Σάββατο 1 Σεπτεμβρίου 2018

Γυναικείες ελληνικές μουσικές φωνές της εποχής μας


Γυναικείες μουσικές φωνές της εποχής μου-μας

• ΕΛΕΝΗ ΒΙΤΑΛΗ
Στίχοι: Βαρβάρα Τσιμπούλη
Μουσική: Γιάννης Μέτσικας
 Χωρίς δεκάρα

Χωρίς δεκάρα,
πώς θα παντρευτούμε Μανωλιό μου,
πώς θα βάλουμε στεφάνι, στον Αϊ-Γιάννη;
Δύο χρόνια, το καημένο,
μ' έχεις αρραβωνιασμένο,
μάλλον δεν θ' αντέξω,
μ' άλλον θα τα μπλέξω!
Χωρίς δεκάρα, τί θα μαγειρεύω Μανωλιό μου,
με αγάπη ποιος περνάει,
όταν πεινάει;
Δύο χρόνια, το καημένο,
μ' έχεις αρραβωνιασμένο,
μάλλον δεν θ' αντέξω,
μ' άλλον θα τα μπλέξω!
Δύο χρόνια....
 ΛΙΤΣΑ ΔΙΑΜΑΝΤΗ
Στίχοι: ΝΤ. Μαρκοπούλου
Μουσική: B. Zazen & T. Easy
Τέρμα τα παράπονα

Χρόνια σε περίμενα κι ήρθες μια βραδιά
Που τα πάντα γύρω μου ήτανε φωτιά
Η ζωή μου άλλαξε και η μέρα χάραξε
Κι η ματιά μου γέμισε γέλιο και χαρά

Τέρμα τα παράπονα τέρμα κι οι καημοί
 Έγινε πιο όμορφη τώρα η ζωή
Τώρα ήρθες μάτια μου, μάτια μου εσύ
Τέρμα τα παράπονα τέρμα κι οι καημοί

Χρόνια σε περίμενα κι ήρθες μια βραδιά
Κι άνοιξε την πόρτα της η κλειστή καρδιά
Γέμισαν οι νύχτες μου, γλύκαναν οι πίκρες μου
Κι όλες οι ελπίδες μου γύρισαν ξανά

Τέρμα τα παράπονα τέρμα κι οι καημοί
 Έγινε πιο όμορφη τώρα η ζωή
Τώρα ήρθες μάτια μου, μάτια μου εσύ
Τέρμα τα παράπονα τέρμα κι οι καημοί

• ΓΛΥΚΕΡΙΑ
Στίχοι: Λευτέρης Χαψιάδης
Μουσική: Χρήστος Νικολόπουλος
Πήγα σε μάγισσες

Πήγα σε μάγισσες σε χαρτορίχτρες
 να δω που χάνεσαι όλες τις νύχτες
 κι είδα μια γόησσα ντάμα σπαθάτη
 να' ναι στο πλάι σου σ' ένα κρεβάτι.

 Βάζεις φωτιά στο σπίτι μας και θα το κάνεις στάχτη...

 Μα θα τις βάλω γρήγορα τις τρέλες σου σε τάξη...

Πήγα σε μάγισσες σε χαρτορίχτρες, να δω που χάνεσαι όλες τις νύχτες...

 Πήγα σε μάγισσες σε καφετζούδες
 και μου 'παν έμπλεξες με μπελαλούδες
 κι είδα τη γόησσα μες στο φλιτζάνι
 να θέλει μάτια μου να με ξεκάνει
 Βάζεις φωτιά στο σπίτι μας και θα το κάνεις στάχτη...

Μα θα τις βάλω γρήγορα τις τρέλες σου σε τάξη...

Πήγα σε μάγισσες σε χαρτορίχτρες,
να δω που χάνεσαι όλες τις νύχτες...
Βάζεις φωτιά στο σπίτι μας και θα το κάνεις στάχτη,
μα θα τις βάλω γρήγορα τις τρέλες σου σε τάξη...
Πήγα σε μάγισσες, σε χαρτορίχτρες,
να δω που χάνεσαι όλες τις νύχτες.
 ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΥΚΑ
Στίχοι: Τασούλα Θωμαϊδου
Μουσική: Γιάννης Σπανός
 Ρίξε στο κορμί μου σπίρτο

Να μη με φώτιζαν τέτοια μάτια,
να μη με λιώνανε τόσοι στεναγμοί,
να μη με χώριζαν δυο κομμάτια,
νύχτες που βγάζουν σ' άλλα μονοπάτια
Και έχουν το κορμί σου αφορμή,
και έχουν το κορμί σου αφορμή

Ρίξε στο κορμί μου σπίρτο να πυρποληθώ,
αυτή η αγάπη στ' άστρα μ' ανεβάζει,
κι άσε να καώ όπως θέλω και να χρεωθώ,
αυτό το λάθος μόνο μού ταιριάζει

