Βιβλία
πάνω στο καλοκαιρινό τραπέζι.
Ο
ΠΑΛΙΑΤΣΟΣ
Ντυμένος
την παράξενη στολή του,
μ’
αλλόκοτη μορφήν απ’ τη μπογιά,
κάνει
τον κόσμο να γελά μαζί του,
μα
εκείνος δεν γνωρίζει να γελά.
Μες
στης χαράς αυτός το πανηγύρι,
μερόνυχτα
πηδάει στη σκηνή,
ως
πού μιά μέρα κάπου θαπογείρει,
φτωχός
σε κάποια τρώγλη σκοτεινή.
Είναι
ο παλιάτσος, σ’ όλη τη ζωή του
τη
θλίψη των ανθρώπων που σκορπά,
ενώ
τη θλίψη πρέπει τη δική του
να
κρύβει πάντα κάτω απ’ τη μπογιά.
Ανθούλα
Σταθοπούλου, Νύχτιες Αγρύπνιας, σελ.42.
Βρισκόμαστε στην καρδιά της Καλοκαιρινής σεζόν. Οι έλληνες και οι
ελληνίδες όπου φύγει-φύγει. Τα μπάνια του λαού δεν ανακόπτονται με καμία
κυβερνητική απαγόρευση, όπως θα έλεγε και ο ηγέτης της σοσιαλιστικής αλλαγής με
το ζιβάγκο. Τι κακοπαθημένη λέξη και αυτή, όλα τα καθεστώτα την έχουν σαν
καραμέλα στο στόμα τους για να περάσουν τα πιο «βάρβαρα» αντεργατικά και άλλα
κυβερνητικά μέτρα. Φτάνει να ακούγεται η λέξη, «σοσιαλισμός» και από
περιεχόμενο, είναι σαν τις ερωτικές υποσχέσεις αιωνιότητας που τάζουν οι νέοι
και οι νέες πριν κλείσουν τα 18, μετά, αναζητήσεις νέων συντρόφων και παρτενέρ
μέσω του ελληνικού ερυθρού σταυρού συνοικεσίων. Που πετυχαίνουν αν έχουν και οι
δύο σελήνη στην αειπάρθενη σκοτεινή της πλευρά, αλλιώς: «Άλλος για Χίο τράβηξε
κι άλλος για Μυτιλήνη» που λέει και το τραγούδι.
Οι δημοσιογράφοι γαυριάζουν ολημερίς κάνοντας την
τρίχα τριχιά για να στηλιτεύσουν όσους και όσες νέους και νέες δεν φορούν μάσκα
και δεν κρατούν αποστάσεις. Σκούζουν σαν την Αστέρω σε πολλαπλές σύγχρονες
εκδοχές. Οι λοιμωξιολόγοι, οι νέοι σταυροφόροι της δημόσιας υγείας, τοξεύουν τα
βέλη τους στον πίνακα των απαγορεύσεων και «όποιον πάρει ο μασκοφορεμένος
χαρούλης». Τώρα με τις μάσκες, δεν ξέρεις ποιος είναι ποια. Από πού κρατά η
περιπέτεια του φτερνίσματός του. Του εύχονται με τις υγείες σας, ή άντε και
καλά σαράντα;. Τα πλοία αποπλέουν με 65%
πληρότητα προς ταξίδια δυστυχώς με επιστροφή. Τα αεροπλάνα γυροφέρνουν πάνω από
το Αιγαίο μπας και εισέλθει τις της γείτονος εχθρικός κώνωψ. Οι συνταξιούχοι
βγήκαν με πατίνια και ποδηλατάκια στους διαδρόμους, είναι η σύγχρονη «Μεγάλη
Πορεία»-όχι του μεγάλου τιμονιέρη-αλλά του ανιψιού δημάρχου των Αθηνών,
μοιράζουν φειγκ βολάν: «φέρτε πίσω τα κλεμμένα., αντέχει και η δική μου μασέλα
να μασάει για μένα». Ενώ η ωραιοτάτη κοντοξανθομαλλούσα σύζυγος αυτού,
δημοσιογράφος κυρία σία, με μικρό (σ), όχι ΣΙΑ κεφαλαίο μην το μπερδέψουμε με
άλλες καταστάσεις μιας άλλης εθνοσωτήριας διακυβέρνησης, χαμογελά με ανακούφιση
καθώς τα ποσοστά δημοτικότητας του Υιού με το υπεροπτικό ύφος που τρίβει
συνεχώς τα χέρια του ή σηκώνει τον δείκτη του χεριού του σαν άλλος εθνοσωτήρας
δόκτωρ της πολιτικής διακυβέρνησης, ψηλά, τεντωμένο, εξαγγέλλει την πολιτική
μας σωτηρία. (Αν δείτε εικόνες του Χριστού σε εκκλησίες, έτσι μοιάζει και η
εικόνα του, όταν υψώνει το δάχτυλό του και μας απευθύνεται στο πόπολο. Σωτήρ).
Τον φάγαμε τον επαρχιώτη από την Άρτα, λέει μέσα στην νιρβανική του αταραξία. Ο
οποίος χάνοντας την κυβερνητική εξουσία,
έπαψαν γαρ τα βάσανα, πήρε κιλά και τσιτώνει το πουκάμισο μέσα στο παντελόνι. Φαίνεται
η πρώτη φορά αριστερή κοιλίτσα. Έτσι είναι αφέντρες μου της αντιπολιτευσης, αν
σε κάθε επίσκεψή σου σε χωριά και ραχούλες σε κερνούν ουζάκια και μεζεδάκια.
Βάζεις την Περιστέρα να μάθει κοπτοραπτική και να ανοίξει μία ακόμα τρυπούλα
στην ροζ ζώνη. Η κυρία Φωφώ, ας μην πω τι λέει το τραγούδι, μες την καλή
πράσινη κομματική υπανάπτυξη. Ο κύριος καληνύχτα 24 ώρες, πες μου που πας να σε
πάμε αντίθετα. Μένει ο μουεζίνης της κόκκινης αργοπορημένης επανάστασης, χωρίς
αλκαλική μπαταρία η κασέτα, και ο εκ γερμανίας προερχόμενος συνέλληνας με τις
αλοιφές για την ποδάγρα. Μου έλλειψε ειλικρινώς ο Πάκης και η χελωνίτσα. Μα
τίποτα για τίποτα τα νέα γυναικεία πολιτειακά δεδομένα! Ο Γαπ έβγαλε λόγο εις
την αγγλική για το άνοιγμα της κοινωνίας, καθήμενος εξ αριστερών της αδερφής
του Κρητός που παλεύει με τον Μινώταυρο του καπιταλισμού. Μούσι και άσπρα
μούσια. Ο πρώην αστυνομικός συντάκτης της Βραδινής εκ παραθυρώθηκε από την
πρωινή ραδιοφωνική του εκπομπή και την απογευματινή του άξιον 24 έτη φωτός από
τα μεντίτ ζενέ. Κρίμα, και βλέπαμε και τον μικρό αστερίξ (το άσπρο σκυλάκι) να λαγοκοιμάται
πάνω στο τραπέζι και νιώθαμε ασφάλεια για το δημοκρατικό μας πολίτευμα και την
πορεία του στο χρόνο. Η Βίρνα Δράκου, ναι, ναι η πλουσία, δήλωσε ότι δεν
αρρωσταίνει, (αλλά δεν είπε λέξη για τα μαθήματα γαλλικών που έκανε στον έφηβο
γιό της καλύτερής της φίλης), ενώ ο κύριος «κατακουζίνα» δεν αφήνει εκπομπή για
εκπομπή που να μην μιλήσει για την ευειδή και νεαρά ανιψιά του. Φλέρτ με την
πανέμορφη και τροφαντή Νάντια. Και μέσα σε όλα αυτά των καλοκαιρινών ημερών
μας, μια επίσης ωραία για ταξιδιωτικές εμπειρίες εικόνα. Το νέο γήπεδο της
Κροατίας ανάμεσα σε δύο μεσαιωνικά κάστρα. Φαντασμαγορική τοποθεσία Το
ρισκάρεις ή δεν το ρισκάρεις να ταξιδέψεις, να επισκεφτείς τα δύο μεγαλειώδη μεσαιωνικά
κάστρα και να πεταχτείς κατόπιν και μέχρι τα αποδυτήρια των ποδοσφαιριστών, για
περαιτέρω συστάσεις και άλλες ποθητές περιπτύξεις, λησμονώντας κορωνοϊούς και
απαγορεύσεις. Αχ! άτιμη κοινωνία των μικροβίων, δεν μένατε αιωνίως μέσα στα
νέφη των γαλαξιών που λέει και η καθημερινή απογευματινή εκπομπή για τους
Γαλαξίες της ΕΡΤ-2.
Τούτου του απαγορευτικού δοθέντος και μια και έκανε
ντου στο νησί των ανέμων ο κύριος μιχάλης, πρώην πράσινος τροχονόμος, βρήκα
ανοιχτή πόρτα και μπήκα με μάσκα, (για τις
ρουφιανοπαπαδίτσες που σκούζουν στα κανάλια) σε βιβλιοπωλείο και αγόρασα τα
κάτωθι:
Α) ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ Γ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ. Κριτικά κείμενα.
Ανθολόγηση Θεόδωρος Βάσσης. Εισαγωγή-Επιμέλεια Θεοδόσης Πυλαρινός-Θεόδωρος
Βάσσης. Εκδόσεις Αιγαίον-Λευκωσία 2019. (πρώτο προσωπικό αναγνωστικό βάπτισμα στο
έργο ενός εμβληματικού κριτικού, εκδότη περιοδικού, ποιητή. Θα άξιζε να βρεθούν
οικονομικοί πόροι και να ευρετηριαστεί και να εκδοθεί το περιοδικό γράμματα και
τέχνες. Είναι μαζί με το Διαβάζω, το πλέον πληροφοριακά χρήσιμο περιοδικό της μεταπολίτευσης
όσον αφορά τον χώρο της λογοτεχνίας και των κριτικών. Αν δεν κάνω λάθος)
Β) ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ ΦΩΣΤΙΕΡΗ Κριτικά κείμενα.
Ανθολόγηση-Εισαγωγή-Επιμέλεια Θεοδόσης Πυλαρινός, εκδόσεις Αιγαίον-Λευκωσία
2017 (Διάβαζα την ποίησή του, τις μεταφράσεις του τα σχόλιά του στο περιοδικό που
συν- εξέδιδε, την Λέξη. Τώρα, έχω μια πανοραμική εικόνα κριτικών κειμένων για την
παρουσία του εξ Αμοργού ποιητή)
Γ) ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ, Κριτικά κείμενα.
Ανθολόγηση-Εισαγωγή-Επιμέλεια Θεοδόσης Πυλαρινός, εκδόσεις Αιγαίον-Λευκωσία
2017 (χρήσιμη περιδιάβαση στα κείμενα για τον ποιητή. Ολοκληρώνουν την εικόνα του)
Δ) ΑΝΘΟΥΛΑΣ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΥΧΤΕΣ ΑΓΡΥΠΝΙΑΣ, ΕΙΣΑΓΩΓΉ
Διονύσης Στεργιούλας, εκδόσεις Οδός Πανός, Ανατύπωση 2019. (Οι σε φωτοτυπίες των
ποιητικών της συλλογών, μου υπενθυμίζει την παρουσία του πρώτου της συζύγου ποιητή
Γιώργου Βαφόπουλου μα, και, τις ελληνίδες ποιήτριες του Μεσοπολέμου που βρίσκονται
κάτω από την Καρυωτακική της ομπρέλας ατμόσφαιρα και κλίμα απαισιοδοξίας)
Ε) ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ, 21 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ
’21, εκδόσεις Μεταίχμιο 2020 (πυκνή γραφή και εμπεριστατωμένη στις ράγες προηγούμενων
ιστορικών εργασιών του ιστορικού που σύνδεσε το όνομά του, με το ντοκιμαντέρ για
το 1821 του Σκάι)
Στ) ΜΙΧΑΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΟΥ- ΝΙΚΟΣ ΜΕΛΕΤΗΣ, Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΟΥ
«ΓΚΡΙΖΑΡΕ» ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ. ΑΠΟ ΤΑ ΙΜΙΑ ΣΤΗ ΜΑΔΡΙΤΗ, ΤΑ ΑΠΟΡΡΗΤΑ ΤΗΛΕΓΡΑΦΗΜΑΤΑ ΤΩΝ
ΑΜΕΡΙΚΑΝΩΝ, εκδόσεις Πεδίο2020 (την βάψαμε την κερκόπορτα μόνοι μας συνέλληνες.
Δηλαδή, οι πολιτικοί μας με τις ελιές) Άντε τώρα να κάνεις ελληνικό σκι στα Δωδεκάνησα)
Ζ) ΜΙΧΑΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΟΥ, ΤΡΟΙΚΑ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ
ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ. Η «διάσωση» της Ελλάδας μέσα από έγγραφα του ΔΝΤ, των Αμερικανών
και της Κομισιόν και οι τραγικές ευθύνες των Ελλήνων πολιτικών, εκδόσεις
Αντώνης Α. Λιβάνης 2015. (φοβερή ερευνητική εργασία του εν δράση δημοσιογράφου.
Απλά γραμμένο και με στοιχεία δημοσιογραφικά και όχι μόνο.)
Η) ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ, Ο ΑΟΡΑΤΟΣ ΛΕΒΙΑΘΑΝ.
Δημοκρατία, δικαιοσύνη και ηθική στα χρόνια της κρίσης, εκδόσεις Πόλις 2020 (ανοιχτά
ερωτήματα, αναπάντητες προκλήσεις ενός παλαίμαχου αριστερού κοινωνιολόγου, προερχόμενου
από τις εκδόσεις Θεμέλιο»
Θ) C.
M.
WOODHOUSE,
ΜΙΑ ΖΩΗ ΓΕΜΑΤΗ ΤΟΛΜΗ. Από τον Γοργοπόταμο και τον Εμφύλιο στο Ιράν και στο
Βρετανικό Κοινοβούλιο, εκδόσεις Παπαδόπουλος 2020. (μυστήριο, αστυνομική ατμόσφαιρα,
ιστορικά παραληπόμενα)
Ι) ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ 2020 ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ 1821.
ΜΕ ΚΕΙΜΕΝΑ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ, εκδόσεις Πατάκη 2020. (εκδόσεις μέσα
στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων της εθνικής μας παλιγγενεσίας)
Κ) ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΜΗΣ, ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ, μυθιστόρημα,
εκδόσεις Κλειδάριθμος 2019 (αναμνήσεις ενός παλαιού πειραιώτη. Διαβάζεται ευχάριστα)
Λ) ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΑΒΡΑΣ, ΣΑΜΠΟΤΑΖ, νουβέλα, εκδόσεις
Εστίας 2019 (σύγχρονη νεανική γραφή της εποχής μας)
Μ) ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ, Η ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΤΩΝ ΣΚΥΛΩΝ β΄
έκδοση, διηγήματα, εκδόσεις Πόλις 2015 (για φιλόζωους και όχι μόνο)
Ν) ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡ. ΜΠΟΣΙΝΑΚΗΣ, ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ
ΚΕΙΜΕΝΑ, (μελέτες) εκδόσεις λεξίτυπον
2009 (πληροφοριακά χρήσιμο)
Ξ) ΓΙΩΡΓΟΣ Ν. ΠΕΡΑΝΤΩΝΑΚΗΣ, Η ΜΕΤΑΠΟΛΙΤΕΥΤΙΚΗ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΑΘΡΕΦΤΗ, δοκίμια, εκδόσεις Πόλις 2013 (ξεχωρίζουν δοκιμιακές
περιπτώσεις)
Ο) ΓΙΩΡΓΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ (1927-1985), έκδοση ΛΟΓΟΣ- ΕΘΝΙΚΗ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ 2019 (από τις εκδοτικές στιγμές της Εθνικής Βιβλιοθήκης
της Ελλάδος που αναφωνείς άξιος ο μισθός τους)
Π) ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ, ΑΡΧΗ ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΚΟΚΚΙΝΑ
ΟΝΕΙΡΑ. Πίστη και έρωτας στον Τάκη Κ. Παπατσώνη, εκδόσεις Πόλις 2017 (καιρός
είναι να συγκεντρωθεί το σκόρπιο και διάσπαρτο έργο του ποιητή)
Ρ) ΚΩΣΤΑΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΩΡΑΙΟΣ ΣΑΝ
ΜΠΟΛΙΒΑΡ. Ο Νίκος Εγγονόπουλος απέναντι στον μακρυγιαννισμό, εκδόσεις
Βιβλιόραμα 2020. Το δις εμπορικά εξ αμαρτήν της ζωής μου. (ενδιαφέρει και τους
πειραιώτες αναγνώστες)
Σ) ΛΑΚΗΣ ΣΑΝΤΑΣ, Μια νύχτα στην Ακρόπολη… μνήμες από
μια σπουδαία εποχή, επιμέλεια και τυπογραφικές διορθώσεις, Κώστας Βούλγαρης,
εκδόσεις Βιβλιόραμα 2010. (Πάντοτε έψαχνα να διαβάσω κάτι του συντρόφου του
Μανώλη Γλέζου. Συνήθως ακούγαμε μόνο τον δικό του αντιστασιακό λόγο. Τώρα έχουμε
και μια συμπληρωματική εκδοχή των ιστορικών γεγονότων του κατεβάσματος της
γερμανικής ναζιστικής σημαίας από την Ακρόπολη).
Και
φανταστείτε να είχα ένσημα πάνω από 30 χρόνια και να δικαιούμην ψιχία αύξησης.
Να τι διαβάζουν οι λαπάδες ποιητές.
Προσοχή στα της θαλάσσης μπρατσάκια της
καλαθοσφαίρισης. Εγκυμονούν πολλές ερωτικές δεσμεύσεις.
Γιώργος Χ. Μπαλούρδος
Πειραιάς, 31 Ιουλίου 2020
Παρέα με τον Αχιλλέα, τον Μηνά και την ολάνθιστη Καμέλια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου