Σάββατο, 31 Μαρτίου 2018

Λογοτεχνικά Αφιερώματα του περιοδικού Επτά Ημέρες της Καθημερινής


Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ

      Η γενιά μου, γενιά του 1980, μεγάλωσε και ανδρώθηκε διαβάζοντας εφημερίδες και περιοδικά. Κάθε είδους περιοδικά (λογοτεχνικά, επιστημονικά, εικαστικά, ιστορικά, πολιτικά, ποικίλης ύλης κλπ). Το ίδιο συνέβαινε και με τις εφημερίδες. Ο έντυπος λόγος στην πατρίδα μας μετά την μεταπολίτευση του 1974, βρίσκονταν σχεδόν σε κάθε ελληνικό σπίτι. Η εφημερίδα «Η Βραδινή» που την είχε κλείσει η δικτατορία με τις εξαίρετες φιλολογικές σελίδες της που την επιμέλεια είχε ο Μπάμπης Κλάρας, αδερφός του Άρη Βελουχιώτη. Η παλαιότερη προδικτατορική «Αθηναϊκή» που για ένα διάστημα την αγοράζαμε στο σπίτι. Η παραδοσιακή δημοκρατική εφημερίδα το «Έθνος» με τις σελίδες της για το βιβλίο του Κώστα Τσαούση και τα εξαιρετικά κείμενα κριτικής κινηματογράφου του Βασίλη Ραφηλίδη, τα σαββατιάτικα κείμενα της πειραιώτισσας Κωστούλας Μητροπούλου, οι εφημερίδες και τα περιοδικά του δημοσιογραφικού συγκροτήματος του Χρήστου Λαμπράκη, η πρωινή και κυριακάτικη «Το Βήμα» και η απογευματινή «Τα Νέα», το περιοδικό «Ο Ταχυδρόμος» και «Οικονομικός Ταχυδρόμος» με τα οικονομικά άρθρα και οι αναλύσεις του Γιάννη Μαρίνου που για πολλές δεκαετίες σχεδόν μέχρι των ημερών μας εξακολουθούσα να αγοράζω. Εκδοτικό συγκρότημα με το μεγάλο και σημαντικό επιτελείο των συνεργατών τους, δημοσιογράφων και συγγραφέων, στοχαστών και διανοουμένων. Ποιους να πρωτοθυμηθώ, τον Κώστα Σταματίου με τις βιβλιοκριτικές του, τον Παύλο Παλαιολόγο με τα εξαιρετικά του χρονογραφήματα, τον πειραιώτη θεατράνθρωπο και συγγραφέα Μάριο  Πλωρίτη με τα κυριακάτικα πολιτικά και κοινωνικά του κείμενα,-στο προδικτατορικό «Βήμα» έγραφε θεατρικές και κινηματογραφικές κριτικές, τον αξέχαστο συγγραφέα Δημήτρη Ψαθά με τα χιουμοριστικά του κείμενα που διαβάζαμε καθημερινά στα απογευματινά «Νέα». Η εκδοθείσα τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης  δημοκρατική και με αριστερό πρόσημο «Ελευθεροτυπία» και η «Κυριακάτικη» Με τα πολιτικά κείμενα του δημοσιογράφου Γιώργου Βότση, του Δημήτρη Νέτα του Γιώργου Μασαββέτα και τόσων άλλων πολιτικών αναλυτών, τα πλούσια πολιτιστικά αφιερώματα σε πρόσωπα της τέχνης, σε βιβλία, σε σχολές, στον κινηματογράφο, την μουσική, τον χορό κλπ. Το τιμόνι της έκδοσης το είχε ο δημοσιογράφος μουσικόφιλος Σεραφείμ Φυντανίδης, και στο πολιτιστικό ο Δημήτρης Γκιώνης με το μεγάλο επιτελείο του. Διαβάζαμε τα κείμενα του ποιητή Νικηφόρου Βρεττάκου, της πεζογράφου Τατιάνας Γκρίτση-Μιλλιέξ, τις κινηματογραφικές κριτικές του Φενεκ Ν. Μικελίδη, τα κείμενα του Ηλία Πετρόπουλου.  Του Κώστα Μπαζαίου τα κείμενα για την οικολογία και την υγιεινή διατροφή. Οι εφημερίδες «Η Καθημερινή» και η «Μεσημβρινή» της γνωστής δημοσιογράφου Ελένης Βλάχου αγοράζονταν από εμένα. Εφημερίδες έγκυρες που διέθεταν επίσης σημαντικό επιτελείο συνεργατών με λόγο ευθύ, έγκυρο, με τα ιστορικά τους άρθρα και κείμενα πάντα τεκμηριωμένα και ακριβή, με άποψη και δημοσιογραφική θέση. Με τις σελίδες τους για τα βιβλία του Αλέξανδρου Κοτζιά και της Ελισάβετ Κοτζιά, του Παντελή Μπουκάλα κάθε Τρίτη και την Κυριακή.. Αλλά και οι κομματικές εφημερίδες της αριστεράς, η κουλτουριάρικη και διανοουμενίστικη «Η Αυγή» που ιδιαίτερα το Κυριακάτικο φύλλο της ήταν χρήσιμο και κατατοπιστικό σε όσους ενδιαφέρονταν για την Τέχνη. Διαβάζαμε τα κείμενα του ιστορικού Τάσου Βουρνά, του Κώστα Βεργόπουλου, τις βιβλιοκριτικές του ποιητή Τάσου Λειβαδίτη και τόσων άλλων διανοουμένων της εποχής εκείνης. Η εβδομαδιαία «Η Εποχή», που κυκλοφόρησε τα μετέπειτα χρόνια την αγόρασα για να διαβάσω τα κείμενα και τις κριτικές βιβλίου της Μάρη Θεοδοσοπούλου, και ενίοτε τον Κυριακάτικο « Ο Ριζοσπάστης» για τα αφιερώματά του σε συγγραφείς και ποιητές κομμουνιστές. Ακόμα, η κομματική εβδομαδιαία «Εξόρμηση» που στο τιμόνι της βρίσκονταν ο έμπειρος δημοσιογράφος και φανατικός θεατράνθρωπος Νίκος Λαγκαδινός. Που δημοσίευαν τα κείμενά τους ο Δημήτρης Γιάκος, ο Δημοσθένης Ζαδές, ο Γιάννης Πλαχούρης, ο Βάλτερ Πούχνερ και άλλοι. Σποραδικά αγόραζα την πρωινή «Επικαιρότητα», την «Πρώτη»,  μια φιλοβασιλική την «Νέμεση»  με ιστορικά αφιερώματα για τον θεσμό της Βασιλείας τον ολιγόχρονο «Αναγνώστη», που δημοσίευε κείμενά του ο καθηγητής Μιχάλης Μερακλής, ο Νίκος Μακρής κ. ά. Τον «Θούριο» με θέματα που αφορούσαν την ελληνική παιδεία,  τον «Ελεύθερο Τύπο» με τις βιβλιοκριτικές του Μισέλ Φάϊς και του Νίκου Δαββέτα, την παραδοσιακή «Εστία», με τα εξαίρετα ιστορικά της μονόστηλα και τις κριτικές βιβλίου κάθε Σάββατο από την Αλεξάνδρα Στεφανοπούλου αν θυμάμαι σωστά. Τον «Ελεύθερο που έγραφε ο Τάκης Νατσούλης κριτικές βιβλίου, την «Απογευματινή» με τα κείμενα της Ροζίτας Σώκου, της Ελένης Χαλκούση, του Σαββίδη,  και γενικά, κάθε έντυπο που είχε αφιερώματα στην ελληνική και παγκόσμια λογοτεχνία, σε λογοτέχνες και την τέχνη. Τα πολιτικά περιοδικά «Επίκαιρα» και «Πολιτικά Θέματα».
     Μέσα σε αυτό το πλαίσιο των παλαιών δημοσιογραφικών αναγνωσμάτων και εξόδων μου, η παλαιά αλλά πάντα επίκαιρη και σύγχρονη εφημερίδα «Η Καθημερινή» με τις ακριβείς δημοσιογραφικές πληροφορίες και ανταποκρίσεις, την πολιτική της ενημέρωση και αντικειμενικότητα και τις σελίδες της αφιερωμένες στην λογοτεχνία, ήταν στην ημερήσια διάταξη των παλαιών αγορών και αναγνωσμάτων μου. Όπως η εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» είχε τη «Βιβλιοθήκη» της, η εφημερίδα «Τα Νέα» τα «Πρόσωπα του 21ου αιώνα», έτσι και «Η Καθημερινή» εξέδιδε τις «Επτά Ημέρες»-ένα έντυπο περιοδικό μέσα στην εφημερίδα της Κυριακάτικης έκδοσης- που ήταν αφιερωμένες σε θέματα λογοτεχνίας, σε έλληνες λογοτέχνες, σε ιστορικά ζητήματα,  στο Βυζάντιο, σε περιοχές της ελλάδος, στην μουσική τις εικαστικές τέχνες, την αρχαία ελλάδα. Αφιερώματα για το σύγχρονο Θέατρο και το Αρχαίο, τον Κινηματογράφο, για την τέχνη της φωτογραφίας κλπ.
Αποδελτιώνω ορισμένα φύλλα από τις «Επτά Ημέρες» που έχουν διασωθεί στο αρχείο μου για τους εναπομείναντες εραστές της λογοτεχνίας και της ποίησης που αφορούν έλληνες λογοτέχνες
• Κυριακή 13/10/1996, Γιώργος Σεφέρης. Με τον καημό της Ρωμιοσύνης. Επιμέλεια αφιερώματος: Κωστής Λιόντης- Όλγα Σέλλα.
-Γιώργος Σεφέρης. 25 χρόνια μετά, σταθερά πρόσωπο αναφοράς.
-Αλέξης Αργυρίου, Η διάσταση του ποιητή. Συνοπτική περιγραφή του ποιητικού βίου του Γιώργου Σεφέρη.
-Φώτης Α. Δημητρακόπουλος.-Γ. Γαλάνη, Άγνωστο κυπριακό ποίημα. Η διαδικασία γένεσης, ωρίμανσης και αποτύπωσης ενός ποιήματος μέσα από το αρχείο χειρογράφων.
-Θανάσης Χατζόπουλος, Εργαστήρι ποίησης και ήθους. Οι «Μέρες», τα λογοτεχνικά Ημερολόγια του Σεφέρη, αναδεικνύουν τη διαδικασία του ποιητικού έργου.
-Δέσποινα Ι. Δούκα, Ο αλληλογράφος Σεφέρης. Οι επιστολές του μπορούν να θεωρηθούν μορφές λογοτεχνίας εν τω γεννάσθαι.
-Αλέξανδρος Αργυρίου, Ο δοκιμιογράφος Γιώργος Σεφέρης. Ολίγα τινά για τον μύθο της ελληνικότητας και τον διάλογο πάνω στην ποίηση.
-Νάτια Χαραλαμπίδου, «Έξι νύχτες στην Ακρόπολη». Φιλόδοξος πειραματισμός πάνω στην αφήγηση-Ξεκίνησε το Μεσοπόλεμο και ολοκληρώθηκε το 1954
-Ναταλία Δεληγιαννάκη, Από το σχεδίασμα του «Βαρνάβα Καλοστέφανου» Το αδημοσίευτο μυθιστόρημα που ενέπνευσε στον Σεφέρη η κυπριακή του εμπειρία.
-Παντελής Μπουκάλας, Η σεφερική ποιητική γλώσσα. Χωρίς να υψώνει τείχη ο ποιητής στις πολλές μορφές του λόγου, τον υπηρέτησε με διάρκεια.
-Ένα γράμμα του Γιώργου Σεφέρη στον Γιώργο Π. Σαββίδη
-Μαριλίζα Μητσού, «Η αλληλεγγύη της διασποράς» Η στέρεη συνεργασία και φιλία του Γιώργου Σεφέρη με το νεώτερό του, φιλόλογο, Γ. Π. Σαββίδη.
-Έντμουντ Κήλυ, «Αγαπητέ, Κύριε Σεφέρη…». Η γνωριμία του Κήλυ με τον Σεφέρη, του 1952, κατέληξε σε μακρόχρονη και ανιδιοτελή φιλία.
-Κίρκη Κεφαλέα, Γ. Σεφέρης, Τζων Φάουλς: παράλληλοι. Το μυθιστόρημα ο «Μάγος» του Άγγλου συγγραφέα συνδιαλέγεται με την «Κίχλη» του Έλληνα ποιητή.
-Στιγμιότυπα από την καριέρα του ως διπλωμάτη
-Κωστή Γιούργου, Ο Σεφέρης στη Δικτατορία. Στάθηκε στο ύψος των δύσκολων περιστάσεων, καταγγέλλοντας δημόσια το εκφυλισμένο καθεστώς.
-Οι σημαντικοί σταθμοί στη ζωή του
-Οδηγός για να γνωρίσετε τον Σεφέρη. (Επιλεκτική βιβλιογραφία)  
• Κυριακή 2/3/1997, ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ. Μνήμης λειτουργός. Επιμέλεια αφιερώματος Γιώτα Μυρτσιώτη
-Γιώτα Μυρτσιώτη, Ν. Γ. Πεντζίκης, ένας ασυνήθιστος άνθρωπος. Η πολυδιάστατη προσωπικότητα του λογοτέχνη και ζωγράφου.
-Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκης, επιμέλεια-σύνταξη χρονολογίου, Χρονολόγιο Ν. Γ. Πεντζίκη
-Το πορτρέτο του καλλιτέχνη. Ο Ν. Γ. Πεντζίκης απαντάει σε 31 ερωτήσεις της Isadora Rosenthal-Kamarinea.
-Χ. Δ, Γουνελάς, Ο αφηγητής του ρευστού κόσμου. Το έργο του Ν. Γ. Πεντζίκη, μια συγγραφική Οδύσσεια χωρίς Ιθάκη.
-Στρατής Πασχάλης, Κόντογλου και Πεντζίκης. Κοινά σημεία αλλά και διαφορές στο έργο των δύο δημιουργών.
-Μάρη Θεοδοσοπούλου, Ο «Κοχλίας» του Πεντζίκη.. Ως μέλος της συντακτικής ομάδας του πρωτοποριακού περιοδικού, η συμβολή του ήταν καθοριστική.
-Νίκη Λοϊζίδη, Η σημειογραφία ενός αδιεξόδου. Ψηφαρίθμηση, η ιδιόμορφη τεχνοτροπία που χρησιμοποίησε ο Ν. Γ. Πεντζίκης.
-Κάρολος Τσίζεκ, Ιδιόρρυθμος μποέμ. Ήταν προσωπικότητα πολύπλευρη με σπάνιο πνευματικό ανάστημα.
-Αλέξανδρος Κοσματόπουλος, Διάδοχος των Βυζαντινών. Ομότεχνοι του Ν. Γ. Πεντζίκη γράφουν για το λογοτεχνικό και ζωγραφικό έργο του.
-Νίκος Δ. Τριανταφυλλόπουλος, Μικρό γραμματικό
-Γιάννης Μενεσίδης, Μνήμης παρηγοριά.
-Ανδρέας Φωκάς, Μια ζωγραφιά.
-Ιωάννης Ζήκας, Ο κυρ-Νίκος
-Αρχιεπίσκοπος Αυστραλίας κ. Στυλιανός, Το Άγιον Όρος του Πεντζίκη. Ως «εύρος και ολοκληρία κατά Θεόν», άσκησε διά βίου απεριόριστη γοητεία στον συγγραφέα.
-Ηλίας Χ. Παπαδημητρακόπουλος, Στύφνος, Στρύχνος ή ο Ελλέβορος ερυθροσέπαλος; Περίπατοι και εκδρομές περί την Καβάλα με τον Νίκο Γαβριήλ Πεντζίκη
-Γαβριήλ Νικολάου Πεντζίκη, Επιστολές Αντίδωρα, Επιστολές Παραμυθίας. Αλληλογραφία του Ν. Γ. Πεντζίκη με τους Ελύτη, Τσίλλη, Παπατζώνη και Κουράκη.
-Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, «Έκτοτε δεν είχα πια κανένα πάρεδόσε με το κόμμα». Ανέκδοτο κείμενο του Ν. Γ. Πεντζίκη, γραμμένο πιθανότατα τον Αύγουστο του 1949
-Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, Πάνω στα βάσανα που επιβάλλει ο άνθρωπος στον άνθρωπο
-ιερομόναχος Συμεών, Λόγος Επιμνημόσυνος
• Κυριακή 6/7/1997, Άγγελος Σικελιανός. Επιμέλεια αφιερώματος: Πέγκυ Κουνενάκη
-Πέγκυ Κουνενάκη, Άγγελος Σικελιανός ο οραματιστής
-Η ζωή και το έργο του
-Χρίστος Αλεξίου, Οι οικουμενικές διαστάσεις του ποιητή. Η Ορφική λατρεία, ο Χριστιανισμός και τα πανανθρώπινα ιδεώδη χαρακτηρίζουν την ποίηση του Σικελιανού.
-Ρίτσα Φράγκου-Κικίλια, Ο ποιητής και ο στοχαστής. Η πορεία υπέρβασης του Άγγελου Σικελιανού από το ατομικό στο συλλογικό και η μύηση στον ορφισμό.
-Βιβέτ Τσαρλαμπά-Κακλαμάνη, Σικελιανός ο Ελληνολάτρης. Ανέκδοτα κείμενα προς τους αδελφούς Ίωνα και Φίλιππο Δραγούμη, αλλά και για την αναβίωση της Δελφικής Ιδέας.
-Ηλίας Γ. Μαλανδρής, Το όραμα του Σικελιανού. Πηγές έμπνευσης του ποιητή ο Πίνδαρος και ο Αισχύλος.
-Λίας Παπαδάκη, Πνευματικό συναπάντημα. Η συνάντηση Σικελιανού-Εύας Πάλμερ έμελλε να σφραγίσει τη ζωή και την τέχνη τους.
-Κική Ν. Ακριτίδη, Το ιερό μένος της Εύας Πάλμερ-Σικελιανού. Σχόλια σε ανέκδοτες επιστολές της προς την Τζόαν Βάντερπουλ πάνω στο αρχαίο δράμα.
-Γιώργος Χατζηδάκης, Ένας Ορφικός στη γειτονιά του Διονύσου. Καθόλου ευκαταφρόνητο το θεατρικό έργο του Σικελιανού, είδε το φως της σκηνής μετά το θάνατό του.
-Σπύρος Α. Ευαγγελάτος, Ο Σικελιανός και η θεατρική πράξη
-Βασίλης Αγγελικόπουλος, Μουσικές για τον Σικελιανό. Από τον Σίμωνα Καρά στον Θάνο Μικρούτσικο και (σκηνικώς) από τον Μάνο Χατζιδάκι στον Γιώργο Τσαγκάρη.
-Β. Α., Πρώτοι το τραγούδησαν οι δεσμοφύλακες. Μίκη Θεοδωράκη: «Πνευματικό Εμβατήριο»
-Β. Α., Ο πιο πρόσφατος μουσικός Σικελιανός. Θάνου Μικρούτσικου: «Ανεπίληπτος θάνατος»
-Βασίλης Αγγελικόπουλος, Το άγνωστο μουσικό έργο της Εύας. Είχε συνθέσει μουσική για έργο του Σικελιανού, αρχαίο δράμα, βιβλικά κείμενα, Σαίξπηρ και άλλους ποιητές.
-Άννα Σικελιανού, Τι λέει η Άννα για την μουσική της Εύας.
-Κική Ν. Ακριτίδη, Γράμματα στην Άννα. Τη στηριγμένη στο κοινό όραμα  εγκεφαλική σχέση με την Εύα διαδέχτηκε ο αισθησιακός έρωτας για την Άννα.
-Μαίρη Νικολοπούλου, Το Μουσείο Δελφικών Εορτών. Μετά από πολλές περιπέτειες το σπίτι του Άγγελου και της Εύας Σικελιανού στεγάζει πλέον ενθυμήματα της δράσης τους.
-Βασίλης Καρασμάνης, Εβδομήντα χρόνια Δελφικές Εορτές. Το αρχαίο δράμα στους Δελφούς, από τον Άγγελο Σικελιανό και την Εύα έως τις ημέρες μας. 
• Κυριακή 19/10/1997, Κωνσταντίνος Τσάτσος, 10 χρόνια από το θάνατό του. επιμέλεια αφιερώματος: Κωστής Βατικιώτης
-Κωστής Βατικιώτης, Κωνσταντίνος Τσάτσος. Ο Φιλόσοφος-Πρόεδρος της Δημοκρατίας
-Δέσποινα Μυλωνά, Χρονολόγιο Κωνσταντίνου Τσάτσου
-Κωνσταντίνος Καραμανλής-Ιωάννα Τσάτσου-Κωνσταντίνος Στεφανόπουλος. Μηνύματα για τα 10 χρόνια από τον θάνατο του Κωνσταντίνου Τσάτσου
-Κωνσταντίνος Δεσποτόπουλος, Ο Φιλόσοφος Δάσκαλός μας
-Κωνσταντίνος Μ. Καλλίας, Ο ανυποχώρητος της Δημοκρατίας
-Γεώργιος Μητσόπουλος, η προσφορά στη Νομική Επιστήμη
-Άγγελος Βλάχος, Μνήμη ενός γενναιόδωρου ανθρώπου
-Ανδρέας Φ. Ζαϊμης, Το χάρισμα της αξιοκρατίας
-Γεράσιμος Κ. Αποστολάτος, Η προσφορά στο Σύνταγμα του ‘75
-Παναγιώτης Φωτέας, Η ευαισθησία στα εθνικά θέματα
-Κώστα Π. Μιχαηλίδη, Η Θεωρία της Τέχνης του Κ. Τσάτσου
-Θεόφιλος Δ. Φραγκόπουλος, Ο ποιητής Κωνσταντίνος Τσάτσος
-Ευάγγελος Ν. Μόσχος, Ένα δοκίμιο εθνικής αυτογνωσίας
-Ντόρα Τσάτσου, Μια ιστορία αληθινή σαν παραμύθι
-Εργογραφία Κωνσταντίνου Τσάτσου
• Κυριακή 24/5/1998, ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ-«Κι’ έδειξε πάσαν ομορφιά…». Επιμέλεια αφιερώματος Όλγα Σέλλα.
-Στυλιανός Αλεξίου, Ο ποιητής της Ελευθερίας. Στιγμές από τη ζωή και το έργο του Διονυσίου Σολωμού.
-Θεοδόσης Πυλαρινός, Η περιπετειώδης ιστορία ενός αγάλματος
-Νίκος Γ. Μοσχονάς, Ιόνια Νησιά: 18ος και 19ος αιώνας. Το ιστορικό πλαίσιο μέσα στο οποίο γεννήθηκε, μεγάλωσε και συνέγραψε τα ποίηματά του ο Σολωμός.
-Χάρης Ξανθουδάκης, Η σολωμική ποίηση εμπνέει… Οι μελοποιήσεις του Σολωμού από τον Νικόλαο Μάντζαρο έως τους νεότερους συνθέτες.
-Κατερίνα Τικτοπούλου, Το ανολοκλήρωτο σολωμικό έργο. Ευρισκόμενα και Αυτόγραφα: Εκδοτική σπαζοκεφαλιά και αναγνωστική πρόκληση.
-Γιώργος Βελουδής, Το ποιητικό έργο του Σολωμού. Τα πρώτα ιταλικά ποιήματα, η πατριωτική ποίηση της ζακυνθινής νιότης, ο ώριμος ποιητής-φιλόσοφος.
-Διονύσης Καψάλης, Οι αναγνώσεις του «Ύμνου». Το αίτημα της ελευθερίας και της αλήθειας προβάλλεται στο έργο του Σολωμού.
-Γιώργος Κοροπούλης, «Σαν τον πύργο της Πίζας». Ορισμένες προϋποθέσεις για τη βαθύτερη κατανόηση του σολωμικού έργου.
-Παντελής Μπουκάλας, Το «απόκρυφο της τέχνης». Οι τσακισμένες λέξεις και ο ακέραιος κόσμος του Διονυσίου Σολωμού.
-Γιώργος Γ. Αλισσανδράτος, Κριτική προσέγγιση του Σολωμού. Οι πρώτες φιλολογικές ερμηνείες του σολωμικού έργου και ο διάλογος Πολυλά-Ζαμπέλιου.
-Δημήτρης Αγγελάτος, «Με τρόπο μικτό και νόμιμο». Η καταγωγή των ιδεών και της τέχνης του Σολωμού και η ερμηνεία τους από τον Κώστα Βάρναλη.
-Τασούλα Καραγεωργίου, «Με λογισμό και μ’ όνειρο». Η συνάντηση των νέων με τη σολωμική ποίηση στα ελληνικά σχολεία.
-Σταθμοί στη ζωή και το έργο του Σολωμού
• Κυριακή 4/7/1999, Γρηγόριος Ξενόπουλος, επιμέλεια αφιερώματος: Κυριάκος Ντελόπουλος
-Κυριάκος Ντελόπουλος, Συνάντηση με τον Ξενόπουλο. «Εδαπάνησε το τάλαντό του και είχε πλούσια ανταμοιβή την αγάπη»
-Παναγιώτης Δ. Μαστροδημήτρης, Ο πιο λαϊκός Έλληνας συγγραφέας. Η κρίσιμη συνεισφορά του Ξενόπουλου στην εξέλιξη της νεοελληνικής λογοτεχνίας.
-Άλκης Αγγέλου, Ξενόπουλος και Παλαμάς. Η στάση του σώματος και η κίνηση της ψυχής…
-Βίκυ Πάτσιου, Οι «αληθινές» ιστορίες του Ξενόπουλου. Ρεαλιστικές συμβάσεις και αναζητήσεις
-Μαρία Τριχιά-Ζούρα, Ο Ξενόπουλος ως κριτικός. «Δάσκαλος και οδηγός της νεοελληνικής κριτικής»
-Γιώργος Φράγκογλου, Ο Ξενόπουλος και το θέατρο. Η αποφασιστική συμβολή του στον εκσυγχρονισμό της ελληνικής σκηνής.
-Κυριάκος Ντελόπουλος, Ο Ξενόπουλος για παιδιά. Ακμαίος και σημερινός, πάντα φιλικός και ωφέλιμος.
-Βίκυ Πάτσιου, «Ο Φαίδων, η Κυρά-Μάρθα, ο Ανανίας… ή αλλιώς ο Ξενόπουλος της Διαπλάσεως των Παίδων»
-Με το φιλί του Φαίδωνος. Μικρός φόρος τιμής στην ευεργετική αυθεντία του Ξενόπουλου.
-Στάθης Αλημίσης, «Σας ασπάζομαι, Φαίδων»
-Φαίδων, Ένα παραμύθι
-Χρήστος Μπουλώτης, Και με Αρχαιότητα… Σας ασπάζομαι, Φαίδων. Αρχαιογνωστικά θέματα στις Αθηναϊκές Επιστολές του Ξενόπουλου
-Γ. Φαρίνου-Μαλαματάρη, «Ελληνικού Αγώνος το τριακοσιάδραχμον έπαθλον». Ένα πρώιμο δείγμα της μελλοντικής πορείας του συγγραφέα
-Ευτυχία Αμιλήτου, «Ισχύς μου η αγάπη του λαού». Η απάντηση του Ξενόπουλου στις επιτιμήσεις της κριτικής.
-Ο μεταφρασμένος Ξενόπουλος.   
• Κυριακή 6/2/2000, Στρατής Τσίρκας, επιμέλεια αφιερώματος: Όλγα Σέλλα.
-Ένας συγγραφέας χωρίς σύνορα. Χρονολόγιο Στρατή Τσίρκα
-Χρύσα Προκοπάκη, Ο Τσίρκας και οι «Πολιτείες» του Σήμερα
-Χρύσα Προκοπάκη, Μπλόφα, πρόγκα και αιφνιδιασμός
-Γράμματα φίλων και ομοτέχνων. (Ι. Π. Μ. Αγαπητή Αυγή. Γιάννης, Αγαπητέ μου Μιχάλη. Τατιάνα Γκρίτση-Μιλλιέξ, Αγαπητέ μου Στρατή. Μίκης, Τάσος, Νανά, Νόρα
-Το μωσαϊκό της Ιστορίας. Καλύτερο ξένο μυθιστόρημα στη Γαλλία το ’71, η Τριλογία του Τσίρκα.
-Παύλος Ζάννας, Διατρέχοντας τον κόσμο του Τσίρκα και των «Ακυβέρνητων Πολιτειών»
-Βαγγέλης Αθανασόπουλος, Από το διήγημα στο μυθιστόρημα
-Μάρω Δούκα, Διαβάζοντας ένα διήγημα
-Σοφιανός Χρυσοστομίδης, Ο συνάδελφος Στρατής Τσίρκας
-Λένα Σαββίδη, Μια ξεχωριστή ανάμνηση
-Μένη Κουμανταρέα, Ένας φελάχος τζέντλεμαν στην Αθήνα
-Μάρη Θεοδοσοπούλου, Πόσο «χαμένη» η «άνοιξη»…
-Εξώφυλλα και σελίδες.
• Κυριακή 15/2/2004, Άγγελος Τερζάκης, επιμέλεια αφιερώματος: Ηλίας Κ. Μαγκλίνης-Όλγα Σέλλα.
-Ηλίας Κ. Μαγκλίνης, Χρονολόγιο Άγγελου Τερζάκη
-Άρης Μπερλής, Στηθοσκόπος της αγωνίας μας
-Άγγελος Γ. Αφρουδάκης, Το μυθιστορηματικό σύμπαν του Άγγελου Τερζάκη
-Αλέξανδρος Αργυρίου, Ο Τερζάκης δοκιμιογράφος
-Γιάννης Βαρβέρης, Άρωμα μελαγχολίας
-Θανάσης Θ. Νιάρχος, Απόπειρα προσωπογραφίας
-Τάσος Ρούσσος, Ο Τερζάκης του Εθνικού Θεάτρου
-Ελένη Χατζηαργύρη, «Ο Τερζάκης που γνώρισα»
-Ηλίας Κ. Μαγκλίνης, Η εποχή των «Εποχών»
-Δημήτρης Άγγ. Τερζάκης, Ο Τερζάκης και η μουσική
-Εργογραφία Άγγελου Τερζάκη
     Αυτά είναι τα οκτώ αφιερώματα του περιοδικού ΕΠΤΑ ΗΜΕΡΕΣ της εφημερίδας Η Καθημερινή που αποδελτιώνω για την ιστοσελίδα μου μετά την παρέλευση τόσων ετών. Τα αφιερώματα που έχω υπόψη μου είναι όλα εξαιρετικά, όχι μόνο γιατί το επιτελείο των συνεργατών του περιοδικού είναι σημαντικό αλλά, και γιατί, τα μελετήματα που δημοσιεύονται έχουν ακόμα και σήμερα πιστεύω το ενδιαφέρον και την χρησιμότητά τους. Αφιερώματα ημερήσιων και κυριακάτικων εφημερίδων σε θέματα και ζητήματα πολιτισμού, ιστορίας και ελληνικής γραμματείας που άφησαν εποχή και δεν επαναλήφτηκαν. Οι άνθρωποι που ασχολούνται με την ελληνική λογοτεχνία, οι κριτικοί και οι δοκιμιογράφοι, διάβασαν και φύλαγαν τα αφιερώματα αυτά στις βιβλιοθήκες τους, το ίδιο θέλω να πιστεύω ότι έπραξαν και οι εκπαιδευτικοί.

Γιώργος Χ. Μπαλούρδος
Πειραιάς, 31 Μαρτίου 2018