Αγάπη που 'γινες σώμα κι αίμα,
χωρίς εσένα όλα είναι ξενιτιές
αν η αλήθεια σου γίνει ψέμα,
στάχτη να γίνω μέσα σ' ένα βλέμμα
Που τις νύχτες βάζει πυρκαγιές, που τις νύχτες βάζει πυρκαγιές

Ρίξε στο κορμί μου σπίρτο να πυρποληθώ,
αυτή η αγάπη στ' άστρα μ' ανεβάζει,
κι άσε να καώ όπως θέλω και να χρεωθώ,
αυτό το λάθος μόνο μού ταιριάζει

Ρίξε στο κορμί μου σπίρτο να πυρποληθώ,
αυτή η αγάπη στ' άστρα μ' ανεβάζει,
κι άσε να καώ όπως θέλω και να χρεωθώ,
αυτό το λάθος μόνο μού ταιριάζει

Ρίξε στο κορμί μου σπίρτο να πυρποληθώ,
αυτή η αγάπη στ' άστρα μ' ανεβάζει,
κι άσε να καώ όπως θέλω και να χρεωθώ,
αυτό το λάθος μόνο μού ταιριάζει
• ΧΑΡΙΣ ΑΛΕΞΙΟΥ
Στίχοι: Σοφία Αργυροπούλου
Μουσική: Αντώνης Βαρδής
 Απόψε θέλω να πιω

Απόψε θέλω να πιω
 τίποτα μετά να μη θυμάμαι
 μέσα στον καπνό να παγιδευτώ
 συνέπειες να μη φοβάμαι

 Απόψε θέλω να πιω
 θέλω να ξεφύγω από τα όριά μου.
Μέσα στον καπνό να εξομολογηθώ.
Για τα χαμένα όνειρά μου.

 Θα ανάβω με τσιγάρα
 θα σβήνω με ποτά
 τώρα που πήρα τη λαχτάρα
 στάχτη να γίνουν όλα πια.

Θα ανάβω με τσιγάρα
 θα σβήνω με ποτά
 τώρα που πήρα τη λαχτάρα
 στάχτη να γίνουν όλα πια
. Απόψε θέλω να πιω
Όλους κι όλα να τα διαγράψω.
Μέσα στον καπνό να εξαφανιστώ
πίσω να μην ξανακοιτάξω.

Θα ανάβω με τσιγάρα
 θα σβήνω με ποτά
 τώρα που πήρα τη λαχτάρα
 στάχτη να γίνουν όλα πια.
 Θα ανάβω με τσιγάρα
 θα σβήνω με ποτά
 τώρα που πήρα τη λαχτάρα
στάχτη να γίνουν όλα πια.
• Μαίρη Χρονοπούλου
Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μουσική: Μίμης Πλέσσας
 Του αγοριού απέναντι

Του αγοριού απέναντι
 πείτε του πως πεθαίνω
 για τα βαριά ματόκλαδα,
ματόκλαδα και τα βαριά τα χέρια.

 Πείτε του πως ξαγρύπνησα
 και με τον πόνο δείπνησα
 γυρεύοντας τα μάτια του, τα μάτια του
και τα ζεστά, και τα ζεστά του χέρια.
 Του αγοριού απέναντι,
 πείτε του πως το θέλω
 να μου `ρθει τα μεσάνυχτα,
μεσάνυχτα και δίπλα μου να πέσει.
 Και ως τα ξημερώματα
 να καίνε τα πατώματα
Μια θάλασσα τα χάδια του,
τα χάδια του κι εγώ φωτιά,
κι εγώ φωτιά στη μέση
• ΚΑΙΤΗ ΓΚΡΕΫ
 '' Άναψε το τσιγάρο '' ΚΑΙΤΗ ΓΚΡΕΥ

 Στίχοι : Χαράλαμπος Βασιλειάδης
 Μουσική : Γεράσιμος Κλουβάτος
Πρώτη εκτέλεση : Σπύρος Ζαγοραίος (1959)
Σε πόνεσ' η καρδιά μου και σε γουστάρει
 θέλω τα δυο σου χέρια για μαξιλάρι '
Ασε να γείρω απόψε στην αγκαλιά σου,
 πες μου το ναι καλέ μου κι όλα δικά σου
 α .... αμάν !
Άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά,
 έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά!
 Έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά,
 άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά
 Άσε να σε φιλήσω, να σε χορτάσω,
 η νύχτα θα περάσει και θα σε χάσω,
 ο χωρισμός σαν θα 'ρθει θα με πληγώσει,
 ποτέ αυτό το βράδυ μην ξημερώσει,
α. α. α.. Αμάν
Άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά,
 έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά,
 έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά
 άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά.
 Ακόμη δεν πιστεύω πως είν' αλήθεια
 μου φαίνονται όλα απόψε σαν παραμύθια,
το χάραμα που φτάνει πώς το φοβάμαι,
 γιατί θα φύγεις πάλι και μόνος θα 'μαι,
α..α. α.. Αμάν
 Άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά, 
έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά,
 έχω μεγάλο ντέρτι μες στην καρδιά
 άναψε το τσιγάρο, δώσ' μου φωτιά.
• ΓΙΩΤΑ ΛΥΔΙΑ
Στίχοι: Γιώργος Κοινούσης
Μουσική: Γιώργος Κοινούσης
Αχ ας μπορούσα

Άχ ας μπορούσα να σε ξεχνούσα
κι ούτε να με νοιάζει πια
που βρίσκεσαι και που γυρνάς
Αχ ας μπορούσα…

Πολλές φορές με πλήγωσες
και είπα να σε μισήσω
μά πάλι συλλογίστηκα
μοναχή μου πως θα ζήσω
και πως θα σε λησμονήσω
για να βρω κι εγώ την γιατρειά
Αχ ας μπορούσα να σε ξεχνούσα
Κι ούτε να με νοιάζει πια
που βρίσκεσαι και που γυρνάς.

Ας είχα και εγώ φτερά
να πέταγα μακριά σου
σαν αστραπή να έφευγα
να μην σε ξαν’ αντικρίσω
τη ζωή μου πιά να ζήσω
κει που υπάρχει μόνο λησμονιά.

Αχ ας μπορούσα να σε ξεχνούσα
κι ούτε να με νοιάζει πια
που βρίσκεσαι και που γυρνάς
• ΑΛΙΚΗ ΒΟΥΓΙΟΥΚΛΑΚΗ
Στίχοι: Αλέκος Σακελλάριος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Έχω ένα μυστικό

Έχω ένα μυστικό κρυμμένο στης καρδιάς τα βάθη
κανείς δεν το 'χει μάθει και ποτέ δε θα το πω
να μείνει θέλω πάντα δικό μου,
το μυστικό μου αυτό το μυστικό το γλυκό μου, που τ’ αγαπώ
Έχω ένα μυστικό που όλα τα ομορφαίνει
και πρώτη μου φορά με πλημμυρίζει η χαρά
Έχω ένα μυστικό που στην καρδιά μου μέσα λάμπει
το ξέρουνε οι κάμποι, το 'χει μάθει το βουνό
το τραγουδούν τη νύχτα στα κλώνια όλα τα αηδόνια
και το `χουν γράψει τα χελιδόνια στον ουρανό
Έχω ένα μυστικό που τη ζωή μου έχει αλλάξει
μα δεν το 'χω σκοπό ποτέ μου να σάς το πω
Έχω ένα μυστικό που μες στα χείλη μου έχει μπλέξει
κι είναι μια λέξη μόνο, μια λεξούλα, μόνο μια
σαν έλθει η νύχτα η ξελογιάστρα τη γράφουν τ’ άστρα
κι όλο τη λένε μέσα στη γλάστρα τα γιασεμιά
Έχω ένα μυστικό που τη ζωή μου έχει αλλάξει
μα δεν το 'χω σκοπό ποτέ μου να σάς το πω.
--
Στίχοι Αλέκος Σακελλάριος
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Το Γκρίζο Γατί

Μια φορά κι έναν καιρό
μπήκε η γάτα στο χορό
με γοβάκια και φουρό
κι απ’ την πολλή χαρά
κουνούσε την ουρά
κι όταν φούντωσε ο χορός
κι έγινε πιο ζωηρός
ένας γάτος πονηρός
τη ζύγωσε απαλά
και είπε πονηρά
Νιάου νιάου, βρε γατούλα
με τη ροζ μυτούλα
γατούλα μου μικρή
Νιάου, σε έχουνε μη στάξει
κι είναι από μετάξι
η γούνα σου η γκρι
Στ’ αληθινά, δεν ξανάδα πουθενά
 δυο ματάκια γαλανά,
τόσο φωτεινά και σοβαρά,
είναι η πρώτη μου φορά
που είδα να κουνάν ουρά,
τόσο πονηρά.
Νιάου νιάου, βρε γατούλα
Τσά τσατσά, τσα τσατσά….
Νιάου…
ΒΟΥΛΑ ΠΑΛΛΑ
Στίχοι: Βούλα Πάλλα
Μουσική: Ali Naushad
Ψηφιακή Επεξεργασία ήχου: Άνδρος Γεωργίου

Νυφούλα σε στολίζουνε

Νυφούλα σε στολίζουνε οι φίλες σου και χαίρονται,
φορείς στολίδια διαλεχτά φλουριά από τη Βενετιά,
κωνσταντινάτα και χρυσά και μια κορώνα στα μαλλιά.
Καμάρι που το έχουνε!
άι καμάρι που το έχουνε κι όλοι μαζί χορεύουνε,
καλέ καμάρι που το έχουνε καλέ κι όλοι μαζί χορεύουνε.
Λάμπει σαν ήλιος την αυγή με τα στολίδια που φορεί,
για φόρεμα τον ουρανό, την Πούλια τον Αυγερινό.
Για ταίρι έχει θησαυρό, να ζήσει το συμπεθεριό.
Καμάρι που το έχουνε! άι καμάρι που το έχουνε κι όλοι μαζί χορεύουνε,
καλέ καμάρι που το έχουνε καλέ κι όλοι μαζί χορεύουνε.
Οι φίλες της κι οι συγγενείς τ’ αδέλφια της και οι γονείς,
οι συμπεθέροι κι οι γνωστοί της δίνουν όλοι μια ευχή.
Να ζήσουνε σαν τα βουνά,
να κάνουνε παιδιά πολλά.
Καμάρι που το έχουνε!
άι καμάρι που το έχουνε κι όλοι μαζί χορεύουνε,
καλέ καμάρι που το έχουνε καλέ κι όλοι μαζί χορεύουνε.
• ΠΙΤΣΑ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Στίχοι: Γιάννης Καραλής
Μουσική: Γιάννης Καραλής
Με τελείωσες

Η γη όλο γυρίζει ζαλίστηκε όλη η πλάση
κι ο νους στριφογυρίζει σε σένα που 'χω χάσει
Με τελείωσες κι ας γινόμουνα για σένα μια ζωή θυσία
 με τελείωσες κι έγινε η αγάπη ψέμα και υποκρισία
Η γη όλο γυρίζει μες του πιοτού τη ζάλη
 τα ολόγλυκά σου χείλη τα πίνω στο μπουκάλι
Με τελείωσες κι ας γινόμουνα για σένα μια ζωή θυσία
 με τελείωσες κι έγινε η αγάπη ψέμα και υποκρισία...
ΜΑΡΙΚΑ ΝΙΝΟΥ
Στίχοι: Μιχάλης Κακογιάννης
Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
Αγάπη που ‘γινες δίκοπο μαχαίρι

 Αγάπη που 'γινες δίκοπο μαχαίρι
κάποτε μου 'δινες, μόνο τη χαρά
 μα τώρα πνίγεις τη χαρά στο δάκρυ
 δε βρίσκω άκρη, δε βρίσκω γιατρειά
μα τώρα πνίγεις τη χαρά στο δάκρυ
δε βρίσκω άκρη, δε βρίσκω γιατρειά.

 Φωτιές ανάβουνε μες στα δυο του μάτια
τ' αστέρια σβήνουνε όταν με θωρεί
σβήστε τα φώτα σβήστε το φεγγάρι
σαν θα με πάρει τον πόνο μου μη δει
σβήσε  τα φώτα σβήσε το φεγγάρι
σαν θα με πάρει τον πόνο μου μη δει.
• ΔΗΜΗΤΡΑ ΓΑΛΑΝΗ
Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Μουσική: Γιώργος Χατζηνάσιος
Πρώτη εκτέλεση: Δήμητρα Γαλάνη
Σ΄ όποιον αρέσουμε

Ό,τι μπορώ για σένα κάνω αυτό τον καιρό
και παριστάνω με λάθη σωρό κάτι γερό
 να κρατηθείς.
 Ό,τι μπορείς για μένα κάνε κι εσύ να χαρείς,
τα χρόνια πάνε κι ας μείνουμ' εμείς
λόγω καρδιάς, λόγω τιμής.
Σ' όποιον αρέσουμε για τους άλλους δεν θα μπορέσουμε,
πώς να χωρέσουμε τόσοι άνθρωποι στο κενό;
Σ' όποιον αρέσουμε για τους άλλους δεν θα μπορέσουμε,
πώς να συνδέσουμε περιθώρια κι ουρανό;
 Ό,τι μπορώ για σένα κάνω
λες κι είμαι φτερό, σ' αεροπλάνο στον κόσμο γυρνώ
κι ό,τι περνώ μην το σκεφτείς.
Ό,τι μπορείς για μένα κάνε,
βραδιάζει νωρίς
κι αλλού κοιτάνε τα μάτια θαρρείς λόγω σκιάς, λόγω πληγής.
• ΕΛΕΝΗ ΔΗΜΟΥ
Στίχοι : Μιχάλης Ρακιντζής
Μουσική: Μιχάλης Ρακιντζής
Δεν Πιστεύω

Μη θυμώνεις μη, Πρέπει να φύγω.
 είναι κρύες οι στιγμές
που περνάω πια κοντά σου, πώς να μείνω
φτάσαμε κοντά σε κάποια λύση
τώρα είναι η στιγμή για να 'ρθει
 μια αφορμή να μας χωρίσει
γι' αυτό σου λέω
Δεν πιστεύω σε αγάπες και έρωτες
δεν πιστεύω σε όμορφες στιγμές
δεν πιστεύω σε όρκους και θυσίες
όλα στα μέτρα σου κομμένα και ραμμένα είχες.
Μην θυμώνεις μη και μη λυπάσαι
μες τα μάτια να με δεις
και να πεις αυτό που νιώθεις μη φοβάσαι
 κάθε χάδι σου μοιάζει με αντίο
αποφάσισε λοιπόν και το πράσινο το φως δως μου να φύγω
 γι' αυτό σου λέω
Δεν πιστεύω σε αγάπες και έρωτες…..
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΒΑΝΔΗ
Στίχοι: Φοίβος
Μουσική: Φοίβος
Ανάβεις Φωτιές

Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Κι απ' όπου περάσεις
Κάνεις καταστροφές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Και πίσω σου αφήνεις
Πληγωμένες καρδίες
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Κι απ' όπου περάσεις
Κάνεις καταστροφές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Εγκλήματα κάνεις
Κι αμαρτίες πολλές
Φοράς τα καλά σου
Και τα μαύρα γυαλιά σου
Κι έξω τριγυρνάς
Πολύ γοητεία
Και μεγάλη εμπειρία
Πάντα κουβαλάς
Κι όταν περπατάς
Πανικό σκορπάς
Κι όταν περπατάς
Όλους τους αναστατώνεις
και Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Κι απ' όπου περάσεις
Κάνεις καταστροφές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
 Και πίσω σου αφήνεις
Πληγωμένες καρδίες
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Κι απ' όπου περάσεις
Κάνεις καταστροφές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Εγκλήματα κάνεις
Κι αμαρτίες πολλές
Φοράς τα καλά σου
Τ' ακριβό τ' άρωμά σου
Και κυκλοφορείς
Μ' εκείνο το βλέμμα
Που παγώνει το αίμα
Πάντα οπλοφορείς
Κι όποια και να δεις
Την πυροβολείς
 Όποια και να δεις
Την κάνεις να παραμιλάει
για σένα ναι
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Κι απ' όπου περάσεις
Κάνεις καταστροφές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Και πίσω σου αφήνεις
Πληγωμένες καρδίες
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Κι απ' όπου περάσεις
Κάνεις καταστροφές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Εγκλήματα κάνεις
Κι αμαρτίες πολλές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Κι απ' όπου περάσεις
Κάνεις καταστροφές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Και πίσω σου αφήνεις
Πληγωμένες καρδίες
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Κι απ' όπου περάσεις
Κάνεις καταστροφές
Ανάβεις φωτιές
Ανάβεις κι όλα τα καις
Εγκλήματα κάνεις
κι αμαρτίες πολλές  
• ΜΑΡΙΝΕΛΛΑ
Στίχοι: Εύη Δρούτσα
Μουσική: Salah Jahine &P. Delanoe & J. Barnel
Πάλι μπερδεύτηκα

Ήρθες όταν είπα
«Άλλο δε θα μπλέξω»,
τρέλα στη λογική.
Είπα στην καρδιά μου
«Τώρα δε θ’ αντέξω»,
Πάλι αγαπώ πολύ,
πάλι πειρασμός μπροστά μου.
Πάλι μπερδεύτηκα,
αγάπησα και πλέχτηκα.
Πάλι μπερδεύτηκα,
δυο μάτια ερωτεύτηκα.
Χέρια που ανάβουν,
μάτια που ζαλίζουν έχεις,
καρδιά μου, εσύ.
Βράζουν τα κορμιά μας,
πόθοι μας τυλίγουν.
Πάλι αγαπώ πολύ,
πάλι πειρασμός μπροστά μου.
Πάλι μπερδεύτηκα,
αγάπησα και πλέχτηκα.
Πάλι μπερδεύτηκα,
δυο μάτια ερωτεύτηκα. Είσ’ ο κεραυνός μου,
υδράργυρος που σπάει,
είσαι πυρετός που καις,
σαράντα ένα που με πάει.
Είπα «Δε θα μπλέξω»,
όμως πώς να αντέξω;
Πάλι πειρασμός μπροστά,
πώς να σκεφτώ τι κάνω;
Πάλι μπερδεύτηκα,
αγάπησα και πλέχτηκα.
Πάλι μπερδεύτηκα,
δυο μάτια ερωτεύτηκα.
 Ήρθες όταν είπα
 «Άλλο δε θα μπλέξω»,
ήρθες σαν αστραπή.
 Γίνε, έρωτα μου,
δρόμος να σε τρέξω.
Πάλι αγαπώ πολύ,
και πάλι πειρασμός μπροστά μου.
Πάλι μπερδεύτηκα αγάπησα και μπλέχτηκα,
• ΑΝΤΖΕΛΑ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Στίχοι : Μάνος Κουφιανάκης
Μουσική : Ελένη Γεωργοπούλου
Πρώτη εκτέλεση : Άντζελα Δημητρίου
Φωτιά στα σαββατόβραδα

Ήτανε σαββατόβραδο
που μου πες το αντίο
κι έμεινα μες στ απόβραδο
 σαν βουλιαγμένο πλοίο.
Σαββάτο με παράτησες
κι ούτε ρωτάς τι κάνω.
Σάββατο όταν έρχεται
νιώθω πως θα πεθάνω.
Φωτιά στα σαββατόβραδα
να μην ξαναγυρίσουν,
αυτοί που μείναν μοναχοί να μην ξαναδακρύσουν.
 Φωτιά στα σαββατόβραδα
να μην ξαναγυρίσουν,
αυτοί που μείναν μοναχοί
να μην ξαναδακρύσουν.
 Ήτανε σαββατόβραδο
που σ έχασα για πάντα
μέσα στο μισοσκόταδο
κι έχασα τα πάντα.
Σύννεφα με τυλίξανε
και μαύρισε η ψυχή μου,
δάκρυα με πλημμύρισαν
και κόπηκε η φωνή μου.
Φωτιά στα σαββατόβραδα
να μην ξαναγυρίσουν,
αυτοί που μείναν μοναχοί
να μην ξαναδακρύσουν.
Φωτιά στα σαββατόβραδα
να μην ξαναγυρίσουν,
αυτοί που μείναν μοναχοί
να μην ξαναδακρύσουν.
• ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΣΤΑΝΙΣΗ
Στίχοι: Φώντας Θεοδώρου
Μουσική: Πάνος Καπίρης
Σ’ έχω κάνει Θεό

Δεν μπορώ να καταλάβω
σε τι σφάλμα έχω πέσει
και δεν βρίσκει η καρδιά σου
τρόπο να με συγχωρέσει
Δεν μπορώ να εξηγήσω
τι κακό σου έχω κάνει
και για να γυρίσεις πίσω,
η αγάπη μου δεν φτάνει
Σ' έχω κάνει θεό
μια φορά να σε δω
 να σου πω σ' αγαπώ
 γύρνα πίσω
Σ' έχω κάνει θεό
μια φορά να σε δω
 μα με διώχνεις
 πριν καν σου μιλήσω
Μια φορά να σε δω
 να σου πω σ' αγαπώ
Σ' έχω κάνει θεό.
 Δεν μπορώ να καταλάβω
 τι δεν έκανα για σένα
 και τα βλέπεις πια κοντά μου
 όλα ίδια ξένα όλα ξένα
Δεν μπορώ να εξηγήσω
 τι κακό σου έχω κάνει
 και για να γυρίσεις πίσω,
η αγάπη μου δεν φτάνει
Σ' έχω κάνει θεό
μια φορά να σε δω
 να σου πω σ' αγαπώ γύρνα πίσω.
• ΚΑΙΤΗ ΓΑΡΜΠΗ
Στίχοι: Γιάννης Δόξας
Μουσική: Παραδοσιακό
Πρώτη εκτέλεση: Καίτη Γαρμπή
Περασμένα ξεχασμένα

Περασμένα ξεχασμένα
κι όλα καλά
 μα να προσέχεις πού κοιτάς
 και μην ξεχνάς να μιλάς
 μόνο για μένα όπου βρεθείς
σε πειρασμούς μην ξαναμπείς,
για θα καείς.
Περασμένα ξεχασμένα,
πάμε μπροστά
κι αυτά που αφήνεις μη κοιτάς
και να κρατάς τις θυσίες μου για σένα σ' άσπρο χαρτί
 με τη δικιά σου υπογραφή,
υπογραφή, υπογραφή
Τα τόσα λάθη που 'χεις κάνει,
ας τα πάρει το ποτάμι στη θάλασσα να τα 'κουμπήσει,
να χαθούν μακριά
Ανοίγω τα χέρια,
αχ τα χέρια
και πέφτουν τα αστέρια,
αχ τα αστέρια
Ανοίγω τα μάτια,
αχ τα μάτια
και βλέπω παλάτια,
 αχ παλάτια
στους ουρανούς που εσύ με στέλνεις μ' ένα σου φιλί
Περασμένα ξεχασμένα
κι είμαι χαρτί που ζωγράφισαν εσένα
κι έχω καεί
 περασμένα ξεχασμένα
 κι είμαι καπνός
μες στα μάτια σου που ανοίγει ο ουρανός
Περασμένα ξεχασμένα
να 'σαι καλά
 μα να θυμάσαι μου χρωστάς πάρα πολλά
 με τη μάνα μου για σένα έχω χαθεί
κι ας σ' έχει για καλό παιδί,
μα τι παιδί
Περασμένα ξεχασμένα
κι όλα καλά
 που σ' αγαπώ και μ' αγαπάς
απ' την αρχή σαν πουλιά φυλακισμένα που 'χουν κλειδί
 δεν είναι η αγάπη φυλακή,
φυλακή
Τα τόσα λάθη που 'χεις κάνει,
 ας τα πάρει το ποτάμι στη θάλασσα να τα 'κουμπήσει,
να χαθούν μακριά
Ανοίγω τα χέρια,
αχ τα χέρια
και πέφτουν τα αστέρια,
αχ τα αστέρια
Ανοίγω τα μάτια,
 αχ τα μάτια
και βλέπω παλάτια,
αχ παλάτια
 στους ουρανούς που εσύ με στέλνεις μ' ένα σου φιλί
Περασμένα ξεχασμένα
κι είμαι χαρτί
που ζωγράφισαν εσένα
κι έχω καεί
περασμένα ξεχασμένα κι είμαι καπνός
μες στα μάτια σου που ανοίγει ο ουρανός
Περασμένα ξεχασμένα.....
που ζωγράφισαν εσένα.....
περασμένα ξεχασμένα.....
μες στα μάτια σου που ανοίγει.....
Περασμένα ξεχασμένα κι είμαι χαρτί
 που ζωγράφισαν εσένα κι έχω καεί
 περασμένα ξεχασμένα
κι είμαι καπνός
μες στα μάτια σου που ανοίγει ο ουρανός.
Περασμένα ξεχασμένα.....
• ΡΙΤΑ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ
Στίχοι: Γιώργος Παυριανός
Μουσική: Νίκος Τερζής
 Εγώ δεν πάω Μέγαρο

Έδωσα δέκα καφετιά
κι έκλεισα πρώτη θέση
 στο Μέγαρο για μια βραδιά
να πάω όπου μ' αρέσει.
Είχα χτενίσει τα μαλλιά
και φόραγα τακούνια
κι ο παίδαρος απ' τα παλιά
χτύπησε τα κουδούνια.
Εγώ δεν πάω, δεν πάω Μέγαρο,
θα μείνω με τον παίδαρο.
 Έδωσα δέκα καφετιά
μα τώρα τα πετάω,
στο Μέγαρο δε θέλω πια
 μονάχη μου να πάω.
Κι άμα θελήσω μουσική
 πηγαίνω στο κρεβάτι,
εγώ κι ο παίδαρος εκεί
 ακούμε την Ενάτη.
Εγώ δεν πάω,
δεν πάω Μέγαρο, θα μείνω με τον παίδαρο.
• Σωτηρία Μπέλλου
Στίχοι: Διονύσης Σαββόπουλος
Μουσική: Διονύσης Σαββόπουλος
1. Σωτηρία Μπέλλου & Διονύσης Σαββόπουλος
2. Δημήτρης Μπάσης & Δημήτρης Μητροπάνος & Θέμης Αδαμαντίδης
Μ’ αεροπλάνα και βαπόρια

Μ’ αεροπλάνα και βαπόρια και με τους φίλους τους παλιούς
 τριγυρνάμε στα σκοτάδια κι όμως εσύ δε μας ακούς
Δε μας ακούς που τραγουδάμε με φωνές ηλεκτρικές μες στις υπόγειες στοές
ώσπου οι τροχιές μας συναντάνε τις βασικές σου τις αρχές
Ο πατέρας μου ο Μπάτης (Απρόσιτη μητέρα μορφή από χώμα και ουρανό ήρθε απ’ τη Σμύρνη το `22
( θα χαθώ απ’ τα μάτια σου τα δυο)
κι έζησε πενήντα χρόνια (μες στον κόσμο) σ’ ένα κατώι μυστικό
(σαν πρόσφυγας σ’ ένα κατώι μυστικό)
Σ’ αυτόν τον τόπο όσοι αγαπούνε (αν αγαπούνε) τρώνε βρώμικο ψωμί
(τρώνε βρώμικο ψωμί) (του λόγου σου οι πιστοί)
κι οι πόθοι τούς ακολουθούνε (κι οι πόθοι τούς ακολουθούνε υπόγεια διαδρομή) υπόγεια διαδρομή
Χθες το βράδυ είδα ένα φίλο σαν ξωτικό να τριγυρνά
 πάνω στη μοτοσικλέτα και πίσω τρέχανε σκυλιά
Σήκω ψυχή μου δώσε ρεύμα βάλε στα ρούχα σου φωτιά (σαν τον Μάρκο)
βάλε στα όργανα φωτιά ( βάλε στα όργανα φωτιά)
να τιναχτεί σαν μαύρο πνεύμα (να κλείσει η λαβωματιά μα τιναχτεί σαν μαύρο πνεύμα) η τρομερή μας η λαλιά
(η τρομερή μας η λαλιά)΄
• ΜΑΡΙΑ ΦΑΡΑΝΤΟΥΡΗ
Με φυτέψανε πάνω σε καμένη γη

Στίχοι: Λευτέρης Παπαδόπουλος
Μουσική : Zülfü Livaneli
Πρώτη Εκτέλεση. Μαρία Φαραντούρη

Με φυτέψανε πάνω σε καμένη γη
ήλιος κι άνεμος κι ούτε γύρω μια πηγή
και μου ζητάς να γίνω δέντρο δροσερό,
δεν μπορώ είναι πια αργά τα
ο διψασμένο κλαρί δεν λυγά
Φύγε.
Δεν υπάρχει γιατρειά
δεν υπάρχει γιατρειά.
Πικρά φιλιά καίνε στα χείλη μου
Στο καλό Απρίλη μου,
άσε με στην ερημιά του καημού.
 Στα στρατόπεδα κι από κει στην προσφυγιά
κάτσε μέτρησε πόσα χώρεσ’ η καρδιά
 και ξαφνικά μέσα στο δρόμο μου εσύ,
 δυνατό, κόκκινο κρασί
αχ, τι παιχνίδια μας παίζ’ η ζωή
Φύγε.
δεν υπάρχει γιατρειά,
δεν υπάρχει γιατρειά.
Πικρά φιλιά καίν’ στα χείλη μου
Στο καλό, Απρίλη μου
 άσε με στην ερημιά του καημού.
Φύγε,
δεν υπάρχει γιατρειά…

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ
Στίχοι: Λίνα Νικολακοπούλου
Μουσική: Ara Dinkjian
Δυνατά , Δυνατά

Σαν γυναίκα γεννά
στο χώμα η νύχτα το πρωί
κι όλα αντέχουν ξανά
και γίνονται ζωή.

Ποια παλιά κιβωτός
 μέσα απ' του χρόνου τις στοές
 βγάζει ακόμα στο φως
 ζευγάρια αναπνοές.

 Δυνατά, δυνατά
 γίναν όλα δυνατά τ' αδύνατα.

 Δυνατά, δυνατά
 σ' ένα θέαμα κοινό
 Δυνατά, δυνατά
κι όπως πάνε του χορού τα βήματα
 με τα χέρια ανοιχτά
 όλα τα περιφρονώ.

 Μα σαν γυναίκα γεννά
 στο χώμα η νύχτα το πρωί
 κι όλα αντέχουν ξανά
και γίνονται ζωή.
 Ποια παλιά κιβωτός
 μέσα απ' του χρόνου τις στοές
 βγάζει ακόμα στο φως
ζευγάρια αναπνοές.
Δυνατά, δυνατά
γίναν όλα δυνατά τ' αδύνατα
 κι αναμμένο πετά
 σπίρτο η γη στον ουρανό
 Δυνατά, δυνατά
κι όπως πάνε του χορού τα βήματα
 με τα χέρια ανοιχτά
 όλα τα περιφρονώ
Κι όλο κάτι λέω
 κάποια αγάπη κλαίω
 κι όλο μέσα μου θρηνώ χαλάσματα
με τα χρόνια μου
 στα σεντόνια μου
 σαν φαντάσματα.
Δεν υπάρχουν πολλά
 που να τα ελπίζουμε μαζί
 κοίτα, κοίτα ψηλά
κι άλλος αιώνας ζει.

Τις ημέρες αυτές εγκαινιάζεται η Έκθεση Βιβλίου στο Ζάππειο, που είναι αφιερωμένη στην μελοποιημένη ποίηση. Σκέφτηκα να μνημονεύσω ορισμένες από τις γυναικείες μουσικές φωνές της ελλάδας που αγαπήθηκαν στην εποχή μας. Στίχοι γνωστών ποιητών που μελοποιήθηκαν από συνθέτες με αγάπη και μεράκι και μουσικό πάθος. Τραγούδια που αγαπήθηκαν και τραγουδήθηκαν από τους έλληνες και τις ελληνίδες, που χορεύτηκαν και δημιούργησαν παρέες κεφιού και χαράς. Φωνές αλησμόνητης μουσικής ευωχίας όπως γνωρίζουν οι Έλληνες να ψυχαγωγούνται και να διασκεδάζουν. Φωνές γυναικείες ονειρεμένες, μαγικές, που άγγιξαν τις καρδιές των ελλήνων και στίχοι και μουσικές συνθέσεις που βρίσκονται ακόμα στα χείλη τους. Τραγούδια από γυναικείες φωνές που τους ερέθισαν την φαντασία και τους έκαναν να αισθανθούν όμορφα. Σίγουρα υπάρχουν και άλλες γυναικείες φωνές. Απλά μνημόνευσα ορισμένες από αυτές που ξεσήκωναν την γενιά μου, χωρίς πρόθεση αξιολόγησής τους ή αντιπαράθεσής τους. Φωνές που μαζί με τις αντρικές οικοδόμησαν την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού. Μέσα σε αυτήν την γυναικεία μουσική μυσταγωγία ανήκει φυσικά και η Νανά Μούσχουρη, και η Φλέρρυ Νταντωνάκη, και η Νατάσα Θεοδωρίδου, και η Χαρούλα Λαμπράκη και η Ειρήνη Κονιτοπούλου Λεγάκη και η Ρένα Βλαχοπούλου και η Μελίνα Μερκούρη και η Σπεράτζα Βρανά και η Αφροδίτη Μάνου και η Ελένη Τσαλιγοπούλου και, και…
Μελοποιημένη ποίηση, μελοποιημένα τραγούδια κοινή πορεία κοινός δρόμος στις καρδιές των Ελλήνων και Ελληνίδων.
Γιώργος Χ. Μπαλούρδος
Πειραιάς, 1 Σεπτεμβρίου 2018
ΥΓ. Δυστυχώς, ο αριθμός των νεκρών από τη μεγάλη πυρκαγιά κοντεύει να φτάσει τους 100.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου