΣ
ΚΗΠΟΥΡΙΔΗ., Απάντηση του κ. ΑΓΓΕΛΟΥ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ, Μια
Επανόρθωση Ι. ΚΟΡΔΑΤΟΥ.- ΧΡΟΝΙΚΑ.- Της Διευθύνσεως.- ΤΑ
ΒΙΒΛΙΑ –
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ- Η ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ.- Ο ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ.
Στο Οπισθόφυλλο δημοσιεύεται ΤΙΜΟΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΒΙΒΛΙΩΝ του
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟΥ των Φιλολογικών. Χρονικών.
38-40/ Φεβρουάριος-Μάρτιος
1946. Χρόνος Γ, Τόμος Δ., δρχ. 1500 (65-112)
Δημοσιεύονται τα ονόματα και τα κείμενα του τεύχους.-
ΧΡΟΝΙΚΑ- Της
Διευθύνσεως.- Η ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΝ ΙΔΕΩΝ-ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ- Ο ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΣ
ΤΥΠΟΣ. [Η ετήσια συνδρομή δρχ. 30.000, η εξαμηνιαία 20.000
δρχ.]. Στο
μέσα μέρος του οπισθόφυλλου δημοσιεύεται ο Τιμοκατάλογος
των εκδόσεων
ενώ στην άλλη πλευρά τα κυκλοφορούντα βιβλία από τα «Φ.Χ.», οι ποιητικές
συλλογές του Παναγιώτη Κανελλόπουλου, «Ο Κύκλος των
Σονέτων», και
«Ελούσοβα» του Άρη Δικταίου. Και από «Οι Φίλοι του Βιβλίου»
το
«Καλησπέρα, παιδιά…» Ραδιοφωνικές παιδικές σκηνές της
Στέλλας
Κουτσουρέλλη- Γεωργιάδη, και ενημερωνόμαστε ότι Τυπώνεται
το Δοκίμιο
Συγκριτικής μορφολογίας και φιλοσοφίας της νεοελληνικής
ιστορίας, του
Ντίμη Αποστολόπουλου, «Ο ΜΥΘΟΣ ΤΟΥ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ".
41/ 15 Μαϊου 1946.Χρόνος Γ,
Τόμος Δ. (113-164), δρχ. 1500
Το εξώφυλλο αλλάζει. Το χρώμα παραμένει σκούρο μπλε, ενώ Ξένα και
Ελληνικά ονόματα συνεργατών αναγράφονται μέσα σε τετράγωνο
πλαίσιο σε
Μπλε φόντο. Και από κάτω ΑΘΗΝΑ, ΜΑΪΟΣ 1946. Έχουν αφαιρεθεί
όλα τα
Προηγούμενα στοιχεία.
Ο υπότιτλος γίνεται: ΔΕΚΑΠΕΝΘΗΜΕΡΗ ΕΚΔΟΣΗ
ΤΕΧΝΗΣ. Παραμένει το ονοματεπώνυμο του διευθυντή. [Στην
μέσα σελίδα
Αναγράφεται λανθασμένα ο χρόνος κυκλοφορίας Β΄ αντί για Γ.
Στο
Οπισθόφυλλο
υπάρχει εικόνα με κάνιστρο σε χρώμα μπλε]. Επίσης
Αναγράφεται
η τιμή 1500 δρχ. και το ΤΥΠΟΓΡΑΦΕΙΟ Α. Ν. ΜΑΥΡΙΔΗ,
Θεμιστοκλέους
11 Αθήνα.
42/ 1 Ιουνίου 1946. Χρόνος Γ,
Τόμος Δ, (165-216)., τιμή 1500
Δημοσιεύονται
τα ονόματα και τα κείμενα του περιοδικού- Η ΣΚΟΠΙΑ ΜΑΣ
(15
Μαϊου-31 Μαϊου 1946). Διαβάζουμε τα ονόματα και τα κείμενα των:
ΑΣΤΕΡΗ
ΚΟΒΒΑΤΖΗ, ΜΙΜΙΚΑ ΚΡΑΝΑΚΗ. Γ. ΧΑΡΑΤΣΑΡΗΣ, PAUL
ELYARD.- Ακολουθούν οι τίτλοι ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ- ΞΕΝΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟ-
ΕΙΔΗΣΕΙΣ
ΑΠ’ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στην μέσα σελίδα του οπισθόφυλλου, εξαγγέλλονται τα
εξής:
Το
τεύχος μας της 1ης Ιουλίου αφιερωμένο ολόκληρο στον «Υποστασιασμό»
(Existentialism.). Θα περιέχει ΝΤΙΜΗ ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΥ,
ΥΠΟΣΤΑΣΙΑΚΗ
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ. Kierkegaard, Nietzsche
Heidegger, Jaspers, Sartre.-
JEAN PAUL SARTRE, Ο ΥΠΟΣΤΑΣΙΑΣΜΟΣ
ΕΙΝΑΙ
ΕΝΑΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ. –Ακολουθούν περικοπές από βιβλία, μελέτες
Και
άρθρα….
Στο
δικό μου τεύχος του περιοδικού 43/ Ιούλιος-Αύγουστος 1946, Έχουμε αντί
Για
το αφιέρωμα κείμενα του Αιμίλιου Χουρμούζιου, για ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ
ΘΕΑΤΡΟ.-ΘΑΝΑΣΗΣΗ
ΦΩΤΙΑΔΗ, Δύο Μακεδονικά τραγούδια.- Νίκος
Παππάς,
και η μελέτη του: Ο συνθετικός ρεαλισμός.- Το ποίημα Θαλασσινό
Τοπίου
του Τάκη Σινόπουλου- Γ. Ν. ΑΜΠΟΤ η συνέχεια της νουβέλας του
«Ο
Δοσίλογος».- Ακολουθεί η γνωστή ύλη του περιοδικού. Δηλαδή το τεύχος
1
Ιουλίου που έχω, η ύλη του είναι διαφορετική. Που σημαίνει είτε ότι δεν
Έγινε
το Αφιέρωμα είτε ήταν συμπληρωματικό και ο πρώτος αρχικός
Αγοραστής
των 3 τόμων των Φιλολογικών Χρονικών τα αφαίρεσε.
43/ Ιούλιος-Αύγουστος 1946.
Χρόνος Γ, Τόμος Δ. (217-280), τιμή 1500
Τα ονόματα είναι αυτά που ανέφερα παραπάνω στην ΣΗΜΕΙΩΣΗ.-
Ακολουθεί Η ΣΚΟΠΙΑ ΜΑΣ (Ιούλιος- Αύγουστος)- Και τα ονόματα
Με κείμενά τους του Άλκη Αγγελόγλου, Θεόδωρου Ξύδη, Κωστή
Μεραναίου.
Τέλος, το περιοδικό κλείνει
τον κύκλο του με το τεύχος:
44/ Αθήνα, Χριστούγεννα 1946,
Χρόνος Γ, Τόμος Δ, (281- 344). Τιμή 2000 δρχ.
Τυπογραφείο «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΡΟΝΙΚΩΝ».
Τα περιεχόμενα του τελευταίου
τεύχους και οι συγγραφείς τους είναι οι εξής:
-Ζ. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, (ποιήματα)
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΛΙΜΑ Ι. Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΑΡΤΕΜΗΣ./ ΙΙ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΟ ΚΑΙ ΤΟ
ΚΑΚΟ./ ΙΙΙ. ΣΤΟ ΠΑΛΑΤΙ ΤΗΣ ΚΝΩΣΟΥ/ ΙΙΙΙ. ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΣΙΓΗΣΕ ΚΑΙ ΓΔΥΘΗΚΕ.,
σ.281-284
-Α. ΠΡΩΤΟΠΑΤΣΗ, (μελέτη) Ήταν
ο Μπωντλαίρ Επαναστάτης;, σ.285-293
-ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΔΡΑΣΤΟΣ, (ποίημα)
ΑΡΕΤΗ, σ.294
-ΑΣΤΕΡΗΣ ΚΟΒΒΑΤΖΗΣ, (διήγημα)
ΚΑΤΩ ΑΠ’ ΤΟΝ ΓΑΛΑΖΙΟ ΟΥΡΑΝΟ. (Από την ομώνυμη συλλογή διηγημάτων που κυκλοφορεί
από τα Φ.Χ.), σ.295-318
-ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΛΙΟΣ, ΑΙΣΙΟΦΡΟΣΥΝΗ,
σ.319-321
-ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΞΥΔΗΣ, ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΑ,
σ.322-323
-ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ,
ΑΠΟΧΡΩΣΕΙΣ, σ.324
-ΚΛΕΩΝΟΣ ΠΑΡΑΣΧΟΥ, ΧΡΟΝΙΚΌ
(Κύκλος Δεύτερος), σ.325-329
-ΝΙΚΟΣ Δ. ΠΑΠΠΑΣ, (ποίηση) ΟΙ
ΠΟΙΗΤΕΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ, σ.330-331
-ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ.
(ποίηση). ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΔΙΑΘΕΣΗ/ ΓΑΖΙΕΣ., σ.332
-ΚΛΕΙΤΟΣ ΚΥΡΟΥ, ΚΑΠΟΤΕ,
(πρόζα) σ.333-335
-ΙΑΣΩΝ ΔΕΠΟΥΝΤΗΣ, (ποίημα) Ο
ΚΥΚΛΟΣ ΔΙΠΛΩΣΕ, σ.336
-Γ. ΚΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΤΟ ΔΩΜΑΤΙΟ,
(πεζό) σ.337-338
-Σ. ΜΑΡΑΝΤΟΣ, ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ,
(πεζό) σ.339-342
-ΣΠΥΡΟΣ ΓΡΑΝΙΤΣΑΣ, ΕΝΑΣ
ΘΕΑΤΗΣ ΤΟΥ ΓΚΡΕΚΟ., σ.343-344
Συνοψίζοντας την αποδελτίωση του λογοτεχνικού περιοδικού
Φιλολογικά Χρονικά του Ν. Σ. Μοναχού, σε αυτό το πρώτο Αυγουστιάτικο σημείωμα,
καταγράφω τα τεύχη, τους τόμους, τις χρονιές, και τα περιεχόμενα του πρώτου
τόμου, την ύλη και τους συνεργάτες του περιοδικού, όπως και του τελευταίου
τεύχους που ολοκληρώνει τον εκδοτικό του κύκλο. Σε επόμενο σημείωμα θα
αποδελτιώσουμε την ύλη και τους συνεργάτες και των άλλων δύο τόμων.
Γιώργος Χ. Μπαλούρδος
Πειραιάς
18-24 Αυγούστου 2024.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου